Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overfølsom antispinn?

Startet av espens, fredag 11. februar 2011, klokken 18:15

« forrige - neste »

espens

Hei og hopp.
Vi har hatt vår iMiev i en to ukers tid og begynner å komme litt inn tingene. Imidlertid lurer jeg på hva andres erfaringer er med Antispill-funksjonen når det er endel snø. Personlig opplever jeg antispinn-funksjonene som å være litt overfølsom, den slå litt fort inn, særlig med dagens føre med hardpakket snø/is og noen cm med nysnø over. Resultatet blir da at bilen nesten blir stående stille for anti-spinn funksjonen slår inn umiddelbart.


Selv synes jeg det er bedre å kjøre uten antispinn og akseptere litt sladd på bakhjulene innimellom. Noen andre som opplever dette, eller som vet om forhandlere har mulighet til å justere ned  følsomheten?

Lunde

Har aldri i mitt liv kjørt en bil med slike systemer før iMiev sist helg. På løs snø som normalt faktisk MÅ spinnes vekk var det nesten håpløst. Det var nesten så jeg så meg om etter assistanse på en sidevei på Ormøya. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har lest manualen for bilen. Det var et bevisst valg for å se hvor intuitivt funksjonene var i bilen. Fant en knapp der det stod antispinn off, men den virket ikke på mine fingeravtrykk ;-) Må innrømme at det var en snodig opplevelse å kjøre med antiskrens. Plutselig og helt uten at jeg følte at jeg trengte hjelp hørtes det ut som om jeg kjørte i grøfta. Bilen bremset seg inn etter hva den antagelig oppfattet som en skummel situasjon.. Sikkert veldig sikkert, men dørga kjedelig  :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

abel

Sitat fra: Lunde på fredag 11. februar 2011, klokken 18:57
Har aldri i mitt liv kjørt en bil med slike systemer før iMiev sist helg. På løs snø som normalt faktisk MÅ spinnes vekk var det nesten håpløst. Det var nesten så jeg så meg om etter assistanse på en sidevei på Ormøya. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har lest manualen for bilen. Det var et bevisst valg for å se hvor intuitivt funksjonene var i bilen. Fant en knapp der det stod antispinn off, men den virket ikke på mine fingeravtrykk ;-) Må innrømme at det var en snodig opplevelse å kjøre med antiskrens. Plutselig og helt uten at jeg følte at jeg trengte hjelp hørtes det ut som om jeg kjørte i grøfta. Bilen bremset seg inn etter hva den antagelig oppfattet som en skummel situasjon.. Sikkert veldig sikkert, men dørga kjedelig  :-\
Du må holde knappen inne i ca. 5 sekunder før antispinn slår seg av. Når det er sagt så er jeg også fortsatt ikke helt dus med hvordan dette fungerer på bilen. Når jeg har slitt med å komme opp en bakke så har jeg slått den av.

Lanber

Haha!  Knappen må holdes inne noen sekunder før du får opp en advarsel i displayet om at nå kan morroa begynne! 

erik e

Slik er alle nye biler. :(Veldig sikre men kjedelig : :(
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lunde

Holdt knappen inne i både fem og ti sekunder, men antok at man måtte trykke på flere hemmelige knapper samtidig for å få fandenskapet deaktivert. Noe ala ctrl, alt  ;D og del

KJørte rundt en Golf forleden som så ut som om den bare stoppet midt i en bakke med tilsvarende forhold. Helt utrolig da min TH!NK ikke har noe annet enn sjåføren å støtte seg til og særdeles dårlige vinterdekk beregnet på mellomeuropeiske forhold der snø noen år aldri kommer.
Antar at sjåføren ga flatt uten respons på drivhjulene. Ikke alltid så smart å ha alskens elektronikk mellom ditt sentralnervesystem, armer, bein og bilen.
Om dette er bilmodeller dagens yngre sjåfører har erfaring med skal de ALDRI få låne min Volvo STV Turbo med bakhjulsdrift og 200HK + De ville neppe klart å holde seg på veien. ::)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA