Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Serviceintervall e-Golf, FAKTA (skriftlig eller lenke)

Startet av Crown, onsdag 22. februar 2017, klokken 10:55

« forrige - neste »

Crown

Hva er egentlig det dokumenterte serviceintervallet på e-Golf? Alle skriftlige kilder jeg har funnet sier at det er 2 år/30.000km til første service, deretter er det 1 år / 30.000km, det som kommer først. Dermed må bilene inn til service minimum hvert år uavhengig av kjørelengde.

Likevel er det mange som hardnakket påstår at det er 2 år uansett, uten at de er i stand til å dokumentere det. Hva bilen sier selv teller mindre, ettersom det er avhengig av at noen manuelt har satt riktig intervall der etter første service. De norske VW-sidene klarer jeg ikke å finne noe nyttig på om emnet. Kildene jeg har er:

http://www.vwcorporatefleet.com/vw/documents/pdfs/MY15%20e-Golf%20-%20Maintenance%20Schedule.pdf

Riktignok amerikansk, men er det ikke samme bilen?

e-postsvar fra Møller da jeg spurte om emnet: "Er 2 år eller 30 000 km fra bil er ny, deretter hvert år og 30 00 km."

Har også lest andre emner her på forumet at det er dette svaret folk har fått når de har spurt Møller.

Er det noen som har noe skriftlig som dokumenterer at serviceintervallet er 2 år også etter første service, eller noen som faktisk jobber i VW som kan si noe sikkert? Tro kan man gjøre i kjerka, som man sier. ;)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

eivhelle

#1
Serviceheftet mitt er stemplet med mobilitetsgaranti til okt 2018 eller km stand + 30000km. Altså 2 år fra jeg tok første service eller til jeg har kjørt 30000 km til. Det stemmer også med tid for service slik det blir rapportert fra bilen.

Noe annet enn det gidder jeg ikke å forholde meg til. Man må anta at verkstedene vet hva som er riktig service interval og ikke skriver feil i serviceheftet eller programmerer feil tid i bilen.

Edit : Ser i Møller appen "mitt bilhold", at de mener jeg bør ha bilen inne til service hvert år. Så det er derfor et avvik mellom hva Møller mener at man bør gjøre, og hvor lenge man kan vente uten å miste mobilitetsgarantien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:28
Serviceheftet mitt er stemplet med mobilitetsgaranti til okt 2018 eller km stand + 30000km. Altså 2 år fra jeg tok første service eller til jeg har kjørt 30000 km til. Det stemmer også med tid for service slik det blir rapportert fra bilen.

Noe annet enn det gidder jeg ikke å forholde meg til. Man må anta at verkstedene vet hva som er riktig service interval og ikke skriver feil i serviceheftet eller programmerer feil tid i bilen.

Er det Møller du bruker? Nå henviste jeg faktisk til din bil som eksempel da jeg spurte, uten navn osv selvsagt, bare som et eksempel på hvorfor jeg synes ting var litt uklart, og hva computeren sa (gjenværende km til service, samt antall dager som jo var over ett år), og da svarte vedkommende "Har du reg nr på den bilen? Kan være at det ikke er blitt stilt inn serviceintervallen fra sist service".  Men da hadde jeg fått svar på det jeg lurte på.

Så det virker jo som om de ikke blir helt enige med seg selv og svarer kanskje noe til noen og noe til andre. Derfor lurer jeg jo på faktisk skriftlig dokumentasjon, som serviceskjema, lenke til en webside, PDF eller annet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

zyp

Jeg har forstått det sånn at det er to år eller 30000km til første og ett år eller 15000km til neste. Serviceavtalen jeg fikk på kjøpet med bilen min skulle dekke to første servicebesøk og sier tre år eller 45000km.

eivhelle

Dobbeltsjekket og ser nå at det står forskjellig i serviceheftet og i kombiinstrumentet til bilen. Mulig at mekanikeren foretrakk 18.10.18 i stedet for 18.10.17. Tross alt en symmetrisk og fin dato. ;)

Etter litt mer finlesing fant jeg følgende i serviceheftet :

"For biler med elektromotor gjelder fast service"

Fast service : Etter 30000 km eller 2 år, deretter hver 30000 km eller hvert år. (avhengig av hva som først inntreffer)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Takk, eivhelle for at det endelig var noen med e-Golf som faktisk leste serviceheftet og ikke bare trodde noe.

Tror egentlig ikke dette har vært dokumentert skikkelig her inne skikkelig før nå. I "alle" tråder som omhandler servicepriser og -intervall i Ioniq, Leaf og Kia-forumet så har det kommet en hard kjerne med e-Golf'ere og mast om hvor kort serviceintervall de asiatiske bilene har som må inn hvert år mens e-Golf bare må inn annethvert år.  Men det er altså kun første året Golf "slipper unna". Hva man faktisk velger å gjøre selv er en helt annen sak.

Greit å ha denne tråden å referere til da :)

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

eivhelle

Serviceintervaller var egentlig ikke noe man tenkte på tidligere når man eide fossilbil. Da måtte en jevnt og trutt innom verkstedet uansett for å fikse noe som ikke fungerte. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:49
Serviceintervaller var egentlig ikke noe man tenkte på tidligere når man eide fossilbil. Da måtte en jevnt og trutt innom verkstedet uansett for å fikse noe som ikke fungerte. ;)
Hehe, heldigvis sluppet unna det, kjørt Lexus, Toyota og Subaru før, men de falt av lasset når det gjaldt elbil :( Er jo oljeskift som har vært hovedargumentet før, men jeg tenker at det er greit å få en rensing av bremser og få installert siste software en gang i året, samt eventuelle kampanjer de har gående. Særlig viktig for oss som er de aller første kjøpere av nye modeller.

Uansett er jo servicene mye rimeligere enn fossilbilene sine, eller som ca to tanker bensin, så jeg synes ikke det er så mye å klage over om man har en årlig sjekk. Gidder ikke skru selv på bruksbilene mer, den gleden får veteranbilen ha i fred. ;)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tutti

Du trenger heller ikke lese noen manualer. Serviceintervallene sier bilen fra selv om i dashbordet.

Crown

#9
Sitat fra: tutti på onsdag 22. februar 2017, klokken 22:34
Du trenger heller ikke lese noen manualer. Serviceintervallene sier bilen fra selv om i dashbordet.

Nå har du ikke fulgt med i timen igjen. Det er noe som er manuelt satt av noen og så teller ned, og kan være både feil og riktig. Det er ikke bilen som selv føler på seg at nå må jeg ha service. Jeg kan sette 60.000km på Ioniqen uten at det dermed er riktig. Les hva eivhelle, som faktisk har tatt seg bryet med å lese dokumentasjonen, sier tidligere i tråden.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tutti

Sitat fra: Crown på onsdag 22. februar 2017, klokken 22:49
Sitat fra: tutti på onsdag 22. februar 2017, klokken 22:34
Du trenger heller ikke lese noen manualer. Serviceintervallene sier bilen fra selv om i dashbordet.

Nå har du ikke fulgt med i timen igjen. Det er noe som er manuelt satt av noen og så teller ned, og kan være både feil og riktig. Det er ikke bilen som selv føler på seg at nå må jeg ha service. Jeg kan sette 60.000km på Ioniqen uten at det dermed er riktig. Les hva eivhelle, som faktisk har tatt seg bryet med å lese dokumentasjonen, sier tidligere i tråden.
Fint å vite at du kan leke deg med km i din Ioniq. Bra for deg!


Crown

Sitat fra: tutti på torsdag 23. februar 2017, klokken 09:40

Fint å vite at du kan leke deg med km i din Ioniq. Bra for deg!

Så så. Hvis du ikke har noe mer saklig og begrunnet å komme med, så kanskje det er best å ikke si noe, trådens navn inneholdt faktisk ordene "FAKTA (skriftlig eller lenke)", noe du har litt problemer med å fremskaffe virker det som når noen faktisk følger med litt og sjekker påstandene dine. ;D

Fasiten for service på e-Golf, nå er det minst tre skriftlige kilder for og ingen mot:

Første service etter to år eller 30.000km, det som kommer først.
Deretter er det service hvert år, eller 30.000km, det som kommer først.


Du er velkommen til å dokumentere noe annet. Hva du sier, tror og håper betyr nada, null, intet i forhold til trådens kontekst. Tråden vil bli lenket til i alle sammenhenger der du hevder noe annet i andre forum her inne.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Knut Røe

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:49
Serviceintervaller var egentlig ikke noe man tenkte på tidligere når man eide fossilbil. Da måtte en jevnt og trutt innom verkstedet uansett for å fikse noe som ikke fungerte. ;)
Når man eier VAG er det hvertfall sånn, de har lamper i dashbordet i alle regnbuens farger og former som blinker i tide og utide.

gamer73

Det er kun EN ting som betyr noe for meg mht service. DET er garantien. Jeg gjør 100% det garantien sier jeg skal gjøre! dvs inn etter 2 år og deretter hvert år etter det jeg forstår! :) Man må ALDRI kødde med slikt etter min mening. Det er sinnsykt viktig om det skulle være noe trøbbel å ikke la dem kunen bruke NOE som helst mot deg mht serviceintervall.

WolfM

En liten digresjon. På min eGolf fikk jeg varsel om service etter 1 år og ca 15.000 km. Dette fikk jeg ikke til å stemme og kontaktet lokal VW forhandler. De sa det var en programeringsfeil fra fabrikken, det tok 5 min å fikse det til 2 års intervall.
Har hele tiden forstått det slik at det er 2 år første gang og deretter hvert år.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA