Skrevet av Emne: Rust på "bremsene"  (Lest 7082 ganger)

DieselVegard

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 122
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #60 på: søndag 07. april 2019, klokken 09:20 »
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.

Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
18 i3s 18000km
14 i3 118400km,
99 Z3 Coupé
65 1800

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 704
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #61 på: søndag 07. april 2019, klokken 11:31 »
Ja dille med computer i bilen for å bytte sensorene ,var unødvendig på min 60ah.

«Problemet» jeg ser , er at klossene på innsiden av skivene foran , ikke tar mer en 30-40 % av banen. Det dannes rust på resten av banen over kort tid.

Hvorfor klossene ikke tar over større flate , vet jeg ikke. Både med de gamle skivene og de nye bremset jeg mye og hardt.har kjørt siste året uten regenerering i praksis.

Skivene bak er skinnende blanke både inside/utside.

Min teori er at når rusten får tak på inside (ikke synlig uten demontering), så risikeres fading og ekstra støynivå i bilen. Hadde før bytte 10 desibel høyere støynivå i i3 vs 22 år gammel Audi. Nå har min i3 5 desibel lavere, 2-3 desibel lavere støy en feks nesten ny xc60 i 80kmt , samme veibane/forhold/måleapparat/metode.
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

rth

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 206
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #62 på: søndag 07. april 2019, klokken 11:36 »
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.

Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
Det var jo flott at den skjønte det, men samtidig så skjønte ikke min bil det. Og for de som opplever det samme, så er det fort gjort å fikse.

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 704
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #63 på: søndag 07. april 2019, klokken 12:06 »
Ja veldig bra det ble lagt tips for resett. Kan godt hende at nyere i3 eller i3 med oppgradert SW er lagt inn med resett krav.
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Fastlane83

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 130
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #64 på: tirsdag 09. april 2019, klokken 07:26 »
Ja dille med computer i bilen for å bytte sensorene ,var unødvendig på min 60ah.

«Problemet» jeg ser , er at klossene på innsiden av skivene foran , ikke tar mer en 30-40 % av banen. Det dannes rust på resten av banen over kort tid.

Hvorfor klossene ikke tar over større flate , vet jeg ikke. Både med de gamle skivene og de nye bremset jeg mye og hardt.har kjørt siste året uten regenerering i praksis.

Skivene bak er skinnende blanke både inside/utside.

Min teori er at når rusten får tak på inside (ikke synlig uten demontering), så risikeres fading og ekstra støynivå i bilen. Hadde før bytte 10 desibel høyere støynivå i i3 vs 22 år gammel Audi. Nå har min i3 5 desibel lavere, 2-3 desibel lavere støy en feks nesten ny xc60 i 80kmt , samme veibane/forhold/måleapparat/metode.

Samme erfaring hos meg. Byttet skiver rundt om og klosser foran. Bilen er fra januar 2017. Skivene foran var veldig ille foran på innsiden. Jeg tenker dette skyldes dårlig kvalitet fra BMW. Kjøpte Bremboskiver som var belagt. Har noen andre kompiser som har kjøpt andre merker, så nå tester vi hvilke som holder lengst. Tenker også å ta av skiver og bremsecaliper hver gang jeg legger på sommerdekk for rengjøring og smøring.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

DieselVegard

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 122
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #65 på: tirsdag 09. april 2019, klokken 19:48 »
Ja veldig bra det ble lagt tips for resett. Kan godt hende at nyere i3 eller i3 med oppgradert SW er lagt inn med resett krav.

Rart. Har skrudd BMW siden tidlig 2000-tall (hobbybasis) og alle har skjønt det selv. Inkludert alle Mercedesen jeg har skrudd på også.
18 i3s 18000km
14 i3 118400km,
99 Z3 Coupé
65 1800

nybmw

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #66 på: tirsdag 09. april 2019, klokken 19:59 »
2 år gammel bil. Inne på service i November, var da kjørt 32 000 km. Ingen kommentar fra verkstedet.

April og 38 000km rød varseltrekant om skifte av klosser. Kjører bilen inn på lite lokalt verksted. Fullstendig utslitte klosser, bilen bør ikke kjøres.

Snakker med BMW, de forstår selvfølgelig ikke noe....
Jeg bestiller klosser og skifter de på lokalt verksted. Venter på deler der nå.
Det jeg er betenkt over er at de har service på bilen, det tar 4mnd og 6000km og så er klossene bare stålet. Bilen kan faktisk ikke kjøres i det hele, Jeg er ikke imponert.

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 704
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #67 på: tirsdag 09. april 2019, klokken 21:17 »
Jeg antyder at rusten på skive spisser opp klossene på kort tid, mine var også nede på stålet lenge før forventet. Se hva jeg skriver over. Skal være slik.
Min 69 modell har skiver fra 70 eller 80 tallet. .
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

PionerThink

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 489
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #68 på: torsdag 11. april 2019, klokken 13:53 »
Er det noen som har byttet til belagte bremseskiver?  For eksempel Zimmermann har slike skiver til i3.

De reklamerer i alle fall med at det skal hindre rust på navet og kantene av skiven. Korrosjonsbeskyttelsen forsvinner fort i slitebanen, men hjelper det noe at det er mer rustbestandighet ellers på skiven (annet enn visuelt)? Det virker for meg som rusten som legger seg utenom slitebanen på standardskivene, fort spiser seg innover på skiven når de er lite i bruk.
[ You are not allowed to view attachments ]
Jeg kjøpte belagte bremseskiver bak hos Autodeler https://www.autodoc.co.no/abs/9111711
Legger ved et bilde som viser hvordan skivene ser ut bak etter en vinter og et snaut år. Til å være uorginale rimelige og ikke Zimmermann så synes jeg de ser ganske greie ut :+1:
« Siste redigering: torsdag 11. april 2019, klokken 16:39 av PionerThink »
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

bjorngb

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 93
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #69 på: torsdag 09. mai 2019, klokken 20:17 »
Jeg har samme historie som nybmw - første 2-års service for 6 mnd siden - nå rød trekant og klosser må byttes.  Jeg har ikke skrudd på bil selv før, men mulig jeg må sjekke priser i Stavanger området før Bavaria evt får jobben.

Det kan ikke være normalt at klossene er utslitt etter 36000 km med en hard nedbremsing for å pusse skivene en gang eller 2 i uken - resten er stort sett regenerering. Vi har en Opel Vectra som har gått 155000 og byttet bremser en gang.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3717
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #70 på: torsdag 09. mai 2019, klokken 21:27 »
Jeg byttet klosser foran etter 65k eller noe slikt. Ikke byttet bak enda, etter snart 90k kjørt. Kjører friskt, og aktivt. Mest regen om sommeren, og bremser på vinteren. Originale skiver.
2014mod kjøpt ny av meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2403
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #71 på: fredag 10. mai 2019, klokken 07:00 »
Byttet klosser nettopp etter 36' foran. Årsaken er at jeg ser de begynner å nærme seg samme tykkelse som stålet, skal snart på EU kontroll og ønsker ikke at de tar det ifm. dette eller jeg må inn igjen, samt at jeg har tidvis hatt en subbelyd foran som tyder på at de trenger rens og smøring i klossespor.

Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 206
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #72 på: fredag 10. mai 2019, klokken 22:09 »
Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
Bedre bremser er også min erfaring. Faktisk så synes jeg nå bremsene er "skarpe" og fine. Det tror jeg ikke de var fra originalt. ( Høres egentlig rart ut). Husker jeg reagerte på bremsene da vi fikk bilen. (Ny). Og på slutten var de vel nesten farlige. Med nye skiver/klosser, så er alt bare fryd. I tillegg ser jeg at klosser sliter på hele flata til skivene. Det gjorde heller ikke mine originale. Hverken på 2014 modellen vi hadde eller nåværende 2016.

DieselVegard

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 122
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #73 på: tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:34 »
Jeg byttet bakbremser på vår bil nå. Gått 123456 (ikke tull). Kjøpte skiver, klosser og sensor hos GS, betalte ca 1750,- Etter å ha plundret litt med håndbrekket, brukte jeg 15min på side to.  Det var usedvanlig enkelt.
Overrasket at de hold såpass lenge, men de har egentlig vært modne for utskifting en stund.
Foran byttet jeg på ca 75.
18 i3s 18000km
14 i3 118400km,
99 Z3 Coupé
65 1800