Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på "bremsene"

Startet av LMOR, torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

PionerThink

#15
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Sitat fra: Herwitz på søndag 17. februar 2019, klokken 10:05
Var på EU-kontroll for noen måneder siden med min 2014 modell, da hadde den gått ca 66000. Måtte bytte skiver bak pga rust på innsiden. Foran var det visst fremdeles OK. Har blitt flinkere til å ta en hard oppbremsing før jeg setter den fra meg. Får se om det hjelper.
Samme her også, men på 52' km ca i mai  i fjor var mine rustet i stykker bak ???
Har en mistanke om at hun som eide bilen før aldri har hatt en kraftig oppbremsing så lenge hun hadde bilen!
Byttet bak selv og bilen gikk igjennom EU-kontrollen, men nylig fikk jeg opp varsel om "Brake pad wear indicator", så nå må jeg vel bytte foran også snart :(
Kjøpte komplett sett både foran og bak i samme slengen, så de foran tas nok i forbindelse med bytte til sommerhjul
Ellers har jeg også praktisert hard bremsing i bunn av en bakke før en fartshump, og de nye bremsene bak ser blanke og fine ut enda så lenge! Tror allikevel jeg vil prøve å ta en bakoverbremsing i ny og ne for å sikre at de også tar på innsiden siden det var der de hadde rustet mest!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Samco

#16
Får se på min i morgen skal på EU om jeg har rustet skiver .....

Edit 0 feil ....

Pallesnekkern

Bremsene på i3 er det dårligste jeg har vært borti med tanke på rust. Med god margin.  Har forsøkt å bremse hardt regelmessig, men det hjelper lite, spesielt bak.  Bremseklossene er også nesten utslitt etter 30.000km. 

Har lagt merke til at klossene er veldig myke og avgir enorme mengder bremsestøv. Dette setter seg på skivene og rustprosessen starter i løpet av få timer.  Har kjøpt inn uorginale skiver og klosser av bedre kvalitet som skal settes på til våren. Prisen BMW tar for å sette på mer av den samme dritten er ekstrem. Ca 7 lapper per aksel.  :-1:

JorgenM

Lønner seg å rygge når man tester bremsene bak. Forover tar vel de fremme nesten all bremsinga vil jeg tro, 80% kanskje?

Jeg må rygge ut av en garasje hver gang bilen skal brukes og får dermed bremsa ganske kraftig. Ingen anmerkning på 4års-service på 40.000 km.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bobakka

Sitat fra: JorgenM på fredag 01. mars 2019, klokken 12:45
Lønner seg å rygge når man tester bremsene bak. Forover tar vel de fremme nesten all bremsinga vil jeg tro, 80% kanskje?
Er det virkelig en dokumentert effekt av å rygge og bremse?
Aldri hørt om det før.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Fungerte for meg i alle fall, etter forgjeves å ha prøvd å få brukt hele bakskiven ved bremsing i fart fremover.

Sitat fra: Orbit på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

bobakka: aner ikke, men det er vel logisk hvis man tenker på det :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bobakka

Sitat fra: Orbit på fredag 01. mars 2019, klokken 15:47
Fungerte for meg i alle fall, etter forgjeves å ha prøvd å få brukt hele bakskiven ved bremsing i fart fremover.

Sitat fra: Orbit på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.

Jeg ville trodd at med å kjøre ned en bratt bakke og bremse slik at ABS'en slo inn ville både bremsene foran og bak bli slipt. Men kanskje ikke?
Jeg skal prøve trikset med å rygge fort og bremse :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JorgenM

Nedoverbakke, da blir jo enda mer av vekta fordelt forover og desto mindre trykk på bremsene bak :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Sette bilen i nøytral, rulle opp i fart og bremse, funger godt for å renske bak hos meg..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bobakka

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. mars 2019, klokken 14:56
Sette bilen i nøytral, rulle opp i fart og bremse, funger godt for å renske bak hos meg..
Det er det jeg også har gjort.
Ser bra ut på utsiden både foran og bak.
På innsiden foran og bak kan jeg ikke se hvordan det ser ut.

Selv om mer vekt blir på forhjula bremser jeg så hardt at jeg tror at også bakhjula bremser bra.

Er det OK for i3'n å skifte gir i fart?
Det er tungvindt og hindrer trafikken å stoppe helt opp for å skifte gir, men har ikke tatt sjansen på noe annet

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

moonbuggy

Sitat fra: bobakka på søndag 03. mars 2019, klokken 10:45

Er det OK for i3'n å skifte gir i fart?
Det er tungvindt og hindrer trafikken å stoppe helt opp for å skifte gir, men har ikke tatt sjansen på noe annet

Ingen problemer. Bare brems ned og "gir" opp før full stopp, og kjør videre...

Klykken

Trenger ikke bremse. Bare å røre bryteren mot riktig posisjon.

Edit:
Ups, dette er en "rust på bremsene"-tråd. Kanskje essensielt å bremse da :p
Men hvis formålet bare er å gire, så trengs ikke det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toalmar

Da jeg hadde I3 så brukte jeg å å renske bakbremsene med å dra på håndbrekk i fart. Gjorde dette spesielt når jeg kjørte av veien og inn på avkjøringsfelt. Ca 1 gang hver 14 dag.
Da bilen hadde 1. service etter 2 år og ca 42000 km så var det ingen bemerkning på bremsene, de bemerket faktisk det motsatte at de var veldig bra.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

bobakka

Sitat fra: Toalmar på søndag 03. mars 2019, klokken 12:29
Da jeg hadde I3 så brukte jeg å å renske bakbremsene med å dra på håndbrekk i fart. Gjorde dette spesielt når jeg kjørte av veien og inn på avkjøringsfelt.
Er det så lurt?
Trodde bilen stoppet ganske fort om du drar på den elektroniske håndbremsen i fart?
Er du sikkert på at bilen tåler det?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA