Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil mellom stavanger og bergen

Startet av Hjortenberg, onsdag 12. januar 2011, klokken 21:30

« forrige - neste »

Hjortenberg

Hei,

Jeg skal om noen uker kjøre mellom stavanger og bergen. Jeg har Think city 2008 zebra, som kan gå 200km, men selvfølgelig mindre på dette føret i tillegg til når man har på varmeapparat som alle vet. Spørsmålet mitt er hvordan veiene mellom stavanger og bergen er, ifht om det er mye opp og ned.. Jeg tenker at jeg skal innom haugesund på en pit-stop-lading uansett, iom at det er 210 km til dit jeg skal.

Er det noen som har noen erfaringer å dele, eller noen meninger om veiene ifht hvordan dere tror rekkevidden vil bli. Jeg har klart å kjøre 200 kilometers etappe med bilen da jeg kjørte Oslo-stavanger i november i fjor.

Takk for svar:)

Mvh
Anders
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Gaute

Fra Stavanger til Haugesund har du tre undersjøiske tuneller som kan være ganske tunge, men med start i Stavanger så er de unnagjort i løpet av de 30 første km.  Fra Arsvågen til Haugesund er det relativt flat vei med lite stigninger - ca 45 - 50 km.   Du nevner pitstopp i Haugesund og det kan nok være lurt, for ca 40 - 50 km nord fra Haugesund kommer du til trekant sambandet som er en lang undersjøisk tunell. Anntar at strekningen Haugesund  Bergen er ca 130km med forholdsvis flat trasse med unntak  av Trekantsambandet og Kalandseidet mellom Os og Nestun.  Ut fra det jeg har forstått av rekkevidde på din Think bør det gå bra. Hvis ikke får du prøve å finne strøm f.eks på Os ca 30 km før Bergen
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Jeg har selv kjørt strekningen 2 ganger med PSA Elbil, og mine tips er følgende:

Ta med lang skjøteledning, og noen overganger fra rød 16A til vanlig kontakt, og gjerne en rød 32A til vanlig kontakt.

Strekk ledning til Kiosken på fergesambandene mens du venter på ferge.

Nær Haugesund og Biltema finner du en utvendig kontakt du kan bruke til lading. Husker desverre ikke detaljer, men det var på hjørnet i bygget før Biltema, og utenfor en butikk som selger verktøy og annet kjekt. Her er i alle fall mye å gjøre mens du lader.

Ta med slepetau, og avtal gjerne med medtraffikanter på fergen om slepehjelp opp tunellene. Best er å henvende seg til yrkessjåfører i varebiler, eller en Amcar entusiast i en monstertruck. Førstnevnte vil gjerne være behjelpelig, mens sistnevnte vil teste ut drakraften i 4 hjuls trekkeren sin.

På fergene finner du 16A stikk i trappegangene. Beregnet på støvsuging etc, men funker fint til lading under overfarten. Muligens upopulært i disse tider etter fergebrannen desverre.

Selv klarte jeg akkurat turene fra Bergen med 80 km rekkevidde ved hjelp av en mellomlading hos venner på Stord, og sleping opp tunellene ( med regenerering )

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Haugesund er jo et stykke utenom ruta, det enkleste er å unngå Haugesund.

Fergekaier er et naturlig ladested. På denne turen må du jo vente 2 ganger uansett.
Har ikke sjekket denne ruta, men dessverre er det også helt nye kaier som har blå 32A, altså 3 fase 230V, sammen med 63A til fergene. (Dette siste er hvis de blir liggende lengre enn planlagt.)
Dette gjelder for eksempel den helt nye fergekaia på Finnøy.
(Se bildet, 32 og 63).
Om 3 fasen er 400V eller 230V (rød eller blå) er vel avhengig av hva man har i nærmeste trafostasjon.
Hvis en har med seg en lang vanlig skjøteledning, overgang fra rød 16A og rød 32A, og blå 32A dekker en det meste.
Da vil en finne strøm på så og si alle kaier, og utenpå veldig mange industribygg og større lagerbygg. Hvis en ser en byggeplass kan en også finne byggestrømskap.

Kanskje Bosonic vet hva slags strøm en finner på kaia nord på Stord?

Vær ops på at overganger fra 32A til 16A ikke er etter forskriftene, men hvis en er tilstede hele tida er vel ikke dette særlig stor risiko.

Ta kontakt hvis du trenger å låne noe Anders, du har mailadressen min fra før





 
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

#4
Sitat fra: Baltor på torsdag 13. januar 2011, klokken 10:36
Kanskje Bosonic vet hva slags strøm en finner på kaia nord på Stord?


Dette kan jeg prøve å sjekke ut.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: Baltor på torsdag 13. januar 2011, klokken 10:36
Haugesund er jo et stykke utenom ruta, det enkleste er å unngå Haugesund.

Det var min konklusjon også. Aksdal derimot er langs veien og har masses strøm.

http://www.1881.no/Kart/Partner/Startsiden/?query=aksdal&WT.mc_id=ABC_020102_Kart

Alternativt kan en ta fergen fra Mekjarvik til Skudesneshavn, og på den måten naturlig passere Haugesund.

Desverre lader Thinken din relativt langsomt, så litt sleping med regenerering er definitivt raskest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hjortenberg

Hei igjen og takk for svar.

Når det gjelder bilen lader den sakte, men den er oppgradert ifht de første thinkene som kom har jeg fått beskjed om av han jeg kjøpte den i fra. Den har altså 16A lading, slik at den bruker 7 timer til 80%.

Jeg har tydeligvis betrodd litt for godt på google. De skjønner nemlig ikke at man kan ta den andre veien som går innenfor haugesund (via tysvær e.l). Er det stor forskjell på disse veiene (via tysvær E39 og haugesund  RV47) ifht undervannstuneller eller andre oppoverbakker som krever mye strøm.  Selv om man får jo regenerert nedover.. via tysvær er det 178 km, og den andre veien er 213 km, selv om det står at de tar like lang tid..

Ifht strømoverganger, hva koster de og hvor anbefales de kjøpt? Har dere noe link e.l?

Takk takk.
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Hjortenberg

Og, hvor lang tid tror dere jeg bør beregne? tenker ifht om jeg kjører etter jobb på kvelden, og om jeg rekker den siste ferga.

Hmm!
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Gaute

Strekningen Tysvær - Sveio (Trekantsambandet) er relativt flat.  Mener at det er fergeforbindelse hele døgnet, bare noe begrenset.  Bare sjekk opp på Fjord 1.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Baltor

Sitat fra: Hjortenberg på torsdag 13. januar 2011, klokken 19:39
Ifht strømoverganger, hva koster de og hvor anbefales de kjøpt? Har dere noe link e.l?

Av de tre jeg foreslo er det kun den fra rød 3 fase (400V) 16A til 230V16A som er lovlig og kan kjøpes. Der vil jeg anbefale denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156152572

Kobler du den til kan du lade 3 Thinker samtidig.


Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA