Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersking ønsker tips til ladeutstyr

Startet av gruffalo, lørdag 25. februar 2017, klokken 19:22

« forrige - neste »

gruffalo

Hei, jeg ønsker meg en kabel tilsvarende den som følger bilen, men som lader med 16A. Denne er tenkt til å bruke når bilen er på tur. Har sett det finnes en del alternativ, men prisene varierer en del. Hva anbefales, og hvilke erfaringer har dere?

Jeg må vel ha noe permanent til å lade med hjemme også. Hva er egentlig funksjonen til en så hjemmelader til 10 laken? Strøm er strøm tenker jeg... ;)

M


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-tron 55 sportback 2022

e-curious

#1
Jeg kjøpte Mennekes ladekabel på Volvo med blå enfase 16A CEE.  En  bør ikke lade 16A fra vanlig husholdningskontakt (ikke sikker på om det er lovlig heller).  I tillegg til kabelen har jeg ulike adapter-ledninger som jeg bruker ved behov:

Til norsk husholdningskontakt (lader aldri mer enn 10A med denne!), dansk jordet husholdningskontakt, tre-fase blå 230v 16A, og til trefase rød 400v 16A.

Enn så lenge bruker jeg CEE hjemme, men planlegger å sette opp ladeboks, både av hensyn til bekvemmlighet og sikkerhet.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

geear

e-curious, Spesiell grunn til at du handlet ladekabel hos Volvo? Pris? De har jo ikke elbiler, så evt ekspertise på området er kanskje større andre steder..

gruffalo, hvis du kjøper 16A CEE ladekladd som beskrevet over her, så har du mulighet til å trekke 16A fra schuko med adapter når du er på tur og i knipe, samtidig er det billig å montere CEE stikk hjemme, og du kan da lade trygt på 16A til vanlig, uten "hjemmelader". Vil påstå at det er desidert mest fleksible løsning til 4-6k.

Oddaa

Sitat fra: gr på lørdag 18. mars 2017, klokken 09:14
e-curious, Spesiell grunn til at du handlet ladekabel hos Volvo? Pris? De har jo ikke elbiler, så evt ekspertise på området er kanskje større andre steder..
Jeg kan selvsagt ikke svare for e-curious, men Volvo selger et nokså høyt antall ladbare hybrider og dermed også utstyr som ladekabler.

Jeg kjøpte selv 16A CEE ladekladd hos Volvo da den var rimeligere der enn andre steder...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Er klar over at de har hybrider, men det er ikke elbil. Feks ikke like lang ladetid.

Hva er prisen hos Volvo?

Oddaa

Sitat fra: gr på lørdag 18. mars 2017, klokken 13:55
Er klar over at de har hybrider, men det er ikke elbil. Feks ikke like lang ladetid.

Hva er prisen hos Volvo?
Skjønner ikke hvor du vil hen. Det er de samme kablene som brukes for ladehybrider som elbiler.

Ett år siden jeg kjøpte min så husker ikke prisen lenger. Men sjekket litt rundt den gangen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond.m

Jeg kjøpte 8m lang Mennekes kabel fra Volvo for 4000 kr for ca 1 år siden. Da var prisen mye lavere enn fra andre leverandører. Men nå ser det ut til at prisforfordelen med å handle hos Volvo er borte.

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader

Oddaa

Sitat fra: TM på lørdag 18. mars 2017, klokken 15:47
Jeg kjøpte 8m lang Mennekes kabel fra Volvo for 4000 kr for ca 1 år siden. Da var prisen mye lavere enn fra andre leverandører. Men nå ser det ut til at prisforfordelen med å handle hos Volvo er borte.

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader
Det var denne jeg kjøpte også, 4000 kr stemmer nok.

Volvo selger nøyaktig de samme ladekablene  selv om de ikke har elbiler...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. mars 2017, klokken 15:33
Sitat fra: gr på lørdag 18. mars 2017, klokken 13:55
Er klar over at de har hybrider, men det er ikke elbil. Feks ikke like lang ladetid.

Hva er prisen hos Volvo?
Skjønner ikke hvor du vil hen. Det er de samme kablene som brukes for ladehybrider som elbiler.

Ett år siden jeg kjøpte min så husker ikke prisen lenger. Men sjekket litt rundt den gangen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Neivel, som eksempel så justerer nå Hyundai alle ladekladdene de allerede har levert med Ioniq ned til makstrekk på 9A. Man lærer fort noe når man faktisk får en elbil på markedet.

Men hvis Volvo sine er et tredjepartsmerke og leveres som elbilladere er det sikkert greit.

Trond.m

Det skyldes at maks tillatt ladestrøm fra vanlig stikk-kontakt er 10A. Dersom du ønsker å lade med inntil 16A må laderen være utstyrt med blå industrikontakt (CEE). Uansett skal kursen være sikret med B-vern.

Oddaa

Sitat fra: gr på lørdag 18. mars 2017, klokken 17:43
Men hvis Volvo sine er et tredjepartsmerke og leveres som elbilladere er det sikkert greit.
Volvo leverer ladekabler fra Mennekes, helt ordinære "elbilladere" om du vil kalle dem det.

Jeg kjøpte en 16A med CEE kontakt. De har også en 10A variant (som leveres som standard med deres hybrider).

Ser ingen grunn til at dette på noen måte skal være ugreit.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Sitat fra: TM på lørdag 18. mars 2017, klokken 18:59
Det skyldes at maks tillatt ladestrøm fra vanlig stikk-kontakt er 10A. Dersom du ønsker å lade med inntil 16A må laderen være utstyrt med blå industrikontakt (CEE). Uansett skal kursen være sikret med B-vern.
Trenger ikke diskutere det her, men poenget var at forskriften er ikke SÅ rett frem, har iallfall ikke vært det. Da dette først kom kan det hende en kunne sluppet unna med 16A på en hybrid som feks kun lades maks to timer. Formålet var hovedsaklig å få slutt på at varmtvannsberede ble koblet til med stikkontakt, ettersom de kunne dra både 10 og 16A i MANGE timer ved stort vannforbruk. Det er stor forskjell på å få heftig varmgang i ti timer * 1000 enn å oppnå en lavere temperatur i to timer * 1000. I ettertid har det blitt levert vvb som gikk på 1900W for å unngå kravet på 2000W, men forskriftene ble endret igjen for å hindre dette også. Er ikke sikker på om elbillading er spesifisert nå.

gruffalo

Siden jeg startet tråden så kan jeg si at jeg kjøpte en EVI kabel med vanlig stikkontakt. Da kan jeg lade med 6A til vanlig, da vi kjører bare et par mil om dagen. Det blir enda tryggere enn den 10A laderen som følger med. Så kan jeg lade raskere hvis det er nødvendig og forholdene tillater det. Veldig fornøyd, den kosta bare 3600kr.


2015 VW e golf
2005 BMW 120i
1987 Porsche 928 S4
1981 Delorean dmc-12
1980 Fiat bertone X1/9
E-tron 55 sportback 2022

geear

Sitat fra: gruffalo på søndag 19. mars 2017, klokken 15:54
Siden jeg startet tråden så kan jeg si at jeg kjøpte en EVI kabel med vanlig stikkontakt. Da kan jeg lade med 6A til vanlig, da vi kjører bare et par mil om dagen. Det blir enda tryggere enn den 10A laderen som følger med. Så kan jeg lade raskere hvis det er nødvendig og forholdene tillater det. Veldig fornøyd, den kosta bare 3600kr.


2015 VW e golf
2005 BMW 120i
1987 Porsche 928 S4
1981 Delorean dmc-12
1980 Fiat bertone X1/9
Mulig det er jeg som ikke henger med i svingene her, men du vet at den originale ladekladden kan stilles til 6A? Hold inn 0 og 1 samtidig, så velger du strømstyrke i tre trinn (6A-8A-10A) og aktiverer med å holde inne 0 og 1 igjen..?

Men er enig i at det er en fordel med størst mulig sprang her, kunne tenkt meg 6A-8A-10A-13A-16A valg på samme kladden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA