Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade I3 + TMS 85D

Startet av Sabeltann, onsdag 01. mars 2017, klokken 21:15

« forrige - neste »

Sabeltann

Hei.

Jeg er blitt bitt av basillen og har gått fra 0 til 2 el-biler på relativt kort tid.

Jeg tenkte nå og legge opp et skikkelig ladeopplegg i garasjen.
Hva anbefales? Hva slags veggbokser er best? Teslas egen? Andre tips?

Alle tips mottas med takk.
TMS 85D
I3 30kwh

nofuelno

Det kan være smart å velge en dobbeltlader fra en anerkjent produsent.

ABL og Chago har dette.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: Sabeltann på onsdag 01. mars 2017, klokken 21:15
Hei.

Jeg er blitt bitt av basillen og har gått fra 0 til 2 el-biler på relativt kort tid.

Jeg tenkte nå og legge opp et skikkelig ladeopplegg i garasjen.
Hva anbefales? Hva slags veggbokser er best? Teslas egen? Andre tips?

Alle tips mottas med takk.

Tja. Skal du lade begge på en gang? Hva er kapasiteten på elanlegget ditt (hovedsikringen)? Vil du legge ut to separate kurser eller ha ladestasjoner som kan lastdele og dermed kobles til samme kurs?

Tesla sin egen har fast kabel og er derfor begrenset til å lade type 2 elbiler. Evt. gjester med f.eks Leaf eller Kia vil ikke kunne bruke denne. I tillegg har den ikke integrert jordfeilvern type B så dette må plasseres i skapet. Mange har ikke plass til overs til det og det koster ofte relativt mye.

Den mest universelle og økonomiske løsningen er nok ladestasjoner med type 2 uttak og integrert jordfeilbryter type B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Sabeltann på onsdag 01. mars 2017, klokken 21:15
Hei.

Jeg er blitt bitt av basillen og har gått fra 0 til 2 el-biler på relativt kort tid.

Jeg tenkte nå og legge opp et skikkelig ladeopplegg i garasjen.
Hva anbefales? Hva slags veggbokser er best? Teslas egen? Andre tips?

Alle tips mottas med takk.

Siden både Tesla og BMW i3 har type2, så vil jeg anbefale to stk Tesla wallcharger på samme 20A-32A kurs, med lastdeling.

Alternativt Ecolite ladebokser fra Ladespesialisten satt opp med lastdeling, hvis du vil ha ladebokser uten integrert type2-kabel.

Sjekk også hvor mye strøm du har tilgjengelig i garasjen, og om du har 400V TN trefas.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA