Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FWD fryser - hva kan man egentlig kreve//gjøre

Startet av eb, lørdag 25. februar 2017, klokken 14:19

« forrige - neste »

eb

Har hatt min X siden midten av desember og er utrolig fornøyd med generell kjøreopplevelse, drivlinje osv.

Men, så var det disse dørene da...Vi har vært på hytten på fjellet ca 75% av helgene siden vi hentet ut bilen, og hver eneste gang, uten unntak, har dørene frosset fast, slik at det blir umulig både å åpne og lukke dem. Da er det kjekt å kjøre til skianlegget med tre unger i baksetet og kun fører- og passasjerdør som fungerer.

Har selvsagt meldt fra om dette hver gang, og svaret fra mitt lokale SC sist jeg var inne for utbedring av andre saker var "Vi er klar over problemet, men har ingen løsning i dag".

Noen som har noen erfaringer å dele eller tanker om hva en kan ha krav på i en sånn situasjon? Fungerende dører er jo ganske viktig faktor i totalopplevelsen...

Bjoris

Er det låsemekanismen som fryser? Det har vel vært en del bytter av denne "aktuatoren" eller hva den heter, men dette må jo Tesla vite. Du har smurt pakninger så det ikke er de som fryser?

Er veldig spent selv da vår kommer til å bli brukt mye til fjells, men vi har heldigvis oppvarmet garasje i fellesanlegg så antar de vil ordne seg i garasjen om de fryser når vi er på ski...

Isbjørn

Har brukt bilen til Hafjell flere ganger uten problemer med FWD. Fjernet snøen fra bilen før jeg satt på forvarming for å unngå at vannet renner i noen åpninger og så fryser fast.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

eb

Det er nok selve låsemekanismen som fryser, ja. Bilen var nettopp på service, og det ble da skiftet pakninger og smurt opp.

Fjerner selvsagt snø før forvarming, men det skal feks ikke mer til enn at det regner ved avreise i Bergen før dørene er fastfrosset og umulig å åpne ved ankomst Hemsedal.

Kilroy

Jeg har smurt med låsspray i de fwd låsene og brukt silikon stift rundt dørene/listene. Det har hjulpet, men i dag fikk jeg litt problem med lukking. Da kjørte jeg med døren delvis lukket og fungerte igjen når jeg stoppet etter 5 min. Da hadde jeg nok forvarmet litt for kort tid. Man bør minst forvarme 30 min når det er kaldt.  Jeg er på hytta hver helg hvor det er kaldt og det har fungert mye bedre nå enn før, men det er fortsatt ikke bra nok, så Tesla må fikse dette.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Nasatech

Har hatt min bil siden august, står alltid ute og er mye på hytta. Fjerner aldri snø før jeg forvarmer, men forvarmer alltid!

Har aldri hatt problemet. Ikke med noen av dørene. Hvor lenge forvarmer dere? Kanskje det er noen batcher med låser som er dårlige?

eb

Forvarmer som regel ca 30 min. Når det først fryser, kan det fort gå noen timer med full varme på før dørene fungerer igjen.

Siden det er så ulike erfaringer og Tesla sier selv de ikke har noen løsning p.t., kan det vel tyde på at noen av oss er "uheldige" når bilene monteres?

pwb

HVA, må man forvarme bilen for at dørene skal fungere?

Nasatech

Sitat fra: pwb på lørdag 25. februar 2017, klokken 18:47
HVA, må man forvarme bilen for at dørene skal fungere?

Sier ikke at man må det, men jeg forvarmer alltid fordi det er digg å sette seg i varm bil. Har nok tatt et par turer uten forvarming også og har aldri hatt problemer med dørene. Ikke om sommeren og ikke om vinteren. Vasket bilen regelmessig (også om vinteren) og har aldri smurt eller sprayet noe

Ellemelle

Mine dører har også frosset fast tidligere, men jeg har da alltid klart å "force" de opp.

Det vil si at det hjelper ikke å trykke på håndtak eller skjermen, men hvis du drar og holder i den innvendige åpningsknappen, så åpnes døren uansett hvor mye motstand den møter.

Nasatech

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 25. februar 2017, klokken 20:25
Mine dører har også frosset fast tidligere, men jeg har da alltid klart å "force" de opp.

Det vil si at det hjelper ikke å trykke på håndtak eller skjermen, men hvis du drar og holder i den innvendige åpningsknappen, så åpnes døren uansett hvor mye motstand den møter.

Tenker du da på knappen på dørstolpen?



cstromme

Vi hadde samme problemet, og hadde bilen inne 3 ganger før de klarte å finne feilen. Det var dårlige pakninger på "actuator" som hadde ført til vann i denne, og påfølgende rust. Antar dette må ha skjedd allerede i California når bilen var nyprodusert.

Siden denne ble byttet har vi hatt null problemer.

Sitat fra: Service InvoiceCorrections: Latch and Cinch Motor - Door - Rear - LH
Latch replaced 09.02.2017. Removed and inspected latch clinch motor, found signs of water ingress internal to casing. Replaced clinch motor, now working as designed.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

sjokomelk

Sitat fra: Kilroy på lørdag 25. februar 2017, klokken 15:28
Jeg har smurt med låsspray i de fwd låsene og brukt silikon stift rundt dørene/listene.
Bare et lite tips - Låsspray smører ikke. Den vasker vekk fett og gjør ting tørt og verre. Bruk heller låsolje hvis du skal bruke noe.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA