Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av Bolt

Startet av Radiobil1, tirsdag 07. mars 2017, klokken 15:42

« forrige - neste »

Tormod Beck

Jeg har vært i kontakt med de tidligere; og da fortalte selger at det var flere Bolt på vei inn nå etter nyttår. Fikk ikke opplysninger om de var nye da, men at det kunne ta litt tid å få disse registert?.

kaiat

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 20. januar 2018, klokken 01:56
Det er litt spesielt med Bergheim:
På Finn ser jeg de annonserer 2018-modeller.
Hvis dem selger nye biler, så kan det bety:

  • At Bergheim har spesielle kontakter, siden dem klarer å selge nye Bolt
  • At man må lure på om bilene har europeisk typegodkjenning
  • At Bergheim speccer nye biler etter eget ønske.
Det her kan være revolusjonerende, og det kan være at man skriver europahistorie.

Etter den nye §10a, trur jeg ikke man får enkeltgodkjennt nye biler som har amerikansk og ikke europeisk typegodkjenning. Bruktbiler som har amerikansk typegodkjenning kan man få enkeltgodkjennt i Norge dersom de er registrert mer enn 6 mnd før eksport. Før kunne man få enkeltgodkjennt opptil 10 nye biler som har amerikansk typegodkjenning, men det kunne være litt vanskelig, og jeg trur ikke det er mulig nå.
Spørsmålet er om GM har kosta på europeisk typegodkjenning og produsert en europeisk Bolt, eller om man bruker typegodkjenninga til Ampera-E, og at Bergheim i praksis har bestillt en europeisk Ampera-E, som er utstyrt med Chevrolet-merket i stedet for Opel.

Både Volt og Ampera hadde europeisk typegodkjenning, nummerert etter hverandre.

GM har slutta å selge fossilbiler i Europa. Man kvitta seg med Saab.  og man slutta man med Chevrolet i Eurpa, og etterhvert kvitta seg man seg med  Opel.  Nå har det vært en dvaleperiode før man kommer i gang igjen med salg av EV. Om det nå selges Bolt som har europeisk typegodkjenning, så skriver man europahistorie.

Det er spesielt med Bergheim, ja. For det første har de vært offisiell importør av amerikansk GM og har nok gode kontakter i GM-systemet fra den gang. Ingen solgte mer amerikansk GM i Europa enn Bergheim til tider, i tillegg til å være norsk importør eide de visstnok den største GM US-forhandleren i Tyskland.

Dessuten har de hatt en del parallellimport fra USA og kjenner sannsynligvis kjøretøyforskriftens irrganger bedre enn de fleste. Bergheim fant alle slags smutthull for å registrere inn vans, SUV'er og pickuper som avgiftsfrie lette lastebiler. Når myndighetene tettet igjen et hull, fant Bergheim et nytt. Til slutt fikk de Vegdirektoratet på nakken etter å ha trikset med totalvekten på Chevrolet Tahoe.

Nå selges det faktisk litt amerikanske GM-biler i Europa gjennom offisielle kanaler. Både Camaro og Corvette finnes i Europa-versjon. Autonor som hadde importen av Chevrolet sist, har begynt å selge Colorado og Silverado.

Det skal forøvrig sies at VIN-nummeret som Bergheim oppgir i Bolt-annonsen på finn.no tilhører en 2017-modell USA-versjon og ikke en eksportbil.

E_S

Om man får tak i registreringsnummer på en av disse bilene er det bare å stikke på en trafikkstasjon og sjekke om den er registrert på typegodkjenning eller enkeltgodkjenning. :)

Nå som regelverket er endret slik at man ikke trenger å tenke på ombygging av lys etc. for å få registrert USA-bil her til lands har det nok også blitt vesentlig mer fristende å importere.
:)

Elmo

Sitat fra: E_S på søndag 21. januar 2018, klokken 10:03
Om man får tak i registreringsnummer på en av disse bilene . . . .
Reg.nr står i  Bolt statistikken til Nasatech. Trykk på regnr med XXX'er i så kommer du til bilens detaljer på vegvesen.no.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

E_S

Sitat fra: Elmo på søndag 21. januar 2018, klokken 11:08
Reg.nr står i  Bolt statistikken til Nasatech. Trykk på regnr med XXX'er i så kommer du til bilens detaljer på vegvesen.no.

Ja, men det man får opp på nettsidene eller i appen sier ikke noe om hvordan bilen er godkjent. Da må man møte opp eller ringe..
:)

Elmo

Sitat fra: E_S på søndag 21. januar 2018, klokken 11:46
Ja, men det man får opp på nettsidene eller i appen sier ikke noe om hvordan bilen er godkjent. Da må man møte opp eller ringe..

Ja jeg vet det. Ville bare vise at man enkelt får tak i reg.nummer jeg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bybil entusiast

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Boltron

#157
Hei, jeg snakker ikke norsk, så dette er fra google translate. Engelsk er under for de som snakker bedre engelsk enn dette oversetter. Jeg har gjennomgått servicehåndboken for bolten, og det finnes to versjoner av reparasjonsprosedyrer for ladepluggen. En for ikke-Dubai (USA / Canada / etc ...) og en for Dubai. Dubai Bolt er solgt med en type 2 ladeplugg. Sammenligning av de to prosedyrene, er alle deler identiske bortsett fra plugg og kabel fra pluggen til kryssboksen.

Jeg har deldiagrammer som viser GM-delstallene for alle komponentene, men ikke for Ampera-E. Ampera-E jeg så på hadde samme GM-delenumre for mange komponenter, men jeg kunne ikke se delenummeret for lastekabelen (bildet mitt er for uskarpt). Hvis noen har tilgang til en Ampera-E, kan jeg kanskje bekrefte deltilgjengelighet via de amerikanske delhandlerne. Til referanse er ladepluggen og kabelen til kryssboksen $ 320 USD eller 2475 NOK for type 1 CCS pluggen.

==========
Hello, I don't speak Norwegian, so this is from google translate.  English is below for those that speak better English than this translates.  I have reviewed the service manual for the Bolt, and there are two versions of repair procedures for the charging plug.  One for the non-Dubai (USA/Canada/etc...) and one for Dubai.  The Dubai Bolt is sold with a type 2 charging plug.  Comparing the two procedures, the parts all appear identical except for the plug and cable from the plug to the junction box.

I have the parts diagrams showing the GM part numbers for all the components, but not for Ampera-E.  The Ampera-E I looked at had the same GM part numbers for many components, but I was not able to see the part number for the loading cable (my picture is too blurry).  If anyone has access to an Ampera-E I might be able to confirm part availability via the US parts dealers.   For reference, the charging plug and cable to the junction box is $320 USD or 2475 NOK for the type 1 CCS plug.

https://imgur.com/a/zdRlS

Tormod Beck

Noen som har sjekket ut om de Boltene som ligger på Finn fra Tjuholmen Auto er med godkjent hurtiglading.?
De sier at det fungerer på Norske ladestasjoner?

Elmo

#159
Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 08. februar 2018, klokken 12:24
De sier at det fungerer på Norske ladestasjoner?
Legg merke til at de ikke sier Norske hurtigladestasjoner !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

Sitat fra: E_S på søndag 21. januar 2018, klokken 10:03
Om man får tak i registreringsnummer på en av disse bilene er det bare å stikke på en trafikkstasjon og sjekke om den er registrert på typegodkjenning eller enkeltgodkjenning. :)
Man kan finne visse indikasjoner, og av og til kan det være nok til å legge sammen 2 og 2.


Trekkoppbil

Sitat fra: Boltron på søndag 04. februar 2018, klokken 15:02
I have the parts diagrams showing the GM part numbers for all the components, but not for Ampera-E. 
It is easy to find diagrams and part numbers for cars that are sold in US, and it is easy to find a lot of dealers selling the parts with discount.  For cars sold outside of North America, you can be lost. That's one reason why i like to drive used car from US.
The US port has part number 24287239: https://www.ebay.com/itm/New-OEM-Drive-Motor-Battery-Charging-Recepticle-2018-Chevrolet-Bolt-EV-24287239/272892737653
A wild guess is that the type 2 inlet could have the following part number? 24287240


Vannkraft

Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 08. februar 2018, klokken 12:24
Noen som har sjekket ut om de Boltene som ligger på Finn fra Tjuholmen Auto er med godkjent hurtiglading.?
De sier at det fungerer på Norske ladestasjoner?

Jeg prøvekjørte en slik Bolt på lørdag. Den fremstod med unntak av kosmetiske detaljer og LED bakspeil(misunn) som en standard OPEL Ampera-e inklusive helt vanlig "norsk" hurtiglader. Ingen ekstra  "Alibaba" kabler eller noe slikt.

Boltron

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: Boltron på søndag 04. februar 2018, klokken 15:02
I have the parts diagrams showing the GM part numbers for all the components, but not for Ampera-E. 
It is easy to find diagrams and part numbers for cars that are sold in US, and it is easy to find a lot of dealers selling the parts with discount.  For cars sold outside of North America, you can be lost. That's one reason why i like to drive used car from US.
The US port has part number 24287239: https://www.ebay.com/itm/New-OEM-Drive-Motor-Battery-Charging-Recepticle-2018-Chevrolet-Bolt-EV-24287239/272892737653
A wild guess is that the type 2 inlet could have the following part number? 24287240

Jeg dro til opel deler telleren og bekreftet delnummeret er 24287238. rundt 300 USD. Laderen og veikryssen deler de samme delenumrene. Jeg kunne ikke få full motordiagrammer som selgeren ble gretten. men i det minste ser det ut som den kabelen min bolt burde lade i Europa.

nå trenger jeg bare å finne en passende onstar-modul.



Glan

Det er blitt registrert 3 chevy bolt denne uken i norge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA