Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Både range- og ladetidindikator leverer tulletall

Startet av Sjalabais, torsdag 11. juli 2019, klokken 09:42

« forrige - neste »

Sjalabais

Etter noen måneder med den for oss nye 2012-modell Leafen er jeg fortsatt litt forundret over batteridataene bilen leverer. Angitt range er prinsipielt for mye, med en faktor på i snitt ca 1,5. "Gjenstående ladetid til 80%" er likeså en bommert. Står det 4t, har bilen akkurat blitt fylt til 80% etter under 3t.

Jeg innser at dette fint kan skyldes et noe utslitt batteri etter hva Nissan anser som et trekvart billiv. Likevel skulle jeg ønske meg at a) bilen lærer av de data den selv har tilgjengelig og genererer, eller b) brukeren kunne justere ned talla noe, slik at basisprediksjonene blir mer realistiske. Kan man gjøre det?
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Antall kilometer på gjettometeret sier ikke så mye.
Kilometerene skal statdig kalkuleres ut fra kjørestil. Dvs ut fra historisk forbruk og gjenværende kwt på batteriet.
Kjører du fort på motorvegen, vises få gjenværende km, mens når du kjører rolig og økonomisk, så vises mange km.
Jeg synes det hele er ganske forvirrende. Når du er høyt i terrenget, vises få km, og når du er lågt i terrenget vises mange km. Denne kalkueringen trur jeg ikke har noe med batterislitasjen å gjøre.
Det interressante er å lese av hvor mange kwt du har, med Leaf Spy Pro.

Alle verdier du leser av Leafen, kan gi tulletall.

Når det er oppgitt langvarig gjenværende ladetid, så har jeg av og til lurt på om det skyldes at lading går svært sakte på slutten, men jeg har ikke fundert så mye på det.

TorC

Min LEAF viser ladetiden basert på siste lading. Har jeg ladet på 8A sist gang så står det veldig lang ladetid. Denne endres umiddelbart når jeg plugger i f.eks 16A.

Jeg har også merket at den selv med samme ladefart er ferdig ca 30 min før angitt tid
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

hemi

min ble også ferdig før tiden ca alltid

Det som er spesielt med leaf er at den bruker ekstremt lang tid på å balansere på slutten, rundt 92%? ish mener jeg det var synker ladehastigheten ned fra 6.6KW på vanlig AC lading og bruker lang tid, men frem dit går det tålelig raskt.

Sjalabais

Men er ikke det rart at man ikke kan endre på "baselinen"? Dette er avviket mellom forventet range og reelle kilometer kjørt. Skulle ha vært nærmere 1:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA