Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strøm til ladestasjon hjemme

Startet av Bondeknøl, torsdag 09. mars 2017, klokken 22:48

« forrige - neste »

Bondeknøl

Hei
Skal legge opp strøm i garasje og lurer på hvor stort strømuttak en bør gå forog hvilken løsning.
Har Leaf og fremtiden er elbil. Fremtiden er jo også strømmålere som vil gjøre det mer lønnsomt å lade på enkelte tider av døgnet, slik at å lade hurtig blir vel enda viktigere.
Har trefas 125 a inn i garasje.

elektrolux

Forsøk å legge 3 fase 32A 400V ut til ladepunktet.
Alternativt 3 fase 32A 230V.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Adrian Stachnik

Har du TN-nett, legg opp 3-fas 400volt. 32A
Har du IT-nett, legg opp 3-fas 230volt. 32A

Ladeløsningene fra Zaptec er fremtidsrettet når det gjelder strømpriser.
De skal visst på sikt være mulig å koble opp til nettet i fremtiden,
slik at lading går sakte når strømmen er dyr,
og lading går på max når strømmen er billig.

Zapcharger Pro heter den ladeboksen.
Den går også an å skalere senere, koble flere ladebokser til systemet og at man deler på effekten.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

PST

Før en går for 3x32A bør en sjekke hvor stor belastning en allerede har på sitt anlegg. Kanskje det vil være nødvendig å øke hovedsikringen.

Ionisert

#4
"Alle laster på 32A eller større SKAL søkes netteier."

Hvis trafokretsen man er på er belastet 110%...
Hvis spenningsfallet blir for stort ift eksisterende kabler.
HvisHvisHvis...
Mange eldre hus har fortsatt 25A inntak.
50A inntak begynner å bli standard på NYE 230V anlegg, 50-32=18A til steikovn, komfyrtopp, oppvaskmaskin, vaskemaskin, VVB, oppvarming..
Sette opp 32A lader og begrense ladingen til noen å 20A er uansett mer en dobbling fra 10A...

Jeg spurte netteier om å få sette opp 32A for elbil for 1år siden, fikk ja.
Har fortsatt ikke kjøpt/fått elbil.  ::)

(For trådstarter-Bonden med 125A så vil nok 32A 3fase være trygt, uansett søke netteier.)

pudderjagar

Da er elektriker som er ansvarleg for å varsle netteigar når da monteres store kraftuttak i boligar og ikkje huseigar som står for dette. Her er da stor forskjell på kva kraftlag og kva reglar dei har.

Generelt så er da ikkje nokon begrensning innanfor eksisterande hovedsikring på 3faselaster.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA