Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måler AMS rett?

Startet av KjellG, mandag 06. mars 2017, klokken 09:47

« forrige - neste »

KjellG

http://sciencebulletin.org/archives/10940.html

Her hevdes st AMS-målere kan måle opp til 600% feil. Hva med elbilladere?

Lars C. Krogenæs

Justervesenet har ansvaret for å holde oppsyn med dette, og har foreløpig ikke funnet noen feil ved målerne.

Forøvrig er det det samme vesenet som kjører rundt til hver eneste bensinpumpe for å sjekke at pumpen måler riktig. Som bensinstasjon-eier er det om å gjøre å ligge akurat innenfor det som er lovlig missvisning, da dette kan gi et overskudd på noen hundre tusen i løpet av et år...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Torodd Stangeland

Men hvordan tester de? En ren ohmsk last er jo grei, blir nok ganske rett det. Men alle de flotte spare/led-pærene vi bruker. Og alle switchmode strømforsyninger. Og varmepumpene. Er nok her problemet ligger.
Mitt kilowatt-time forbruk antok nye dimensjoner over natta, etter ny måler kom på plass.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

KjellG

Spørsmålet blir vel hva denne måler ved dårlig PFC?  Strømmen kommer i skarpe pulser, ikke i sinus.

nr1rayner

@Torodd
Hvor mye snakker vi da?
Spørsmålet er vel stort sett heller om den gamle måleren viste feil, og ikke den nye..



Jeg prøvde å finne svar på ladetapet i Leafen.
Plugget inn i offentlig ladepunkt, schuko med digital måler og har EVi-ladekabel med måler.
I tillegg har man jo Leafspy.

Konklusjonen ble at ladetapet lå et sted mellom 5 og 20% såvidt jeg husker.
Fikk vel omtrent til svar at det omtrent ikke var noen målere man kunne helt og holdent stole på :P

Flytende føde er enklere å måle, 1 liter er og blir 1 liter. Riktignok utvider fossilt drivstoff seg ved høyere temperatur, men...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ingeniøren

Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 18:30
@Torodd
Hvor mye snakker vi da?
Spørsmålet er vel stort sett heller om den gamle måleren viste feil, og ikke den nye..



Jeg prøvde å finne svar på ladetapet i Leafen.
Plugget inn i offentlig ladepunkt, schuko med digital måler og har EVi-ladekabel med måler.
I tillegg har man jo Leafspy.

Konklusjonen ble at ladetapet lå et sted mellom 5 og 20% såvidt jeg husker.
Fikk vel omtrent til svar at det omtrent ikke var noen målere man kunne helt og holdent stole på :P

Flytende føde er enklere å måle, 1 liter er og blir 1 liter. Riktignok utvider fossilt drivstoff seg ved høyere temperatur, men...

Hvis de gamle viste feil - hvor var vesenet da ?

Eller er det slik at strømmen vi bruker er annerledes i dag og må måles annerledes i dag en for la oss si 20 år siden ?

Tror det er letter å sjekke en bensin pumpe enn en strømmåler, og da sjekker man hver pumpe - ikke slik med strømmålere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nr1rayner

Regner med de tok stikkprøver da de, nå gamle, var nye, og kanskje noen innimellom.
Med tiden er det vel ikke unaturlig at de ikke er like pålitelige som da de var nye..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stefse

#7
Monterte i fjor min egen måler som jeg kjøpte fra et Amerikansk firma. Den skal ha målenøyaktighet på 0,5%. Den mater data inn i et eget loggesystem.

I forhold til den gammeldagse snurreskiva til E-verket har ikke avviket vært mer enn 3 promille på 16 000kWh og drøyt 17 000 kVA totalisert effekt.

Når de kommer med AMS'en sin skal jeg følge nøye med på hva som skjer. Mitt system avregner også brukte kWh pr time og lagrer det.

Som en digresjon kan jeg nevne at elbil-ladingen fører til at avgitt reaktiv effekt ut fra bygget øker. Huset mitt blir altså som en kondensator å regne for induktive laster i området, når jeg henger på elbilen. Versågodtakkskalduha.  ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Torodd Stangeland

Egen måler hørtes interessant ut. Finnes det en grei utgave som fungerer på 400volt trefase? Finner bare enfase målere. Og logging hadde jo vært glimrende. Og gjerne app på tlf.

Hvor mye forbruket steg når ny måler ble installert, vet jeg ikke. Men anslår minimum 25%. Så det umiddelbart at noe skjedde.....
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Go-carter

Sitat fra: Torodd Stangeland på tirsdag 07. mars 2017, klokken 18:44
Egen måler hørtes interessant ut. Finnes det en grei utgave som fungerer på 400volt trefase? Finner bare enfase målere. Og logging hadde jo vært glimrende. Og gjerne app på tlf.

Hvor mye forbruket steg når ny måler ble installert, vet jeg ikke. Men anslår minimum 25%. Så det umiddelbart at noe skjedde.....

Z-wave har 3-fas måler og appstøtte.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA