Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reparere småskader: Annengangsverdi, verksted, forsikring, alt. metoder

Startet av KenKen, fredag 24. februar 2023, klokken 14:44

« forrige - neste »

KenKen

Hei!
Etter at murkanten kjørte på bilen vår fant vi en liten knekk nederst på hjulbuen/støtfangeren. Hadde det vært bil nr 2 så hadde det ikke vært et spørsmål i det hele tatt - Bare la det være. Ettersom det er en 2022 modell blir saken noe annerledes.

Skaden er såppass liten at du sannsynligvis ikke klarer å finne den uten å vite om den. Likevel, hva tenker dere om småskader på nyere biler? Synker den mye i verdi ved salg? Har fått tilbud fra verkstedet på 13 000,- for å fikse det. Kjenner at det frister lite å miste bonus pga. en "fillebagatell som ingen ser". Vet noen har gått til spesialverksteder som fikser bulker og riper forholdsvis billig, kan det være alternativ når en del av skjermen har sprukket/knekt? Og is å tilfelle, finnes det noen steder som ikke er i Oslogryta som fikser sånt?

Eller er det bare å bite i det sure eplet og få verkstedet til å fikse det og ta det på forsikringa?

Svein_H

Den første skaden er alltid verst!  ;)

Når det er sagt er jo bilen en bruksgjenstand, og uansett hvor forsiktig man er må man påregne at det over tid dukker opp ulike småskader, merker og bruksslitasje. Det er vel også en vurderingssak sett opp mot hvor lenge du har tenkt å ha bilen, jeg vil anta at for to i utgangspunktet identiske småskader vil nok verditapet beregnes høyere på en nyere bil enn på en eldre, uten at jeg har noe belegg for påstanden min annet enn at verditapet minker etter hvert som bilen blir eldre. Hvis jeg selv skulle kjøpt en nyere bil hadde hvertfall jeg tenkt på den måten. Samtidig vil en nyere bil med mange slike småmerker gi inntrykk av at eieren ikke bryr seg, og at bilen kanskje er dårlig vedlikeholdt på flere måter.

Når det er sagt; hvis du selv irriterer deg over skaden ville jeg nok tatt mest hensyn til det og fikset den, i stedet for å bekymre deg for et ev. verditap ved senere salg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA