Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitsubishi i-MiEV - dårlig rekkevidde - Mitsubishi sensurerer kritikk

Startet av Think_08, fredag 21. januar 2011, klokken 00:29

« forrige - neste »

Lunde

@TH!NK_08 Tro meg, men dette er faktisk et tema Norstart har jobbet med helt siden iMiev satte sine hjul på norsk jord. De av oss som har et langvarig forhold til elbiler bak oss vet å sammenligne oppgitte data g vet at selv ikke en elbil går i kategorien "evighetsmaskin" med virkningsgrader over 100%.
Vi vet alle at det som er mulig å få til en god dag ikke er representativt for hva folk flest inkludert meg selv vil utsette oss selv eller medtrafikanter for.

Vi har alltid ment at de som kjøper en vare får realistiske data på produktet. Får man ikke det blir man skuffet. Det er dermed ikke sagt at bilen nødvendigvis vil selge mye dårligere da svært mange opplever iMievs rekkevidde som tilstrekkelig. I noen tilfeller kan man nesten si at iMiev har "knabbet" en THINK kunde om vedkommende trengte en
TH!NKs rekkevidde å trodde han fikk i pose og sekk med iMiev.

Tror ingen noensinne vil gjøre samme blemma igjen  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

bobakka

Mitsubishi jevder at rekkekvidden er 150 km i forhold til en EU norm. Noen som vet hva normen innebærer og om det er andre elbiler -feks. Think - som er testet etter samme normen?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Lunde

THINK er testet etter samme norm, men de som skal teste kan justere svært mye selv alt etter hva slags resultater de ønsker. Man kan kjøre med originale dekk eller annet. Man kan kjøre med eller uten passasjerer/bagasje. Motorstyringen kan være optimert . Kjenner ikke alle detaljene, men i bunn og grunn kan man justere svært mye på bilen som skal testes. For vanlige biler er det kritisk å få lave utslipp/forbruk for å komme unna avgifter derfoe er optimering mot denne normen helt normalt for alle biler. Dog er ikke rekkevidden like interessant i annet enn elbiler.
Kanksje har Mitsubishi sin vante strategi slått litt feil ut her, hva vet jeg ?

Jeg tror Hans Håvard kan konkretisere hva EU normen egentlig innebærer ;-) 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Imiev "sin" norm gir 150 km rekkevidde, mens Peugeot sin identiske tvillingsøstermodel er oppgitt til 130km etter en annen norm.

Tror beste normen er den vi se her på Forumet. Med andre ord 80 km vinterstid, og ? sommerstid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: bobakka på lørdag 22. januar 2011, klokken 11:53
Mitsubishi jevder at rekkekvidden er 150 km i forhold til en EU norm. Noen som vet hva normen innebærer og om det er andre elbiler -feks. Think - som er testet etter samme normen?

La den ut i en annen tråd om i-MiEV og kjørelengde. Mon tro om du ikke finner den her:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs101-120.html
Sammen med mye annet om ulike kjøretøyteknologier, er dette en standardisering som omfatter:
"...AND OF CATEGORIES M1 AND N1 VEHICLES POWERED BY AN ELECTRIC POWER TRAIN ONLY WITH REGARD TO THE MEASUREMENT OF ELECTRIC ENERGY CONSUMPTION AND ELECTRIC RANGE"
Annex 9 er kanskje mest interessant?

Jeg antar at dette er EU-normen det henvises til, sjøl om dokumentet er fra FN. Husker jeg ikke i feil, har EU valgt å bruke disse standardene framfor å lage sine egne. Men her må noen gjerne arrestere meg. Japan har ihvertfall sine egne og derfor angis kjørelengden for i-MiEV også som 160 km for Japan 10-15 mode.

Jeg tror alle testene har et slingringsmonn så det holder. En standard som dette er nok bare svakt retningsgivende for å sammenligne kjøretøy mot hverandre. Sier kanskje også litt om hvor realistisk de angitte CO2-utslippene og drivstofforbruket er for petroleumsbiler? Uten at jeg tror utslagene er like dramatiske der som de kan være for elbiler.

Når det gjelder kjørelengden til i-MiEV og hvordan den skal kommuniseres, har Norstart vært på ballen lenge. Det framkommer i kjøpsveiledningen og artikler som er skrevet om den. I går kveld ble det på elbil.no publisert et nytt intervju med Jessen, adm.dir for i-MiEV:
http://elbil.no/elbiler/280-norske-erfaringer-med-elbilen-i-miev

Ingen får noen gang svar på alt. Men sånn generelt i bilbransjen, slik jeg kjenner den, så synes jeg Mitsubishi er forholdsvis åpne med info og har en villighet til å lære av markedet. Det må jeg kunne si. Se på hvilken informasjon andre aktører gir - også rene elbilaktører? Er det alltid patent og fullstendig utfyllende?
St.Hanshaugen

Lunde

Hørt kjentfolk i England som har disponert en iMiev over tid å de vil vel heller antyde 100Km fremfor 150.
Autofil med Jan Erik Larsen var storveis imponerte etter en tur i fint sommervær på 70Km med hele 3 streker igjen på kapasiteten. Nå vet vi jo at det totalt er 16 streker ergo var det ikke mye igjen etter 7 mil sommerstid med Jan Erik Larsen bak spakene.
Det snakkes mye om at Litium er et moderne batteri, og at Zebra angivelig ikke er det. Vel de ulike tekologiene har sine fordeler og ulemper, men når batteripakka i en iMiev på 230Kilo lagrer 16kWh er det ikke da litt pussig at mitt ZEBRA batteri med samme vekt lagrer 28,3kWh ? En viss forskjell er det jo  :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ladefabrikken

Lund burde vært på lønnings lista til Zebra produsenten ;D Har aldri sett noen som er mer fornøyd med batteriene sine enn det  Lunde er :)

Men nå tror jeg halve Norge vet at Lunde liker Zebra best.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Kjøpt og betalt spør du meg ;)

Zebra har livets rett, men er litt wierd og befinner seg i en blindvei i forhold til avtaler med elbil produsenter.
Håper at Think kan skaffe batterier ut 10års service og deler forpliktelser.

Smiths EV får ikke Zebra i sine trucker lenger som er trist siden Zebra egner seg til store forbruk. Manglende hurtiglading kan har noe å si.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lunde

Tror det er smart å la to konkurerende teknologier utvikle seg side om side. De har sine fordeler og ulemper på begge sider. Hva slags bil de monteres i og hva som kreves av de avgjør hva som er viktigst.

Over årene som kommer vil et vise seg om tema kapasitet over år og kilometer utvikler seg i den ene eller andres  favør. Faktum er vel at ZEBRA i praksis er den mest energitette teknologien pr i dag, men det kan fort snu. ZEBRA har forøvrig et potensialet på en noe nær dobling av energitettheten. Litium antagelig langt mer, men er som kjent avhengig av metaller som til en stor del er tilgjengelig i ymse bananrepublikker rundt om på kloden. Det er sannsynlig at det er mer salt og keramiske stoffer tilgjengelig enn litium, men den tid den sorg kanskje?

hehe ikke betalt, ren dugnad der jeg inbiller meg at mine erfaringer har en verdi hos de fleste. Har aldri sagt at litium er et dårlig batteri, tvert i mot, men de er ikke nødvendigvis best til alt  ;D 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Granheim

Før jeg poster mitt neste innlegg vil jeg komme med to erklæringer:
1. Jeg er litt usikker på hvor innleggene mine bør komme men siden det er så mange andre som "drifter" litt håper jeg at det også er greit at jeg gjør det.
2. Jeg har overhodet ikke noe greie på batterier eller batteriteknologi, jeg har bare fulgt med på det som er skrevet her på forumet.

Så innlegget....
Det vekker følelser å lese alle innleggene på dette forumet. Man blir både glad, litt trist og ikke minst nysgjerrig. Det er mye spennende lesning og jeg håper alle fortsetter med det, enten de er for den ene typen batterier eller den andre, og uansett hvilken bil de måtte foretrekke.
Så må også jeg si noe (igjen) om rekkevidden. Mitsubishi, representert ved importøren og alle forhandlerne, har vært for optimistiske i forhold til rekkevidde, og siden rekkevidde enkelt sagt er det eneste som "hindrer" oss i å selge elbil til "alle" har vi selvsagt vært entusiastiske i vår omtale av i-Miev og dens fortreffelighet. Dette har absolutt ikke vært noen bevisst strategi, vi har alle engasjert oss i og omtalt bilen før den kom og før vi fikk testet den selv. Dette er tradisjonelt helt uproblematisk for vi kjenner produktene våre generellt og vi vet hva produsenten er god for og hva Mitsubishi står for. Nå har vi lært at elbil representerer noe nytt og anderledes.
Jeg forstår kritikken som kommer. Den må vi godta og vi kan ikke gjøre annet enn å beklage overfor kunder og potensielle kunder som er skuffet eller føler seg lurt. Samtidig er mitt klare inntrykk at de som ønsker å kansellere kontrakten har fått gjøre det og at vi som representerer merket har kommunisert den opplevde rekkevidden så fort vi oppdaget den. Jeg har skrevet om rekkevidde på dette forumet gjentatte ganger basert på egne erfaringer, og importøren har endret markedsføringen nettopp for ikke å føre noen bak lyset. Vi er gamle ringrever i bilbransjen, men vi er helt ferske på elbil, og det krever noe annet av oss. Vi trenger litt tid til å prøve og feile.
Det gjelder ikke bare å  å få seg en bil som det aldri skjer noe galt med, for det kan skje noe med alle biler. Noen ganger er det vesentlig hvordan selgeren, forhandleren og importøren velger å forholde seg til problemet.

Når det er sagt er jeg enig i at ytringer, enten de er for eller i mot, ikke bør sensureres så lenge de ikke omtaler enkeltpersoner eller er krenkende på noen måte. Også her trenger vi å lære, og det gjør vi hver dag. Som Bernt sier i sitt intervju med elbil.no så følger han godt med på det som blir skrevet og dette er en både hyggelig og oppegående mann.

(så må jeg bare puste litt, håper ikke innlegget blir for langt og for tungt å lese)

I etterkant er det alltid enkelt å kritisere og si at ting burde vært gjort anderledes, så også i dette tilfellet. Rekkevidde burde vært kommunisert anderledes, bilen burde hatt større batteripakke osv...
Hvorfor har Mitsubishi gjort dette?
Jeg har kommet med påstanden tidligere og jeg gjør det igjen; revolusjonen kommer!
-og vi var først
Ikke først i verden med en elektrisk bil, men først av de store med en bil som kan appellere til "vanlige" bilkjøpere. Først med en elbil som er et realistisk alternativ for den jevne bilkjøper. Vi har såvidt begynt, og vi kan bare bli bedre.

Til slutt vil jeg nevne to historiske eksempler for å tegne et bilde av fremtiden (det er blitt skrevet noe om det også i denne tråden).
Tidlig på 80-tallet fantes det tre systemer for hjemmevideo; VHS, Beta og Video2000. Hvilken av dem som var best vet jeg ikke, men jeg konstaterer at det dårligste systemet vant. Begge de to andre systemene hadde fordeler fremfor VHS, men likevel døde de ut.
Hvorfor? Fordi noen bestemte seg for å satse på VHS, noen som hadde ressurser til å distribuere og sørge for at produktet ble tilgjengelig for kunden til en overkommelig pris.
I 1988 (jeg tror det var da) fikk min mor sin første mobiltelefon. Det var en stor klump som ble skrudd fast bak i bilen og så ble telefonrøret festet foran i bilen. Den kostet ca 30 000 kr (det var for øvrig en Mitsubishi telefon men det har ingenting med dette å gjøre, bare en morsom kuriositet). Selv fikk jeg min første mobil, en Simonsen Freeway, i 1994, og jeg husker at batterikapasitet var en kjempegreie. Det var rått hvis man ikke trengte å lade hver dag. Min telefon holdt ganske nøyaktig en dag hvis jeg ikke brukte den til å snakke i...

Verden forandrer seg. Over tid, ja, men noen ganger mer over kortere tid. Der er vi nå.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

PerBear

Først vil jeg si at det er kjekt å lese dine innlegg Granheim, fortsett med dem!  :)

Så til selve saken - at en stor bedrift bommer skjer hele tiden men de reiser seg igjen:
Se på all skittkastingen som MB måtte tåle når de lanserte "veltepetter" som etter litt justering er blitt en veldig bra bil.
Toyota fikk også mye pepper på sin initielle håndtering av gasspedalproblem på noen bilmodeller. Etter at støvet la seg viste det seg at det på Toyota sine biler var rapportert færre "sudden accelerations" enn mange av konkurrentene.

Mitsubishi har altså brukt en standardisert test som referanse for rekkevidde og smertelig erfart at den ble altfor optimistisk. I "panikken" som fulgte har tilsynelatende  overivrige PR folk brutt de uskrevne "fjøsbokreglene" og derved hevet bensin på bålet.

Men så lenge Mitsubishi gjør andre ting riktig som å heve kjøp for dem som er avhengig av lengst mulig rekkevidde så er slokkingen av brannen i gjenge og det går ikke mange månedene før ting roer seg.

Dessuten er det elsykkel som er best!   ;D

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

bobakka

Jeg støtter også Granheim - mye bra informasjon og bra med ydmykhet.

Jeg hadde min første prøvetur med iMiev i dag  :).

Jeg måtte bare sjekke at den holdt mål før leveranse så jeg hadde mulighet for å avbestille hvis den ikke holder mål.. Men det blir definitivt ingen avbestiling. Jeg er veldig fornøyd med bilen. Den er god å kjøre, har bra med kraft og antispinn og antiskrens slår inn nesten før jeg merker at det er glatt selv.

Jeg må si at den ladesaken er negativt. Den er jo svindyr og er lett å ta med seg hvis noen andre mangler en, eller tror de har bruk for en. Jeg syns også at noen av detaljene virker litt billige.

Men alt i alt er det godkjent - og jeg gleder meg til å ta den i bruk. Deilig å slippe å starte opp en stor og tung dieselmotor..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Granheim

Bobakka

Gratulerer med endt kjøretur  :)
Jeg tror alle med en i-Miev til disposisjon har noe å glede seg til fremover mot sommeren. Jeg gleder meg i alle fall til å suse lydløst langs landeveien med alle vinduene nede.

Og så en faktaopplysning:
For de som er redde for å miste laderen sin kan jeg opplyse at det lar seg gjøre å låse den fast til bilen via ladekontakten.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

YGR

Jeg skjønner ikke at Mitsubishi har problemer med å forklare rekkevidden på iMiev vinterstid.

Alle som har skrevet her på forumet, og faktisk testet bilen med elektrisk varmeapparat, inkl. NRK, registrerer betydelig kortere kjørelengde enn 150 km. Dette er helt korrekt og noe Mitsibushi ingeniørene allerede har dokumentert for lenge siden (rapporten er fra juli 2010). Figuren under, i vedlegget, viser at  bruk av aircondition eller varmeapparat trekker mye effekt ut av batteriene - svært mye!

Uten bruk av verken AC eller varmeapparat kan man få 160 km ut av bilen. Kobler man derimot inn varmeapparatet på MAX ved kun 0 grader celsius, reduseres kjørelengden til 85 km (ved pen kjøring i 10-15 modus). Ved -20 grader vil kjørelengden reduseres enda mer, men det oppgis ikke hvor mye.

YGR, Bærum
(venter spent på min iMiev som skal ankomme om en ukes tid...)




Lars C. Krogenæs

#29
Kan godt hende at dårlig rekkevidde var kjent for Mitsibushi ingeniørene for lenge siden (og for oss som vet litt om hvordan batterier oppfører seg i kulde). Problemet er at dette ikke har blitt kommunisert av Mitsibushi og deres selgere.

Selv uten bruk av AC eller varmeapparat har bilen betydelig kortere rekkevidde enn det som var kommunisert frem til nyttår. Da tipper jeg noen og enhver hos Mitsibushi fikk seg et "slag i trynet", etter de første turene. Jeg ser også med glede at "ærlig rekkevidde" nå i større grad blir kommunisert (slik Think og Pure mobility gjør) i stedet for en uoppnåelig teoretisk rekkevidde. Dette bør også andre importører lære av. (Citroen oppgir på sine nettsider en rekkevidde på 15 mil, uten forbehold, for C-Zero !)

i-Miev er en fantastisk bil, dersom man greier seg med 6-7 mils rekkevidde på vinteren. Hadde bilen blitt levert med en vinterpakke, der Webasto eller Defa-Warmup og vinterdekk ble levert hadde alt nesten vært tipp-topp. Mitsibushi hadde tjent mer, og kundene hadde fått mer for pengene ettersom dette da hadde vært momsfritt.

Men vi er jo et brukerforum og da ligger det i sakens natur at vi aldri kan bli helt fornøyd  :-\

Jeg får tilgang til i-Miev om 2 uker og gleder meg.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA