Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på "bremsene"

Startet av LMOR, torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

LMOR

Verkstedet sier at rust ikke dekkes av garanti eller service avtale pluss, som dekker slitasjedeler.
Noen andre som har opplevd det eller fått det dekket?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

#1
Har du "Service Inclusive Plus" er dette dekt, uansett hva verkstedet måtte si:
Har du bare "Service Inclusive" er det derimot ikke dekt.

Les mer her: http://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/service-and-warranty/service-inclusive.html
Faksimile


EDIT:
Mulig at vilkårene er annerledes men i så fall er nettsiden villedende og absolutt et grunnlag for å klage/gå til sak.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

remiandre

Rust er ikke slitasje, men er et resultat av ytre påvirkning(salt, fuktighet) og lite bruk.

Skal dette dekkes av Service Inclusive Plus må bilen varsle for utslitte bremser og det må i tillegg måles at skivene er tynnere en minimums tykkelse.

LMOR

Så hvis du betaler 10000.- for 60000km, og er "uheldig" å få rust på skivene når bilen har kjørt 45000km, så vil plus-avtalen ikke dekke noen bremseskiver før det har gått 60000km.
Dermed koster pluss-avtalen mer eller lik prisen over disk, fordi du kun får bytte av klosser.

Avtalen reklamerer med ingen bekymring, forutsigbare kostnader, store besparelser og ingen overraskelser...

Det står ingen forbehold, og rust er nevnt i andre sammenhenger, så det er i så fall særdeles villedende reklame.

Jeg betalte mer for plussavtalen på i3 enn jeg gjorde på 5-serien. Risikoen for rust er større på i3, siden bremsene brukes mindre, så det var ikke urimelig. Hvis ikke rust dekkes, er det mildt sagt merkelig at det skulle koste mer på i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

remiandre

Skivene vil ikke bli byttet på grunn av rust på Service Inclusive Plus.
Hvis skivene er under minimum tykkelse når varselet om utslitte bremsklosser har slått inn vil skivene bli byttet uavhengig av rust.

LMOR

Nå gjentar du bare det tråden startet med.

Jeg stiller spørsmålet om det er juridisk holdbart. Betingelsene er bytte av slitedeler, ikke årsaken. Prisen skal være basert på reelle erfaringstall, og dermed er det noe som ikke stemmer.

På engelsk brukes begrepet wear and tear, og det inkluderer rust. Det er kun skader som ikke da er inkludert.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

rth

Forsåvidt litt på siden ang Service Plus.

Jeg har konstatert at skivene bak viser tendenser til rust mye raskere enn jeg er vant til fra andre BMW jeg har hatt. Jeg har og en 2014 Octavia, og der fikk jeg beskjed om at skivene bak burde byttes pga rust. Km på 60 000.

I begge tilfellene har jeg begynt å bruke håndbrekk litt aktivt i en bakke jeg har som ender i en rundkjøring. Nå ser skivene på i3 helt fine ut, og sakte begynner faktisk Octavia'n sine skiver også å bli blanke. For Octavia'n sin del, så er ikke skivene helt javne lenger, med altså blanke.

Vi er nå på vår andre i3, og begge har vist samme tendens til rust. Tipper at dette avhenger av hvor en kjører, og  at veier med mye salting fremskynder prosessen. Om dette sliter på brekk-funksjonen aner jeg ikke. Har fått "velsignelse" fra Skodaverkstedet på metoden.

Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.

LMOR

Samme som jeg ser, og det er da jeg tenker at kombinasjonen lite bruk og større risiko for rust, ikke kan forsvare en høyere Pluss pris, hvis ikke rust er dekket. Da skulle prisen i stedet vært lavere, siden jeg oftere i tillegg må betale for bytte skiver.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

john

Sitat fra: rth på fredag 03. mars 2017, klokken 07:51
Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.

Antispinn på den bruker bakbremsene. Som regel nok til å holde de fine. :)

godjul

Eu-sjekk i høst. Skivene foran er rustet i filler på innsiden. På utsiden var de skinnende blanke. Fikk svar om at  alle i3 som kommer inn på eu-kontroll må skifte skiver og klosser foran. Mener at dette er konstruksjonsfeil med dårlige calipere.
Bak er det bra med kraftigere skiver. Etter vask ta en liten ryggings og brems hardt. Da får du dratt av rust-dannelsen.

Klykken

Har originale skiver foran og bak enda jeg. Originale klosser bak også. På sitt 5 år snart, og over 80.000km.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Torodd Stangeland

Jeg har kjørt 56.000 km, og lite rust på skivene. Men synes det har blitt veldig dype spor i skivene. Den dagen jeg må bytte klosser, bør nok skiver og byttes. Dette synes jeg er dårlig. Enten er klossene for harde, eller skivene for myke. Kan dette vær reklamasjon?
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Herwitz

Var på EU-kontroll for noen måneder siden med min 2014 modell, da hadde den gått ca 66000. Måtte bytte skiver bak pga rust på innsiden. Foran var det visst fremdeles OK. Har blitt flinkere til å ta en hard oppbremsing før jeg setter den fra meg. Får se om det hjelper.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Klykken

Vår har gått 80.000km. Kun byttet bremseklosser foran.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Sitat fra: godjul på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:14
Eu-sjekk i høst. Skivene foran er rustet i filler på innsiden. På utsiden var de skinnende blanke. Fikk svar om at  alle i3 som kommer inn på eu-kontroll må skifte skiver og klosser foran. Mener at dette er konstruksjonsfeil med dårlige calipere.
Bak er det bra med kraftigere skiver. Etter vask ta en liten ryggings og brems hardt. Da får du dratt av rust-dannelsen.

Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.

Har tidligere tittet litt på innsiden av skivene rund baut med mobilkamera, og det ser tilsynelatende bra ut (46.000 km).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA