Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av Bolt

Startet av Radiobil1, tirsdag 07. mars 2017, klokken 15:42

« forrige - neste »

KnutMM

Boltron , hvor bestiller du denne fra? hva med montering, får du gjort det på Opel?

Trekkoppbil

#166
Jeg ville søke på nettet etter GM 24287238:
https://duckduckgo.com/?q=gm+24287238

Husk at type 2-pluggen mangler metallkrok, så det spørs hvilke lure triks man må finne på når den mangler.



Tormod Beck

Er det noen som har erfaring med hvordan en får tak i en overgang og hvem på Østlandet som kan montere den
Og total pris,
De som har Bolt liggende på Finn sier at det koster 15000,
Er det mulig å få det rimeligere.

Trekkoppbil


Trekkoppbil

#169
Pass på at batteriet er bytta til nytt, hvis du kjøper Bolt!

Det jeg synes er viktig når man skal frakte en bil fra USA, er at batteriet er er bra.
I varme stater eldes batterier kanskje 4 ganger fortere enn i Norge.  Det kan slite ekstra hvis man lader batteriet til 100% hyppig, eller hvis bilen står fullada over lengre tid. Der borte går bilene typisk på Leasing, hvor bilistene ikke forstår viktigheten av å behandle batteriet med omhu.
Enkelte batterier har 5 eller 8 års kapasitetsgaranti. Fabrikkgarantien blir som regel brutt når man tar bilen ut av Nordamarika. Derfor gjelder det å finne bil med friskt batteri før man frakter den over sjøen, og ett triks kan være å frakte bruktbilen etter den har fått nytt batteri.
Jeg har kjøpt noen Leafer fra varme strøk, med produksjonsdato før sommeren 2013, og de hadde fått nytt batteri etter 3 år. Jeg ser 2016 Leaf med 30kwt batteri, er av og til modne for batteribytte, hvis bilene er gått i varme strøk.

Jeg fant en kommentar her om at GM bytter batteri på de første Boltene som er produsert. Det er rapportert om dårlig batteri kapasitet i 1% av Boltene som derfor  får batteribytte, og GM kontakter noen hundre flere bileiere om problemet:
http://www.chevroletbolt.org/forum/threads/142-GM-addressing-battery-glitch-in-small-number-of-Chevy-Bolts

The defect is present in some of the first Bolts that were manufactured and means that a car may say that 80 miles of electric power remains when in fact the battery will only last for 20 miles, said GM spokesman Chris Bonelli.

Derfor prøvde jeg å kikke på tilstandsrapporten til 2 biler som har låge vinnummer, og jeg fant 2 stk fra august 2016, som har halv kapasitet:
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3548295#
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3544445#
Drive Battery    Weak NEEDS FULL CHARGE    1/2 Capacity    Work in Progress
Jeg finner ingen tilbakekalling på disse 2.

Og her er det en som er produsert desember 16: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3571089#

De aller fleste Bolt'ene på Finn, har lågere Vin-nummer enn denne desember 16-bilen som har halv batterikapasitet igjen, med unntak av en bil fra Bergheim som har høyere vin, og det var et par annonser hvor jeg ikke kunne se vin-nummeret. Man må derfor regne med at batteriene på disse bilene må byttes, hvis det ikke allerede er gjort.

Nå kikka jeg på 11 Bolter som er på Auksjon i Detroit, og for 9 av dem er det oppgitt på tilstandsrapporten, at batteriet er i ferd med å byttes.
Omtrent alle Bolt som er på auksjoner i USA, er produsert i 2016. Det er 2017-modeller med "H" i 10ende tegn. Og man kan regne med at bilene på Finn også er produsert i 2016. Jeg regner med at batteriene fra 2016 er modne for utskifting.

Hvordan batteriene er på biler som er produsert seinere, skulle jeg gjerne ha visst.

Tormod Beck

Har det kommet noen bedre og billigere løsning enn 15000 for konvertere hurtigladning  porten på Bolt, Ser det ligger mange på Finn med hurtiglading,

E_S

Delen koster rundt $350 + norsk moms, altså under 5000 kroner. Jobben med å skifte tar ikke lang tid, så om noen tar 15k for det sitter de igjen med en feit pluss..
:)

Tormod Beck

Hva heter delen og kjøpes den i USA?
Kan evnt legges i bilen, så sparer en frakt,

Gordon Retriever

Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:29Kan evnt legges i bilen, så sparer en frakt

For Ro-Ro frakt er det vanlig at transportøren kun frakter biler, slik at løse gjenstander inne i bilen vil bli fjernet og kastet.  Ønsker man å frakte noe i tillegg til selve bilen, er lukket kontainer et bedre valg.

bjodnes

Er det noen her inne som HAR importert Bolt på egenhånd/privat? Vurderer dette, men har aldri importert noe som helst. Kunne vært kjekt med en beskrivelse av hvordan du/dere gjorde. (Fra søk til levering)

I tillegg,- Noen som har fasit på hvordan Auto Tjuholmen med flere gjør angående ombygging av hurtiglading?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

E_S

Det står masse info på amcar.no om import av amcar, og det er egentlig akkurat den samme fremgangsmåten med import av Bolt. Bare husk at bilen MÅ ha vært registrert minst 6 måneder i USA før den importeres.

Ombygging er enkelt, skaff delen og bytt. For eksempel Elbilmek i Asker gjør dette.
:)

bjodnes

Hvorfor må den ha vært registrert i minst 6 måneder?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

E_S

Det er et krav i bilforskriftens § 10a for godkjenning av bil laget for USA/Canada og som ikke har europeisk typegodkjenning. "Det bare er sånn" - om man ikke oppfyller kravene til godkjenning etter § 10a er det mye, MYE mer byråkrati å få bilen godkjent. Med § 10a er det bare å vise bilen med papirer og alt er på stell.
:)

Rav4_EV

Kravet om 6 måneders registrering er for å sørge for at det er bruktimport og ikke nybilsalg som kan være konkurransevridende i forhold til EØS.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Kriss

Hvorfor ikke selge Bolten som Ampera-e? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116129297
Vil ikke kjøper få en liten overraskelse ved første hurtigladning? Det mest interessante er likevel at skiltnummeret som ligger inne i annonsen ikke er det samme som står på bilen i bildene. Når man sjekker for EU-kontroll kommer det opp en Ampera-e (nummeret på bilen i annonsen er til en Chevrolet Bolt ev).
Ampera e leveres desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA