Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på "bremsene"

Startet av LMOR, torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

Orbit

Den bruker ABS+DSC, bremser på alle fire hjul og stopper pent og pyntelig, faktisk litt tregere enn ved å trampe bremsepedalen i bånn.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Tror det har vært diskutert i andre tråder også dette med bruk av håndbrekk i ulike hastigheter:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41590.15
Noen mener sågar at frambremsene også blir aktiviserte når håndbrekk aktiviseres i høy hastighet, muligens for å hindre at bakenden kan skli ut, men dette har jeg ikke noe belegg for å si noe om ???
https://elbilforum.no/index.php?topic=12948.3120
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Toalmar

Det er naturlig at bremsene bak ruster mer enn foran, dette gjelder alle biler. Grunnen er grei, det er hardere bremsekraft foran enn bak, og på en elbil med regenerering så er det selvsagt ett mye mindre behov for å bremse. De gangene du bremser så bremser du svakere ettersom elmotoren hjelper deg og du aktiverer da kun bremsene foran.
At det skal hjelpe på å rygge å bremse tror jeg ingenting på.
Når det gjelder håndbrekket så tar det kun på bakhjulene, er du i tvil slå det på,
jekk opp bilen og sjekk.

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Orbit

#33
Parkbremsen fungerer forskjellig etter om du er i fart eller parkert. I fart er alle fire hjul brukt til bremsing, via DSC. (Kjenn på bremseskivene etter nedbremsing med brekket, de blir alle varme). Det betyr igjen at de hjulene som er fremst i fartsretningen får hardest bremsing. Når du rygger, betyr det at bakhjulene får det meste av bremsevirkningen. DSC hindrer låsing av etterløpende hjulpar (dvs forhjulene når du rygger), for å holde bilen stabil. (I "roller mode" er alle slike støttesystemer borte, og du får brekksladd med forhjulene når du rygger. Har prøvd!)

Det er riktignok en fail-safe dersom DSC er død, så vil parkeringsbremsesystemet alene kunne bremse i fart, og da bare bakhjulene.

Utklipp fra BMW university (min utheving):
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

#34
Synes folk bruker mye tid og penger på å forsikre seg og klage på alt og alle i stedet for å brette opp ermene og bruke 15 min. med en pusseskive i forbindelse med bytte til sommerdekk. Litt zinkspray forhindrer ny rust der bremseklossene ikke sveiper.

Gjør en dette får en mye overskudd til bedre sysler som familie og venner, og ikke minst bedre humør som følge av å ha klart noe selv, og slippe krangling med "teite folk" på verkstedet. ;)

Bildet viser en skive som går fra ikke EU godkjent til EU godkjent med minimal anstrengelse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magster

Finnes det en guide om hvordan man gjør dette på i3?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Her er en bedre video for bytte av bremser bak på i3. Med norske kommentarer. Laget av bildeler.no
1499,- for delene: https://www.bildeler.no/bremsesett/bmw/i3-i01-/E/2015/IB1P25B/?Vare=76885

https://youtu.be/ofWNrIS_O_0

Disqusor

Sitat fra: remiandre på torsdag 02. mars 2017, klokken 06:49
Rust er ikke slitasje, men er et resultat av ytre påvirkning(salt, fuktighet) og lite bruk.

Skal dette dekkes av Service Inclusive Plus må bilen varsle for utslitte bremser og det må i tillegg måles at skivene er tynnere en minimums tykkelse.

Etter 2 mnds bruk ?

Klykken

Bruker du ikke bremsene vil de (skivene) ruste etter bare et par dager. Overflaterust. Men en kjapp oppbremsing sørger for at overflaterusten forsvinner og skivene blir blanke.
Mine skiver er straks over 5 år gamle på vår i3. Kun skiftet bremseklosser fremme i fjor. Passert 83000km
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DieselVegard

Jeg har lekt meg litt med "roller mode" i vinter, og har nå funnet ut at dette er jo den beste måten å fikse bremser på også. Hvis man skal en tur på en part tre mil, sleng på "roller mode" og skivene er strøkne når dere kommer frem. Gjør dette en gang i uka, så blir ting bra :)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Roller mode kobler ut ABC, stabilitetskontroll og antispinn. Morsomt å prøve, men ikke å anbefale å kjøre langt med.  i3 er livsfarlig uten "støttehjul".

Orbit

+ kobler ut all regen, så bremsing blir bare med mekaniske bremser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Kult. Noen som har prøvd denne modus for å øke rekkevidden?

Bare synd at den også kutter regen når en faktisk ønsker det, nemlig når en likevel skal bremse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA