Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-boss Musk er Trump-fan og fagforeningshater.

Startet av timingbeltkiller, torsdag 23. februar 2017, klokken 12:01

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JorgenM

Er i alle fall enig med Musk angående fagforeninger. De er roten til mye elendighet i arbeidslivet og hindrer utvikling. Se bare på værstingen LO. Har aldri vært organisert selv og kommer aldri til å bli det heller :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Burger

Dersom makten blir sentrert i enten fagforeningen eller bedriften så er det ikke bra. Det bør være 50/50 ish maktfordeling og litt kniving mellom fagforening og bedrifter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

doldis1


Faktisk en av de største fordelene nye foretak har kontra de gamle er fravær av fagforeninger, og grunnen er
at fagforeningene har spisskompetanse på å gjøre en bedrift ueffektiv og ulønnsom...

Robert Sund

@Burger
+1

@doldis1
Fagforeningsknusing har ikke vært noen kilde til suksess der det har blitt gjennomført. Hverken for bedriften, eiere, de ansatte, eller HMS.

Det er nok mange grunner til at det er slik, men to grunner er at behandler man ansatte som dritt, og det er en klar sammenheng mellom de som behandler ansatte som dritt og de som vil at de ikke skal være organisert, så forsøker de ansatte man trenger mest aktivt å få seg enn jobb der man blir verdsatt, en annen plass. Den andre grunnen er at ansatte ikke stikker hodet frem og forteller om ting som går skjeis, uansett om det er tekniske problemer eller mellomledere som lager kvalm, og det akkumulerer problemer for bedriften.

På større nivå, helt opp på samfunnsnivå, er det flere som blir syke når HMS er en vits, større del av befolkningen blir fattige når ansatte er uten rettigheter, færre med talenter som kan ta utdannelse når økonomien til de fleste er ruinert.


Men jeg skjønner helt fint at en gjeng "kranglefanter" kan gjøre sjefer irriterte.

elektrolux

Sitat fra: JorgenM på torsdag 23. februar 2017, klokken 13:59
Er i alle fall enig med Musk angående fagforeninger. De er roten til mye elendighet i arbeidslivet og hindrer utvikling. Se bare på værstingen LO. Har aldri vært organisert selv og kommer aldri til å bli det heller :)

Bare se hva fagforeningene i Norge har stelt i stand i nordsjøen. Her skal folk ikke jobbe lenger enn de som jobber på land. Siden de jobber 12t dager i stedet for 7,5 timers dager medfører dette alt for mye fri.

Tenk så mye dette har kostet firma som Conoco Phillips og Statoil. Mye bedre med engelske forhold der personellet er fritt vilt.

Uten disse forferdlige fagforeningene kunne vi som er bedriftseiere tjent mye mer penger.

( Sarkasme for de som ikke tok an )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knut Røe

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. februar 2017, klokken 10:44
Bare se hva fagforeningene i Norge har stelt i stand i nordsjøen. Her skal folk ikke jobbe lenger enn de som jobber på land. Siden de jobber 12t dager i stedet for 7,5 timers dager medfører dette alt for mye fri.

Tenk så mye dette har kostet firma som Conoco Phillips og Statoil. Mye bedre med engelske forhold der personellet er fritt vilt.
Tydelig at du jobber der selv og er redd for dine rettigheter.
Det man vet er at disse avtalene står for fall, sånn etter hvert. Man vil måtte tilpasse seg internasjonale standarder, og det er ikke 8 måneder fri i året med 7 sifret lønn.
Trolig ville det ikke vært noe stort problem å hente tilsvarende folk fra plattformer i utlandet som ville akseptert vilkår som ligger mellom 1/4 og 1/2 av dine ytelser. Men, det vil ta tid, og fagforeningene trenerer og kjøper seg tid hele tiden.
Se for eksempel dette: http://e24.no/energi/statsbudsjettet-2016/tekna-presidenten-om-statsbudsjettet-mye-er-bra-men-det-blir-litt-for-puslete/23540002
I media hele tiden og etterlyser "Tiltak for visse arbeidsgrupper" som det så fint heter.
Det er rart at man hele tiden skal bare få og få, ikke tilpasse seg det markedet som faktisk finnes og bruke de muligheter man har, men sette seg ned og syte og klage på regjeringen. LO er meget flinke til å klage på de blå, og det går nå radioreklamer der f.eks SP tar høstens valgseier på forskudd ved å love reversering av kommunesammenslåinger når de vinner valget til høsten. Alle som motsetter seg endringer har en eller annen grunn for det, selvsagt, men hva hjelper det når de kjemper i mot et enormt marked som sier det totalt motsatte.

Øystein16

Sitat fra: Robert Sund på fredag 24. februar 2017, klokken 00:04
@Burger
+1

@doldis1
Fagforeningsknusing har ikke vært noen kilde til suksess der det har blitt gjennomført. Hverken for bedriften, eiere, de ansatte, eller HMS.

Det er nok mange grunner til at det er slik, men to grunner er at behandler man ansatte som dritt, og det er en klar sammenheng mellom de som behandler ansatte som dritt og de som vil at de ikke skal være organisert, så forsøker de ansatte man trenger mest aktivt å få seg enn jobb der man blir verdsatt, en annen plass. Den andre grunnen er at ansatte ikke stikker hodet frem og forteller om ting som går skjeis, uansett om det er tekniske problemer eller mellomledere som lager kvalm, og det akkumulerer problemer for bedriften.

På større nivå, helt opp på samfunnsnivå, er det flere som blir syke når HMS er en vits, større del av befolkningen blir fattige når ansatte er uten rettigheter, færre med talenter som kan ta utdannelse når økonomien til de fleste er ruinert.

Men jeg skjønner helt fint at en gjeng "kranglefanter" kan gjøre sjefer irriterte.

Eg vaks opp i ei bygd med ei bedrift som på ein måte kan samanliknast med Tesla. Det var organisasjonsplikt då eg jobba der i min ungdom. Etter krigen vart det etablert eigen politikk for å halda på tilsette. Skulle me samanlikna verdien av hjelpa vanlege arbeidsfolk (unge) då fekk tilbod om, med dagens verdi, snakkar me om verdiar på 3-5 millionar. Bedrifta i dag er vel verdas største i sitt slag.

Øystein16

Sitat fra: tiger`n på fredag 24. februar 2017, klokken 10:57
Det er rart at man hele tiden skal bare få og få, ikke tilpasse seg det markedet som faktisk finnes og bruke de muligheter man har, men sette seg ned og syte og klage på regjeringen. LO er meget flinke til å klage på de blå, og det går nå radioreklamer der f.eks SP tar høstens valgseier på forskudd ved å love reversering av kommunesammenslåinger når de vinner valget til høsten. Alle som motsetter seg endringer har en eller annen grunn for det, selvsagt, men hva hjelper det når de kjemper i mot et enormt marked som sier det totalt motsatte.

Kva synes du elbilforeninga skal jobba for, best vilkår for den biltypen du har, eller best vilkår for den biltypen du ikkje har? Eller synes du det beste er at ingen jobbar for betre vilkår i det heile tatt.


Knut Røe

Jeg snakket ikke om bil i hele tatt, men politikk, jobb og fagforeninger på generell basis.

Øystein16

Sitat fra: tiger`n på fredag 24. februar 2017, klokken 11:44
Jeg snakket ikke om bil i hele tatt, men politikk, jobb og fagforeninger på generell basis.

Kommunesamanslåingspolitikk då: Dei tri kommunane som skulle slå seg saman der eg bur, har alle ordførar frå Høgre. Eg har ikkje noko spesielt inntrykk av at dei er leie for at det ikkje vart samanslåing... Dei eine kommenterte vel at dei kunne ha brukt millionen det kosta på betre måte for innbyggjarane.

Burger

Tigern: Da jeg jobba med support mot båter så satte jeg opp ett regnestykke med 2 uker med 12 timers vakter der man følger arbeidsloven for hva som er 50% og 100% avspassering etter 8 timers arbeidsdag og helg/helligdag og 4 uker fri. Kobler man inn 5 uker ferie så blir 2 uker på og 4 uker av ganske likt hva jeg som kontorarbeider jobber. Husk 24 timer helg med 100% = 48 timer = mer enn ett ukesverk for en kontorarbeider slik som meg.

Jeg jobber ikke i Nordsjøen, men jeg unner  de like regler for hvor mye de kan jobbe i året som meg som er på land.

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Knut Røe

Sitat fra: Øystein16 på fredag 24. februar 2017, klokken 12:28
Eg har ikkje noko spesielt inntrykk av at dei er leie for at det ikkje vart samanslåing...
De fleste er vel ikke særlig interessert i å legge ned sin egen arbeidsplass, det er jo det som skjer i realiteten. 3 kommuner blir til 1 = masse folk til overs.

Øystein16

Sitat fra: tiger`n på fredag 24. februar 2017, klokken 14:07
Sitat fra: Øystein16 på fredag 24. februar 2017, klokken 12:28
Eg har ikkje noko spesielt inntrykk av at dei er leie for at det ikkje vart samanslåing...
De fleste er vel ikke særlig interessert i å legge ned sin egen arbeidsplass, det er jo det som skjer i realiteten. 3 kommuner blir til 1 = masse folk til overs.
Eg kan nok om demografi til å sei at når nettopp desse tri kommunane ikkje ville slå seg saman, vert saka om kommunesamanlåing ein fiasko.

Rio

Sitat fra: JorgenM på torsdag 23. februar 2017, klokken 13:59
Er i alle fall enig med Musk angående fagforeninger. De er roten til mye elendighet i arbeidslivet og hindrer utvikling. Se bare på værstingen LO. Har aldri vært organisert selv og kommer aldri til å bli det heller :)

Ja, "værstingen" LO og fagbevegelsen, som har sørget for ting som 40 timers uke, ferie, likestilling, oppsigelsesvern, HMS, reduksjon i ulykker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA