Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil går ikke, feil lagret

Startet av Caspar, onsdag 19. januar 2011, klokken 19:48

« forrige - neste »

Lynet

Bare to enkle spørsmål:
- får du laderen til å virke?
- får du på varmeapparatet når du har på tenningen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar


Laderern har jeg ikke sjekket, vannslanger etc. ligger og slenger
men varmeapparatet virker ikke, dette kan vel tyde på at precharge for utstyr heller ikke virker slik at det releet heller ikke trekker.

Jeg har gjort følgende målinger i dag i den runde kontakten ned i HV boksen utifra dette skjemaet:

Pinne 1   Denne har konstant jord
Pinne 10 Denne har konstant pluss
Pinne 4   Denne har pluss over tening
Pinne  3  Denne har minus når tenning er på (skal starte precharge)
Pinne 11 Denne har konstant jord
Pinne 2   Denne har konstant jord

Eneste avviket jeg fant her var at klemme 1 hadde konstant minus, og det ser jo ut som det er det signalet som skal trekke hovedreleet. Så hvis jeg har tenningsspenning på nr. 4 og minus på nr. 1 så burde jo releet trekke  uavhengig av precharge ?
Jumper jeg en ledning over hovedreleet og manuelt forlader så forsvinner feilen og bilen starter fint


Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Caspar

Sitat fra: Ken på onsdag 16. februar 2011, klokken 20:37
Bra jobba Caspar, du nærmer deg :)
Ja jeg hadde jo håpet det, men nå synes jeg det begyner å bli vanskelig å komme på nye ting å måle. Jeg har jo lånt en HV boks av Hens men han viste jo ikke sikkert om den var i orden. Det er jo en mulighet for at den har samme feil som min. Er det noen flere slike bokser/kort der ute som det er mulig å få låne for å stille disgnosen ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Jeg kom omtrent så langt med drivverket jeg har koblet opp på garasjegulvet. Men jeg mangler BMS og jeg har en kontaktorboks som var defekt, men tror jeg har fått fikset den.

Jeg har ikke forsøkt dette: "Jumper jeg en ledning over hovedreleet og manuelt forlader"
Hvordan forlader du manuelt?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Sitat fra: El rayo på torsdag 17. februar 2011, klokken 18:06
Jeg kom omtrent så langt med drivverket jeg har koblet opp på garasjegulvet. Men jeg mangler BMS og jeg har en kontaktorboks som var defekt, men tror jeg har fått fikset den.

Jeg har ikke forsøkt dette: "Jumper jeg en ledning over hovedreleet og manuelt forlader"
Hvordan forlader du manuelt?
Kanskje ikke så lett å forklare men jeg gjør et forsøk: DEt forladingen gjør er jo å lade opp en kondensator som sitter på den andre siden av hovedreleet i forhold til 114V batteriet. Grunnen til dette er at hvis det er stor spenningsforskjell mellom kontaktorene på releet når det trekker så vil det bli en lysbue når det trekker. Ved å lade opp en kondensator på "andre" siden så vil det være 114V på begge sider når hovedreleet trekker og derved unngår man lysbue. Jeg gjorde ikke annet enn å ta ut +114V fra batterikassen og holde den ned på + kablen som går fremover. (det er jo "andre" siden av releet) og da lades kondensatoren opp i løpet av noen sekunder. Det blir en liten lysbue første gangen, men hvis du løfter jumpeledningen igjen og forsøker en gang til så kommer det ingen lysbue for da er jo kondensatoren ladet opp og det er ikke noe spenningsforskjell. Sjekk også Pearbear sin utmerkede forklaring lenger opp i denne tråden.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

OK, takk, vil vel ikke kalle det forlading, men brålading ;). Er vel en mulighet for at en printbane i motorstyringen brenner av pga strømsjokket eller at spenningspulsen tar knekken på noe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Kewet /Buddy har en motstand på ca 500 ohm sittende over hovedreleet. Bakdelen er at kondensatorene har full ladespenning under lading, opp mot 90 volt.
Men det blir jo aldri problemer med prechargesystemet. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Da ser det ut som om jeg har "grønn bil " i innstrumentene igjen. Nå ville jeg jo svært gjerne komme opp med en spesiel og komplisert feil som var årsaken til at bilen ikke forladet og derved ikke startet. Desverre var det ikke mer komplisert en HV boksen. Det som rotet det til så grundig var at den første HV boksen jeg fikk tak i hadde akkurat den samme feilen som min, og jeg mistenkte derved at feilen lå et annet sted i bilen.
Stor takk til Henning og Mårten for god hjelp !!
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

En god grunn til å legge dine erfaringer til Wiki. Komponenter som HV har sikkert svakheter som er mer vanlig enn ellers. Dette gjør feilsøking lettere for andre med lignende feil.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Caspar


Dagens store nedtur i garasjen  >:( >:( >:( >:( >:( >:(
I går virket alt sammen perfekt og beruset av suksessen så lagde jeg et nytt ledningsnett til fronten, løftet ned bilen, ryddet opp i garasjen og åpnet porten. Hva skjer ? akkurat samme feil igjen og bilen går ikke
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Å nei!

Kjenner den synkende følelsen.

Kanskje best å ta kvelden, og starte med friskt mot i morgen.

Sikkers noe idiotisk enkelt.

Lykke til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

#42
Leste ut feilkodene på min Silver i går kveld, hadde tidligere forladningsfeil og defekt hovedrele i motorstyringen. Det er nok samme feil som du har. Men den starter og går fint.

For noen år siden hadde jeg en Golf Citystromer som slet lignende feil når det ble kalt. Jeg måtte da utføre startforsøk 2-3 ganger før hovedreleet slo inn.

Kan høres ut som feilen ligger motorstyringen, tenker da på kondensatoren som skal lades opp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar

Sitat fra: Lynet på onsdag 02. mars 2011, klokken 10:34
Kan høres ut som feilen ligger motorstyringen, tenker da på kondensatoren som skal lades opp.

Hvis jeg lader opp kondensatoren manuelt, med en ledning så stemmer plutselig alt og bilen starter ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Slik ser signalene ut i den runde kontakten inn på HV boksen. Er det noen som kan bidra til å kaste lys over hva de forskjellige signalene går til og evt. hva som er riktige signaler. Jeg har sporet opp en bil i nabolaget som jeg kan måle på til helgen, og se om det er det samme som jeg har

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA