Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lang vandring i pedal på P85D vs andre utgaver

Startet av Hodetelefoner, fredag 24. februar 2017, klokken 06:56

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Har prøvd 3stk P85D nå. Alle har "like" bremser. Litt myk pedal med litt lang vandring.  Men andre utgaver (60D 70D 75D 90D pre facelift og facelift) har mye "bedre" bremser. Fant ikke igjen den andre tråden hvor det ble nevnt noe av det samme. Hvorfor er det sånn?

Cookie Monster

#1
Min var også slik. Men etter at jeg nevnte det på service fikset de det på Rud :) Nå er bremsefølelsen helt lik som de siste bilene.

Usikker på hva de gjorde eller om det hjalp at de byttet klosser og skiver pga kast og bremsevæske.
Eller om de har lastet inn ny eller endret på sw på bremsekraftforsterkeren. Den kan jo settes opp akkurat slik de ønsker når den har autopilot hw med Bosch iBooster bremekraftforsterker.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Hodetelefoner

Nye bremser hjalp ikke :D byttet for litt siden. Da skal jeg spørre pent om de kan se på den :D
Takk for info. da er det håp :D

petersv

Har de begynt utlevering av biler med de nye "dårligere" bremsene allerede?

alda

Sitat fra: petersv på mandag 27. februar 2017, klokken 08:59
Har de begynt utlevering av biler med de nye "dårligere" bremsene allerede?
Ja, det var väl ifbm. med att AP2 kom som bromsarna blev "nedgraderade". Har gamla, bättre bromsar på min facelift 60D som levererades i september (AP1).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

snd

Sitat fra: KristofferH på fredag 24. februar 2017, klokken 06:56
Har prøvd 3stk P85D nå. Alle har "like" bremser. Litt myk pedal med litt lang vandring.  Men andre utgaver (60D 70D 75D 90D pre facelift og facelift) har mye "bedre" bremser. Fant ikke igjen den andre tråden hvor det ble nevnt noe av det samme. Hvorfor er det sånn?

Har det blitt verre over tid, eller alltid vært slik hos deg (evt. de andre P85D)? Jeg føler at min har litt vandring før bremsene tar tak, deretter lineær bremsekraft helt fram til bånn pedal. Fornøyd med min (Feb 2015), men blir usikker da jeg ikke har prøvd nyere Tesla.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Cookie Monster

Sitat fra: petersv på mandag 27. februar 2017, klokken 08:59
Har de begynt utlevering av biler med de nye "dårligere" bremsene allerede?

Er bare kalipteren bak som er av en enklere 1 stempel type (Mando) med innebygd håndbrekk isteden for egen kalipter til det.

P100D kommer enda med samme som før. Forskjellen i bremsekraft bak merkes nok unnsett i veldig liten grad.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

petersv

Ja, under norske forhold kan de faktisk passe bedre. Derfor jeg hadde anførselstegn rundt "bedre".

El-boy

Sikkert luft i systemet.
Skal ikke være slik men er lett å fjerne ved riktig prosedyre.

Det var noen her på forumet som skrev en gang at han fikk igjen bilen etter verkstedbesøk og bremsen gikk rett til bunns... ???

Jeg fikk noe myk bremsepedel etter D.U skifte og vinter bremseoppgradering for snart to år siden.
Lufta bremsene selv (alle fire hjul) og fikk tilbake "massiv" pedal igjen.
Det som er viktig er at  det ikke slippes inn luft igjen etter luftting. Det kan lett gjøres ved at slangen ifra luftenippelen går ned i en beholder med litt bremseveske og at denne er helt fri for luft når luftenippelen stenges. (Må selvfølgelig ikke fjerne slangen før nippelen er forsvarlig stengt.)

Mener proffe bilverksteder har utstyr for å sette trykkluft på bremseveskebeholderen for lufting. Bør være svært enkelt å få ut lufta da iforhold til hjemmemekker metoden.

Har opplevd tidligere å få igjen bil med luft i bremsesystemet. Det skjedde på en Citroen da verkstedet skiftet hydraulikk væsken (LHM). Lufting gjøres på samme vis likevel selv om Citroen bruker LHM i bremsesystemet (men bremsene her blør grønt "blod") bremsepedalen ble kontant igjen.

pwb

Hvis dere må lufte bremsene noen ganger i mnd så finnes det luftenipler med fjærbelastet ventil som gjør det veldig enkelt å lufte.

El-boy

Sitat fra: pwb på mandag 27. februar 2017, klokken 20:51
Hvis dere må lufte bremsene noen ganger i mnd så finnes det luftenipler med fjærbelastet ventil som gjør det veldig enkelt å lufte.
He, he
Morsom du pwb  ;D
Fraråder pwb's luftenipler ...

Hodetelefoner

Sitat fra: snd på mandag 27. februar 2017, klokken 11:32
Sitat fra: KristofferH på fredag 24. februar 2017, klokken 06:56
Har prøvd 3stk P85D nå. Alle har "like" bremser. Litt myk pedal med litt lang vandring.  Men andre utgaver (60D 70D 75D 90D pre facelift og facelift) har mye "bedre" bremser. Fant ikke igjen den andre tråden hvor det ble nevnt noe av det samme. Hvorfor er det sånn?


Har det blitt verre over tid, eller alltid vært slik hos deg (evt. de andre P85D)? Jeg føler at min har litt vandring før bremsene tar tak, deretter lineær bremsekraft helt fram til bånn pedal. Fornøyd med min (Feb 2015), men blir usikker da jeg ikke har prøvd nyere Tesla.

Den har alltid vært sånn. Føler ikke det er luft. Og den bremser ikke helt jalla, selv når bremsene er veldig varme.  Jeg tror på programmering :)
Holder på å rygge utenfor kanter hver gang jeg går ifra en annen Teslaen og tilbake til min.

Hodetelefoner

Cookie!! 
De ("min mann "  :D) hadde ikke hørt at det gikk å programmere om bremsene.  Hvordan leder jeg ham frem til ny kunnskap?  :)

Cookie Monster

Jeg vet ikke om det var det de faktisk gjorde. Er mulig at det hjalp at de byttet bremsevæske og klosser, det virker jo uansett litt rart siden alle tidligere P85D, 85D har hatt litt lang vandring på pedalen iforhold til nye og hvordan min er nå.

Du får dra innom Rud å si de må gjøre det samme som på min ;D

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Hodetelefoner

De byttet skiver og klosser. Fått kortere vandring. Men fortsatt "dårlige" bremser. Har piggdekk, så jeg vil ikke teste for mye.

Men tommelen opp til Tesla.
Oppdaterer tråden så fort sommerdekkene er på og jeg får brukt bremsene godt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA