Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitsubishi i-MiEV - dårlig rekkevidde - Mitsubishi sensurerer kritikk

Startet av Think_08, fredag 21. januar 2011, klokken 00:29

« forrige - neste »

Think_08

Jeg er en erfaren elbilist som bestilte en Mitsubishi i-MiEV høsten 2010. Etter det har jeg hatt noen etterhvert surrealistiske opplevelser med Mitsubishi Norge som jeg ønsker å dele med dere.

Når bilen ble bestilt var rekkevidde det viktigste temaet jeg diskuterte med Mitsubishi. Jeg kjører 40 km hver vei tur/retur jobb, og som erfaren elbilist vet jeg at man liker å ha noen prosent av batterikapasiteten i reserve for uforutsette hendelser og vintervær. 20% reserve er min tommelfingerregel. Men selv med en en markedsført rekkevidde på 150 km - som jeg etter å ha trukket fra for salgsprat og kaldt vær antok var 100 km - var jeg fortsatt usikker. Jeg tok derfor dette opp med Mitsubishi som nærmest lo av meg siden jeg var redd for at rekkevidden ikke tok meg frem og tilbake til jobb året rundt.

Bestilling ble deretter lagt inn. Min bror bestilte for øvrig også en.

I november 2010 kom testen fra ViMenn Bil hvor batteriet bare holdt drøye 70 km i fint høstvær. Jeg postet da på Facebook-gruppen til Mitsubish og spurte om en avklaring. Svaret jeg fikk var at bilen ikke var sammenlignbar med produksjonsmodellen siden dette var en prototype som var "hardt kjørt" som demobil i to år. Dessuten var ikke testen representativ på grunn av sjåførens kjørestil og testvilkår som værforhold og lignende.
Sløv som jeg er glemte jeg hele saken. Dessuten viser det seg nå at Mitsubishi Norge slettet spørsmålet mitt fra sin Facebook-gruppe etter få dager (!)

Nå i januar har jeg fulgt godt med på erfaringer fra kunder som har fått levert de første i-MiEV'ene i Norge. Både her på elbilforum og i diverse tester i media har erfaringene vært rimelig samstemte – senest på NRK i går: Rekkevidden er lav, overraskende lav. For en bruker som meg – som ikke ønsker kuldegrader inne i bilen eller å kjøre bilen så tom at man risikerer å stoppe i veikanten midt på vinteren – virker den praktiske rekkevidden å være under 70 km minus sikkerhetsmargin. Det det vil si under 60 km i praksis. Mitsubishi har også oppdatert sitt reklamemateriell og opererer nå med en rekkevidde så lav som 55 km i sin markedsføring på nett.

Det var derfor ingen vei utenom, og i går ble ordren på i-MiEV kansellert. Selgeren til Mitsubishi gjentok argumentene om at egg på gasspedalen og avslått varmeapparat gir en helt annen rekkevidde (for øvrig grundig tilbakevist andre steder), men aksepterte kanselleringen. Min bror kansellerte ordren på sin bil dagen før. En annen bekjent kansellerte forrige fredag.

I kveld la jeg inn beskjed om kanselleringen på Facebook-gruppen til Mitsubishi sammen med et hjertesukk om markedsføringen av bilen. Svaret fra Mitsubishi var følgende:


Vi har oppgitt EU-norm, som alle bilmerker gjør når det gjelder forbruksdata. At du føler deg lurt beklager vi selvfølgelig. At du tror vi bevisst lurer kunder, tar vi avstand fra og får stå for din regning. Videre saksbehandling bør imidlertid foregå via forhandler

Et tilsynelatende halvveis saklig svar som likevel unngår problemet elegant. Rekkevidden ER IKKE 150 KM og SELVSAGT FØLER JEG MEG LURT. Bare i min lille bekjentskapskrets er vi tre som både føler oss lurt og som har kansellert våre bestillinger, og vi er neppe alene om akkurat dette.

En time senere la Mitsubishi ut følgende svar:

Vi driver ikke saksbehandling på kveldstid.

Ytterligere 10 minutter senere var hele tråden fjernet og jeg ble slettet fra gruppen slik at jeg ikke kunne poste ytterligere innlegg.

En annen deltager på gruppen hadde fulgt diskusjonen og lagt ut følgende:

Hvorfor sletter dere kritiske spørsmål som blir stilt i gruppen? Og hvorfor blokkerer dere folk som stiller slike spørsmål fra siden? Jeg skjønner at dere er stressa fordi mange avbestiller bilen nå, men det er vel ikke god kundebehandling å slette spørsmål dere ikke liker.

10 minutter senere var også dette innlegget slettet og vedkommende bruker fjernet fra gruppen.


***

Vi snakker altså om en bilforhandler som er farlig nærme å regelrett bløffe kunder og som har en kundebehandling og –dialog som er en blanding av strutsepolitikk og nord-korea inspirert sensur. Ikke bare ønsker jeg ingen Mitsubishi i-MiEV på grunn av liten rekkevidde: Jeg ønsker heller ikke å kjøpe bil fra et selskap som oppfører seg som Mitsubishi Norge.

bosonic

Dette er bare for dårlig. Når det først kommer en elbil som har potensiale, så har produsenten tabbet seg ut med den viktigste detaljen, nemlig rekkevidden. Det skulle ikke være vanskelig å finne vinterlige forhold i Japan for uttesting av bilen før den ble lansert.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Carl Anton Stenling

i-MiEV er egnet for svært mange som ikke har for lang daglig kjørestrekning. I forhold til PSA og gammel-Thinken har vi erfaring for at en reell rekkevidde rundt 70 km fungerer godt i mange sammenhenger.

Problemet oppstår dersom kjøperne ikke vet hva som er reell rekkevidde. Eksempelvis vil mange som pendler, men ikke har mulighet til å lade på jobben kunne få problemer med rekkevidden.

Mitsubishi sin håndtering av sosiale medier er umoden. Alle som har jobbet litt med sosiale medier vet at man må håndtere kritikk så vel som ros. Forsøk på å sensurere saklig kritikk er fånyttes. F.eks. får Mitsubishi nå bare kritikken på Elbilforum istedet.

Jeg tror Mitsubishi er tjent med en edruelig holdning til informasjon om rekkevidde. Ellers vil de nødvendigvis få en del misfornøyde kunder både rett etter kjøp og senere når noen år har gått og rekkevidden synker litt.

i-MiEV er en fin bil som bør selges ærlig til fornøyde kunder. Elbiler bør helst ikke selges til kunder som vil få daglige problemer med rekkevidden. Dette forstår de fleste elbilselgere etterhvert. Tegn i Mitsubishis adferd tyder på at de holder på med å forstå dette.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Godt sagt Anton

Mitsubishi bør muligens sjele litt mot Think og Kewet, som er betydelig mer edruelige i sin markedsføring.

Bilen er super innenfor de begrensningene den har. Og de begrensningene bør komme fram i salgssituasjonen.

Har selv mistet salg av PSA'er til folk som ikke ønsker å kjøre 35 km/t opp undersjøiske tuneller. Likevel er det bedre enn å få bilen tredd nedover skuldrene 2 måneder senere og med ødelagt batteripakke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Arve

Katastrofal kommunikasjonsstrategi. Her lukter sak for VG/TV2...

@Granheim: Kanskje greit å gi tydelig beskjed via interne kanaler?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

#5
Hvis Mitsubishi ikke godtar kritiske og negative bemerkninger i sosiale medier på nett, har de ikke forstått noenting av hvordan sosiale medier og dynamikken rundt dette fungerer.

Det er alltid smertefullt for bedrifter å se negative bemerkninger om sitt eget produkt. Likevel ønsker mange bedrifter å være tilstede i sosiale medier, fordi ulempene blir oppveid av fordelene. Se på NetCom. Der florerer det av negative og fortvilte kunder. Gjennom gode kundebehandlere som jobber med Facebook er NetComs satsing på sosiale medier likevel en kjempesuksess.

Dersom Mitsubishi skal lykkes på Facebook, twitter etc. må de godta negative bemerkninger, de må svare kundene ordentlig, og de bør også ha et system for å ta med feedbacken videre ut i forhandlernettet. Sensur og sletting av tråder må aldri forekomme. Videre bør forhandlerene og verkstedene også være klar over hvordan dynamikken i sosiale medier fungerer, slik at forhandlernettet ikke får en "fiendtlig holdning" til "hun der inne på hovedkontoret" som styrer Facebook.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Pekaill

Jeg har vært fast leser av i-mievs facebook side den siste tiden. Fant mye bra informasjon der. I går la jeg faktisk merke til at denne informasjonen ble fjernet. Naiv som jeg er, var jeg sikker på at dette skjedde med en feiltagelse. Nå som jeg vet at så ikke er tilfelle, blir denne siden helt sikkert mindre lest av meg, og den vil helt sikkert bli lest med mer kritiske øyne.

Har bestilt en I-Miev som jeg går og venter på i spenning. Dessverre ser det ut til at rekkevidden er langt kortere enn jeg først håpet på. Til daglig bruk er rekkevidden muligens ok, men bruken vil helt sikkert få en annen karakter enn jeg først hadde planlagt.

Fra neste år er det mange flere biler å velge mellom, så da får vel hver og en av oss muligheten til å kjøpe den bilen som passer oss best.

Lanber

Som erfarnen EL billist vil jeg tro 80km rekkevidde skulle gå glatt nærmest uansett føre.
Den jeg hadde på prøve kjørte jeg 70km på en fylling med GODT driv i tildels GTI stil, litt sladding mye moro. Allikavel varte batteriet 70km, da er det visst enda noen km før begrenser slår inn.

Synd du trakk deg før morroa begynte, det er en flott bil!

Saxo

La ut følgende melding på I-Miev Face book side:
Trist at dere driver sensur her ref. http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3257.msg27543#msg27543.

Spennede å se hvor lenge dette blir liggende  ;)

PS! Granheim fra Mitsubishi her i forumet synes jeg viser sann Elbilånd !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Think_08

Sitat fra: Pekaill på fredag 21. januar 2011, klokken 17:45
Har bestilt en I-Miev som jeg går og venter på i spenning. Dessverre ser det ut til at rekkevidden er langt kortere enn jeg først håpet på. Til daglig bruk er rekkevidden muligens ok, men bruken vil helt sikkert få en annen karakter enn jeg først hadde planlagt.

Fra neste år er det mange flere biler å velge mellom, så da får vel hver og en av oss muligheten til å kjøpe den bilen som passer oss best.


En av årsakene til min avbestilling var forventet restverdi etter 2-3 år når jeg skjønte hvor dårlig rekkevidden var. Jeg tror elbiler vil utvikle seg voldsomt de neste årene, og en bil som selv i deg er tvilsom ift rekkevidde vil neppe være folkets favoritt noen år ned i veien. Bykjørere er bare en liten del av målgruppen for elbiler, det er pendlere som utgjør volumet.  Her snakker vi potensielt om et prosentvis verdifall på 2-3 årssikt som er lite pent...

bosonic

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå  hvorfor man tilbyr en elbil som er dårligere enn NiCad bilene i rekkevidde.

Det er rekkevidde som er det viktigste parameter for å få flere til å gå over til elbil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Pekaill

Sitat fra: Think_08 på fredag 21. januar 2011, klokken 21:55
Sitat fra: Pekaill på fredag 21. januar 2011, klokken 17:45
Har bestilt en I-Miev som jeg går og venter på i spenning. Dessverre ser det ut til at rekkevidden er langt kortere enn jeg først håpet på. Til daglig bruk er rekkevidden muligens ok, men bruken vil helt sikkert få en annen karakter enn jeg først hadde planlagt.

Fra neste år er det mange flere biler å velge mellom, så da får vel hver og en av oss muligheten til å kjøpe den bilen som passer oss best.


En av årsakene til min avbestilling var forventet restverdi etter 2-3 år når jeg skjønte hvor dårlig rekkevidden var. Jeg tror elbiler vil utvikle seg voldsomt de neste årene, og en bil som selv i deg er tvilsom ift rekkevidde vil neppe være folkets favoritt noen år ned i veien. Bykjørere er bare en liten del av målgruppen for elbiler, det er pendlere som utgjør volumet.  Her snakker vi potensielt om et prosentvis verdifall på 2-3 årssikt som er lite pent...

Er nå ikke så sikker på at dette med rekkevidde vil bli så mye bedre de første årene dersom vi ser på EL-biler i dette pris/størrelse-segmentet. Nå vet jeg ikke hva prisen på Nissan Leaf blir, men jeg tviler på at rekkevidden blir så mye lengre på den, når man ser på batterikapasitet opp mot størrelse. Dette er også biler som er beregnet for transport av 4-5 personer pluss bagasje. Det vil vel ikke komme strøm frem til lysene i vestlandske undersjøiske tunneler tenker jeg.
Første skritt jeg har gjort for å øke daglig kjørelengde er å spørre arbeidsgiver om lade kontakt. Dette vil iallefall øke kjørelengden med 2 mil pr dag de fleste dagene. Får prøve å gjøre det beste ut av det, uansett om jeg kanskje er litt skuffet over at jeg ikke sjekket mer før jeg bestilte.

bobakka

Jeg skal dele mine tanker med forumet.

Rekkevidden er skuffende - ikke tvil om det - men heller ikke avgjørende for meg. Det meste av min kjøring vil være under 6 mil per dag. Med ladekontakt hos arbeidsgiver så regner jeg også å krabbe til Kongsberg (95 km) på gode og varme sommerdager. Vi må også huske at bilen har kommet hit på worst case tidspunkt som er kald vinter. Regner med at de fleste blir mer fornøyd når vårsola titter frem 8). 8)

Når det gjelder restverdi så er det avhengig av om iMiev er priset høyt eller lavt. Dvs. tjener de fett på oss eller holder de prisen lavt for å få opp volum? Det vet jeg ingenting om. Noen som tror de vet noe om det?

IMiev er bil nummer to for meg så lav pris er veldig viktig. En bil med større batteripakke som koster noen titusener mer er ikke økonomisk forsvarlig for meg. Selv om standardrekkevidde går fra 80 til 120 km så betyr det lite. Uansett kommer jeg ikke på fjellet med den!

Jeg tror også at restverdi er avhengig av to ting - når forsvinner fritak fra engangsavgift og moms og hvor rask er teknologiutviklingen på batteri. Alle som kjøpte 40" flatTV for noen år har vel innsett at ikke det var verdens beste investering! Og hvis teknologi og prisutviklingen på batteri går like fort kan vi kanskje bytte ut batteripakke til 50 kWh og tredoble rekkevidden om 10år.. Kvalitet og levetid på batteripakka er en joker.

Uansett - jeg anser i Miev for åvære den beste elbilen på markedet nå - og med best restverdi om noen år. Jeg tjener (dvs. sparer) over 100 kr per dag med elbilen og har ikke tid til å vente på nestemann Leaf som kanskje koster 50.000 mer og er her om et år...
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

froland

Hei igjen! Ja,hadde jeg kjøpt I-miev med de lovnader som ble gitt i forkant så ville selgeren sannsyneligvis hatt bilen på sitt kontor som eneste møbel nå. Ser de skryter på seg 15mil kjørelengde i media. Det må da finnes lover som får stoppet dette tullet. Folk blir lurt trill rundt av disse skrytpavene. Den eneste måten den skulle nå 15 mil på er vel fra ut av fly eller slept etter en annen bil. Men ser jo at enkelte ikke bryr seg om kjørelengden, kjører 6 mil på vinteren og anser den for den beste bil. Ja, det er det samme som jeg kjører med den gamle Thinken min fra 2001. Så bare fortsett i kjøpe I-miev, den kan jo brukes om sommeren. Stå i oppvarma garasje og kjøre med topplue og varmedress, det må jo være tingen! Men det viktiske er jo ikke om bilen er brukelig om vinteren, det er jo bilen som ALLE har ventet på. Hvem har ventet? Jornalistene tenker jeg. Så kan de fortsette å skrive svada som folk svelger uten å undersøke fakta. Nei, de som vil ha en nr 2 bil må virkelig tenke seg om. Jeg kjøpte den nye Thinken og har ikke angra er sekund på det. Jeg har 4,5 mil på jobben og må jeg plutselig hjem igjen så kan jeg kjøre tilbake med en gang igjen. Og det er på kaldeste vintern uten topplue og varmedress og uten ski for de siste 2-3 milene. Så mitt råd er! Velg Think! Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Lunde

Best for deg er ikke nødvendigvis best for alle andre ;) KJører mye på jobb og privat og har en hobby der jeg frakter over to meter lange og brede modellfly i min TH!NK. Skal jeg rekke til flystipa (100Km tur retur) og hjem etter en dag på jobb kan jeg glemme iMiev. Lirke deg fra Oslo til Kongsberg (95Km)? Fulgt helt normal trafikk fra Seljord kommune og hjem til Nittedal (198KM) Da hadde 10% ladelampa akkurat begynt å lyse. dvs at jeg kunne lirket meg 20-25Km til .

Da skjønner du sikkert at iMiev ikke er best for meg  ;D  Dessuten kjører jeg fra tid til annen konkuranse med min lille sorte. iMiev har ikke nubbesjangs til å følge meg, selv om de hyrer inn eliten  ;D

MInner om at TH!NK nå kommer med antispinn, antisladd og er kollisjonstestet og trygg selv om noen har fått det for seg at "de" ikke er det. Kjøreegenskapene står ikke tilbake for iMiev Kanskje tvert i mot. De som kjenner meg og bilen vil neppe tvile på den påstanden  ;D

Det hører med til historien at jeg har en THINK 2008 med 28kWh ikke den nye med samme batteri
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA