Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på "bremsene"

Startet av LMOR, torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

DieselVegard

Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.

Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

02jan

Ja dille med computer i bilen for å bytte sensorene ,var unødvendig på min 60ah.

«Problemet» jeg ser , er at klossene på innsiden av skivene foran , ikke tar mer en 30-40 % av banen. Det dannes rust på resten av banen over kort tid.

Hvorfor klossene ikke tar over større flate , vet jeg ikke. Både med de gamle skivene og de nye bremset jeg mye og hardt.har kjørt siste året uten regenerering i praksis.

Skivene bak er skinnende blanke både inside/utside.

Min teori er at når rusten får tak på inside (ikke synlig uten demontering), så risikeres fading og ekstra støynivå i bilen. Hadde før bytte 10 desibel høyere støynivå i i3 vs 22 år gammel Audi. Nå har min i3 5 desibel lavere, 2-3 desibel lavere støy en feks nesten ny xc60 i 80kmt , samme veibane/forhold/måleapparat/metode.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

rth

Sitat fra: DieselVegard på søndag 07. april 2019, klokken 09:20
Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.

Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
Det var jo flott at den skjønte det, men samtidig så skjønte ikke min bil det. Og for de som opplever det samme, så er det fort gjort å fikse.

02jan

Ja veldig bra det ble lagt tips for resett. Kan godt hende at nyere i3 eller i3 med oppgradert SW er lagt inn med resett krav.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Fastlane83

Sitat fra: 02jan på søndag 07. april 2019, klokken 11:31
Ja dille med computer i bilen for å bytte sensorene ,var unødvendig på min 60ah.

«Problemet» jeg ser , er at klossene på innsiden av skivene foran , ikke tar mer en 30-40 % av banen. Det dannes rust på resten av banen over kort tid.

Hvorfor klossene ikke tar over større flate , vet jeg ikke. Både med de gamle skivene og de nye bremset jeg mye og hardt.har kjørt siste året uten regenerering i praksis.

Skivene bak er skinnende blanke både inside/utside.

Min teori er at når rusten får tak på inside (ikke synlig uten demontering), så risikeres fading og ekstra støynivå i bilen. Hadde før bytte 10 desibel høyere støynivå i i3 vs 22 år gammel Audi. Nå har min i3 5 desibel lavere, 2-3 desibel lavere støy en feks nesten ny xc60 i 80kmt , samme veibane/forhold/måleapparat/metode.

Samme erfaring hos meg. Byttet skiver rundt om og klosser foran. Bilen er fra januar 2017. Skivene foran var veldig ille foran på innsiden. Jeg tenker dette skyldes dårlig kvalitet fra BMW. Kjøpte Bremboskiver som var belagt. Har noen andre kompiser som har kjøpt andre merker, så nå tester vi hvilke som holder lengst. Tenker også å ta av skiver og bremsecaliper hver gang jeg legger på sommerdekk for rengjøring og smøring.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

DieselVegard

Sitat fra: 02jan på søndag 07. april 2019, klokken 12:06
Ja veldig bra det ble lagt tips for resett. Kan godt hende at nyere i3 eller i3 med oppgradert SW er lagt inn med resett krav.

Rart. Har skrudd BMW siden tidlig 2000-tall (hobbybasis) og alle har skjønt det selv. Inkludert alle Mercedesen jeg har skrudd på også.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

nybmw

2 år gammel bil. Inne på service i November, var da kjørt 32 000 km. Ingen kommentar fra verkstedet.

April og 38 000km rød varseltrekant om skifte av klosser. Kjører bilen inn på lite lokalt verksted. Fullstendig utslitte klosser, bilen bør ikke kjøres.

Snakker med BMW, de forstår selvfølgelig ikke noe....
Jeg bestiller klosser og skifter de på lokalt verksted. Venter på deler der nå.
Det jeg er betenkt over er at de har service på bilen, det tar 4mnd og 6000km og så er klossene bare stålet. Bilen kan faktisk ikke kjøres i det hele, Jeg er ikke imponert.

02jan

Jeg antyder at rusten på skive spisser opp klossene på kort tid, mine var også nede på stålet lenge før forventet. Se hva jeg skriver over. Skal være slik.
Min 69 modell har skiver fra 70 eller 80 tallet. .
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

PionerThink

#68
Sitat fra: Orbit på søndag 07. april 2019, klokken 08:45
Er det noen som har byttet til belagte bremseskiver?  For eksempel Zimmermann har slike skiver til i3.

De reklamerer i alle fall med at det skal hindre rust på navet og kantene av skiven. Korrosjonsbeskyttelsen forsvinner fort i slitebanen, men hjelper det noe at det er mer rustbestandighet ellers på skiven (annet enn visuelt)? Det virker for meg som rusten som legger seg utenom slitebanen på standardskivene, fort spiser seg innover på skiven når de er lite i bruk.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg kjøpte belagte bremseskiver bak hos Autodeler https://www.autodoc.co.no/abs/9111711
Legger ved et bilde som viser hvordan skivene ser ut bak etter en vinter og et snaut år. Til å være uorginale rimelige og ikke Zimmermann så synes jeg de ser ganske greie ut :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bjorngb

Jeg har samme historie som nybmw - første 2-års service for 6 mnd siden - nå rød trekant og klosser må byttes.  Jeg har ikke skrudd på bil selv før, men mulig jeg må sjekke priser i Stavanger området før Bavaria evt får jobben.

Det kan ikke være normalt at klossene er utslitt etter 36000 km med en hard nedbremsing for å pusse skivene en gang eller 2 i uken - resten er stort sett regenerering. Vi har en Opel Vectra som har gått 155000 og byttet bremser en gang.
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Klykken

Jeg byttet klosser foran etter 65k eller noe slikt. Ikke byttet bak enda, etter snart 90k kjørt. Kjører friskt, og aktivt. Mest regen om sommeren, og bremser på vinteren. Originale skiver.
2014mod kjøpt ny av meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Byttet klosser nettopp etter 36' foran. Årsaken er at jeg ser de begynner å nærme seg samme tykkelse som stålet, skal snart på EU kontroll og ønsker ikke at de tar det ifm. dette eller jeg må inn igjen, samt at jeg har tidvis hatt en subbelyd foran som tyder på at de trenger rens og smøring i klossespor.

Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. mai 2019, klokken 07:00
Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
Bedre bremser er også min erfaring. Faktisk så synes jeg nå bremsene er "skarpe" og fine. Det tror jeg ikke de var fra originalt. ( Høres egentlig rart ut). Husker jeg reagerte på bremsene da vi fikk bilen. (Ny). Og på slutten var de vel nesten farlige. Med nye skiver/klosser, så er alt bare fryd. I tillegg ser jeg at klosser sliter på hele flata til skivene. Det gjorde heller ikke mine originale. Hverken på 2014 modellen vi hadde eller nåværende 2016.

DieselVegard

Jeg byttet bakbremser på vår bil nå. Gått 123456 (ikke tull). Kjøpte skiver, klosser og sensor hos GS, betalte ca 1750,- Etter å ha plundret litt med håndbrekket, brukte jeg 15min på side to.  Det var usedvanlig enkelt.
Overrasket at de hold såpass lenge, men de har egentlig vært modne for utskifting en stund.
Foran byttet jeg på ca 75.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

PionerThink

Var imponerende å klare 123456 km uten å bytte bak når de salter så mye som de gjør her til lands ???
Slår derimot ikke han tyskeren som det refereres til i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2020/01/02/bmw-i3-owner-covers-277000-kilometers-on-original-brakes/
Regner med de ikke salter så mye der nede som her på berget :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA