Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladestasjon på jobben

Startet av keepitsimple, onsdag 01. mars 2017, klokken 21:45

« forrige - neste »

keepitsimple

Sjefen har besluttet å bygge ladestasjoner (han kjør leaf selv) på jobben. Det skal graves til sommeren. Han vet ganske lite om dette selv, bare at det skal gjøres..

Kan man få støtte fra staten/kommunen?

Tror ikke vi trenger mer enn 2-3kW per stasjon men prisen kanskje blir omtrent den samme uansett kapasitet?

Koster det mye å få stasjoner med fast kabel?

Er det stor forskjell på leverandørene med tanke på pris/funksjon?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

nofuelno

Det er gunstigere med 16A ladestasjoner enn de som er dimensjonert for 32A / 3-fas.
Det kan ikke påregnes støtte fra stat/kommune om ikke ladeuttak blir offentlig tilgjengelige.
Det koster ekstra med ladestasjoner som har fast kabel, men anbefales ikke da dere har en blandet bipark.
Anbefaler ladestasjoner fra en anerkjent produsent som trygger investeringen.
Send gjerne en pm for ytterligere bistand.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Lars C. Krogenæs

#2
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 01. mars 2017, klokken 21:45
Sjefen har besluttet å bygge ladestasjoner (han kjør leaf selv) på jobben. Det skal graves til sommeren. Han vet ganske lite om dette selv, bare at det skal gjøres..

Kan man få støtte fra staten/kommunen?

Tror ikke vi trenger mer enn 2-3kW per stasjon men prisen kanskje blir omtrent den samme uansett kapasitet?

Koster det mye å få stasjoner med fast kabel?

Er det stor forskjell på leverandørene med tanke på pris/funksjon?

Ikke sett opp ladestasjoner med fast kabel! Det finnes ca. 50/50 av elbiler med type 1 inntak og type 2 inntak. Setter dere opp ladestasjoner som passer Leaf vil ikke en eGolf kunne lade der og omvendt. Setter dere opp halvparten av hver og det kommer en overvekt av Leafer som skal lade får ikke de siste ladet selv om det er ledige ladestasjoner.

Standarden for offentlig tilgjengelige ladestasjoner er type 2 uttak. Disse kan brukes av alle elbiler. Til og med gamle Think og Buddyer, om de har korrekt adapter med seg.

Ladestasjoner med type 2 uttak leveres ofte i utgaver som takler opp til 32A så prisen blir den samme uansett om du har 10A eller 25A tilførsel. Noen kan lastdele slik at f.eks 2 stk. kan dele på en 32A (eller 20A for den saks skyld) kurs.

Dere kan regne med priser fra i underkant av 5000,- og oppover (eks. mva) for ladestasjoner med type 2 uttak og integrert jordfeilvern type B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Fått tilbud av en elektriker på Garo Ladestasjon (ikke på jobben, men hytta)
Ladestasjon med stikkontakt Type2 Mode3 AC. + Type B.
Justerbar fra 3,7kW til 7,4kW. Leveres uten automatsikring.
Ladeeffekt kan justeres i trinn 6-10-16-20-25-32 Amp.
Laderen har innebygget jordfeilbryter Type B.
Garo elbil-lader Type 2 1
  PFXP 4g10 5
Sikring 32/2 1
Arbeid
Sum kr 12500,- inkl.mva.
Vi kan få opp til 25 ampere.
Synes det virker litt dyrt?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

fredag

Ikke sett opp ladestasjoner med fast kabel. Dagens Leaf bruker type1, men mange andre elbiler bruker type2. Neste versjon av Leaf kanskje også bruker type2. Alle elbiler kan lade på ladestasjoner med type2-kontakt. Mer fremtidsrettet.

Noen kommuner tilbyr støtte til opprettelse av ladestasjon, feks Oslo kommune.

Pristilbud fra forskjellige installatører kan være veldig forskjellig, avhengig av hva slags utstyr elektriker kjenner til. Man kan ofte spare litt på å kjøpe ladeboksene og jordfeilbryter type B selv, i stedet for å kjøpe det gjennom elektriker. Men sjekk med elektriker før du kjøper. Graving av kabel koster mye penger. Vegghengte ladebokser er billigere enn ladebokser på stolpe.

Du skriver ikke hvor mange ladebokser dere skal sette opp, hva slags elbiler som skal benytte ladeboksene eller om dere trenger låsing med nøkkel/kort.

Er det mer enn en ladeboks, så kan dere vurdere lastdeling, dvs at flere ladebokser deler en større kurs. Da sparer man på trekking av færre kurser og færre jordfeilbryter type B, det kan bli mye billigere å sette opp flere ladebokser senere og hvis det er ledig kapasitet kan de gjenværende ladeboksene tilby større effekt ut (noe som er nyttig for elbiler som støtter 32A lading). Et rimelig alternativ er Ecolite ladeboksene til Ladespesialisten, de har både type2-uttak og kan lett lastbalansere mellom 2 stk. Et annet litt dyrere og mer fancy alternativ kan være Zapcharger. Keba og Salto har også lastdeling.

Har dere tilgang til 400V TN trefase, så bør dere vurdere å legge det ut til ladeboksene. Det er som regel en minimal ekstrakostnad, når TN først er tilgjengelig. Noen elbiler, som feks nye BMW i3, Zoe og Tesla lader 3x raskere på TN trefase. Trefaselading anbefales også for å unngå skjev last på det elektriske anlegget  og netteiers trafo.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. mars 2017, klokken 08:17
Fått tilbud av en elektriker på Garo Ladestasjon (ikke på jobben, men hytta)
Ladestasjon med stikkontakt Type2 Mode3 AC. + Type B.
Justerbar fra 3,7kW til 7,4kW. Leveres uten automatsikring.
Ladeeffekt kan justeres i trinn 6-10-16-20-25-32 Amp.
Laderen har innebygget jordfeilbryter Type B.
Garo elbil-lader Type 2 1
  PFXP 4g10 5
Sikring 32/2 1
Arbeid
Sum kr 12500,- inkl.mva.
Vi kan få opp til 25 ampere.
Synes det virker litt dyrt?

Nja. Kommer an på kabelstrekk.Men jeg reagerer på at elektriker vil bruke PFXP 4G10 når du skal ha 2-pol sikring. Har du bedt om 3-fase kabel? Hvis ikke er 3G10 billigere. Som regel er også 3G6 kraftig nok. Spesielt om du bare skal ha 25A, da holder det garantert med 3G6. For et kort kabelstrekk spiller det liten rolle, men er det endel kabel koster 3G6 godt under halvparten av 4G10.

Noe særlig under 10.000,- er det nok vanskelig å komme nesten uansett. Kanskje ned mot 9000,- om du bruker EcoLite som jeg selger samt finner en veldig rimelig elektriker (og kabelstrekket er kort).

Vanskelig å si egentlig så lenge anbudet ikke er splittet opp med separate priser på ladestasjon, annet materiell og arbeid.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. mars 2017, klokken 08:17
Fått tilbud av en elektriker på Garo Ladestasjon (ikke på jobben, men hytta)
Ladestasjon med stikkontakt Type2 Mode3 AC. + Type B.
Justerbar fra 3,7kW til 7,4kW. Leveres uten automatsikring.
Ladeeffekt kan justeres i trinn 6-10-16-20-25-32 Amp.
Laderen har innebygget jordfeilbryter Type B.
Garo elbil-lader Type 2 1
  PFXP 4g10 5
Sikring 32/2 1
Arbeid
Sum kr 12500,- inkl.mva.
Vi kan få opp til 25 ampere.
Synes det virker litt dyrt?

Kor i landet er det denne stasjonen skal monteres?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

keepitsimple

Takk for innleggen. Her kommer litt mer info.

Vi har egen gravmaskin så det skal ikke koste så mye å grave men å bruke vegg framfor stolpe må vurderes.

Vi trenger ikke/vill ikke ha noen nøkkel. Det skal være tilgang til alle.

Jeg tror at vi setter opp iaf 6 uttak. Beror på prisen.

Vi har tilgang til 400V og sikkert mange ampere hvis vi vill.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 02. mars 2017, klokken 19:12
Takk for innleggen. Her kommer litt mer info.

Vi har egen gravmaskin så det skal ikke koste så mye å grave men å bruke vegg framfor stolpe må vurderes.

Vi trenger ikke/vill ikke ha noen nøkkel. Det skal være tilgang til alle.

Jeg tror at vi setter opp iaf 6 uttak. Beror på prisen.

Vi har tilgang til 400V og sikkert mange ampere hvis vi vill.

Da ville jeg vurdert 3 stk. 3x32A kurser, der to og to ladestasjoner deler en slik med lastdeling seg imellom. Det gir en meget solid ladekapasitet. Alternativt 6 stk. Zaptec på en 3x63A kurs, men det blir nok en vesentlig dyrere løsing. Dog bedre mhp. lastdeling siden de fordeler over fasene. Dvs. at om det kommer 6 stk. elbiler som hver kan lade på 32A 1-fase vil alle faktisk få det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA