Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighet hurtiglading

Startet av espenri, tirsdag 07. mars 2017, klokken 22:02

« forrige - neste »

espenri

Mulig dette er besvart i andre tråder, men ikke såvidt jeg kunne se etter et kjapt søk.

Hvor mange kw får dere typisk i snitt når dere hurtiglader?

Hurtigladet for første gang i dag og fikk i snitt drøyt 17kw (5kwh på 17:30), avsluttet lading på 66%. Kom fra 100 sone så skulle vært lunk på batteriet også, til tross for et par minusgrader.

Ble litt skuffet over denne hastigheten faktisk, er det noen som har noen erfaringer?

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

automat

6,9kwh på 20min til 79%. Det  blir 20,9kw i snitt. Den første kwh'en gikk på noen få minutter. Kjørte som om jeg hadde stjålet bilen i forkant, for å få opp batteritemp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Siste hurtiglading 27.2 - 17m 4,98 kWh, som blir likt som trådstarter med - ca 17 kWh i snitt.
Merk - dette er tid avlest frå Grønn kontakt sin web side.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

espenri

Ok, da er det tydeligvis ikke unaturlig lav effekt. Det skal sies at det er første gang jeg har hatt behov for hurtiglading på de 9mnd jeg har eid bilen, så klarer vel å vente et par minutter ekstra de gangene jeg trenger det. Antar også at det kan være noe bedre i mer sommerlige temperaturer.

Mine utregninger er også gjort på tall som er hentet fra grønn kontakt, så de er nok ikke 100% nøyaktige, men bra nok.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

DimanC

Hei

Fra min erfaring:
Det varierer veldig fra temperatur. Kan være stort forskjell i 0 grad vs. -5.

Jeg pleier å stå ved lader første minutt og se hvordan "det går".
ca. 0.1 kWh levert per minutt - dårlig
0.2 - 0.3 kWh levert per minutt - OK
Har også opplevd 0.5 kWh levert per minutt (ved -4 grader), men da var batteri ganske tøm (kun 1 "brikke") og hadde kjørt god stund.
Alle "målinger" er tatt nå i vintertida.

Pleier å kjøre rolig, så har ikke opplevd stort effekt på "forvarmet batteri". En ting jeg må si - hvis bilen må parkeres, det lønner seg å finne sted som ikke er i skygg. Etter kald natt, selv om det er plusgrader i lufta, går hurtiglading veldig sakte.
i-Miev 2014

pwb

kjekt å kunne lade for over 10,- mila. Jeg kan kjøre dieselbilen billigere enn det. Hva er det som får folk til å bruke disse laderne? Man må boikotte dem til de har fått normale priser. Man må bort fra minuttpris da det er stor forskjell på hva de forskjellige bilene klarer å ta ut. Har til dags dato aldri sett pris på en bensinstasjon som går ut fra hvor raskt du klarer å fylle. Det er helt koko.

svingen

@Pwd er ikke alle som har flere biler har Selv kun ion. Er rimelig mye billigere og hurtiglade enn ekstra bil. Hvis man ser på kostnadene med utbygging av hurtiglader og kostnader forbundet med det syns jeg prisen er helt grei. Har stått i ladkø første hvor det var fastpris  (grønnkontakt) og da var holdningen "når jeg har betalt 75kr skal jeg fylle full uansett" har og stått i kø og han først har ladet til 95% går jo ikke fort. Så betale per kWh er jo helt på tur spør du meg (ender vel medet att folk parkerer der pga koster jo ikke mye når man nesten er full) Hvordan syns du prisen får hurtiglader bør Være Før du bruker dem?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pwb

Sitat fra: svingen på torsdag 09. mars 2017, klokken 08:14
@Pwd er ikke alle som har flere biler har Selv kun ion. Er rimelig mye billigere og hurtiglade enn ekstra bil. Hvis man ser på kostnadene med utbygging av hurtiglader og kostnader forbundet med det syns jeg prisen er helt grei. Har stått i ladkø første hvor det var fastpris  (grønnkontakt) og da var holdningen "når jeg har betalt 75kr skal jeg fylle full uansett" har og stått i kø og han først har ladet til 95% går jo ikke fort. Så betale per kWh er jo helt på tur spør du meg (ender vel medet att folk parkerer der pga koster jo ikke mye når man nesten er full) Hvordan syns du prisen får hurtiglader bør Være Før du bruker dem?

Man må betale for det man får levert av strøm på batteriet, det er det viktigste og da vil man kunne ha ett forutsigbart bilhold også når det gjelder elbil. Det er helt utrolig at staten støtter den galskapen som nå er i gang, helt utrolig. Rart ikke forbrukerrådet har kommet på banen og sagt at nok er nok og dratt ut den pluggen for lenge siden.


Lars C. Krogenæs

Mitt tips er å lade hjemme.

Vil du ikke det, må du være med på å betale for infrastrukturen og tjenesten som hurtiglading trenger - i tillegg til selve strømmen.

Jeg synes minuttpris er genialt, men ser at det må bli en differensiering med et strømpåslag når hurtige hurtigladere kommer.

Støtte til opprettelsen av hurtigladere er meget fornuftig og sikrer hurtigladere der det ikke er økonomisk mulig å få dette til fra et rent kommersielt ståsted.

I løpet av 2017 tror jeg de fleste hurtigladerne som ihvertfall GK vil sette opp, gjøres uten støtte fra ENOVA.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

espenri

Første gang på 8k km med denne bilen at jeg har hatt behov for det. Har ingen problem med at jeg da betaler for at infrastrukturen er der og tilgjengelig for meg, helst uten køproblematikken som vil oppstå ved prising pr kwh.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

pwb

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. mars 2017, klokken 10:51
Mitt tips er å lade hjemme.

Jepp. lader kun på saktelading jeg og kjører jo over 25 i året bare på det, så det virker fint det.

tomrh

Med to elbiler i stallen er det nesten alltid en tilgjengelig med nok strøm. ;)
Ellers er tipset å ha så varmt og tomt batteri som mulig før man hurtiglader, da går det raskest. Vær glad dere ikke kjører Leaf, vår i-MiEV lader endel raskere målt i økt rekkevidde pr. minutt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA