Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsikring Tesla

Startet av Anita78, søndag 19. februar 2017, klokken 15:09

« forrige - neste »

1000kwh

Gjensidige er en vits.. brukte de i mange år, men har byttet etter mye rare uttalelser. Har ikke noe økt premie hos DNB.

mthoring

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 04. september 2019, klokken 07:06
Gjensidige er en vits.. brukte de i mange år, men har byttet etter mye rare uttalelser. Har ikke noe økt premie hos DNB.

Rart, virker som alle øker prisene på S/X i år. Har du passert årets hovedforfall enda?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

1000kwh

Forfall er 24.11 .. Så det kan vel komme en endring i år..

Jeg vil alltid bytte til billigste selskap, så hvis DNB finner på noe sprell så blir det bytting..

Sense

Jo, men samtidig må en vurdere selskapets betalingsvilje som en del av prisen. Hvis selskapet ofte vegrer seg for å utbetale når du trenger dem som mest, så blir den billigste prisen fort den dyreste.

Klykken

TOCN ble en prisvinner her. Frende økte premie hos meg, opp litt over 1000kr...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

arthur

Sitat fra: Sense på torsdag 05. september 2019, klokken 00:53
Jo, men samtidig må en vurdere selskapets betalingsvilje som en del av prisen.

De har akkurat det samme lovverket å forholde seg til så hvordan vet du noe om dette utover synsing og har hørt.....? Har ikke hatt mange forsikringsoppgjør, men aldri hatt noe problem med de relativt få jeg har hatt og fra forskjellige selskaper.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sense

Lovverket er som mye annet gjenstand for tolkning. Uviljen mot utbetaling gjør at noen av selskapene tolker regelverket slik at de slipper å utbetale full erstatning. Noen ganger med rette fordi forsikringstaker har vært uforsiktig eller kanskje t.o.m. har forsøkt å svindle til seg erstatning. Andre ganger tror jeg profittjaget er et motiv for å nekte full erstatning. Når det er sagt er det et åpenbart faktum at forsikringssvindel er et stort og dyrt problem. Noen ganger kan uskyldige feies over i samme kam, i forsøket på å redusere utbetalingene og stoppe forsikringssvindel.

Jeg har familie som selv har arbeidet i forsikringsbransjen, samt naboer og venner som har vært utsatt for ufair behandling opp gjennom årene. Du kaller det kanskje "synsing", jeg kaller det livserfaring. Selv er jeg heldigvis aldri hatt noen større krav inne. (Bank i bordet.)
Det er et par av de store selskapene som utpeker seg, etter min mening. Så de holder jeg meg langt unna, uten å nevne navn.

Hvis majoriteten av forsikringstakerne hadde hatt ressurser, tid og krefter til å bruke rettsystemet på erstatningssakene sine, ville nok pipen fort fått en annen tone. Men den evnen har dessverre kun noen få standhaftige og bemidlede. De fleste føler de ikke har noe annet valg enn å godta det selskapene tilbyr. Dermed kommer selskapene seg unna i de fleste tilfeller. Og dette tror jeg er en kalkulert risiko fra selskapene. De kan godt betale ut økt erstatningssum til f.eks. 15% av de som får rettens medhold, så lenge de resterende 85 % som får regress, aldri tar oppgjøret til retten.

Det finnes en klagenemd som behandler klager etter forsikringsoppgjør. Men mange kjenner ikke til hvordan dette fungerer, og prosessen krever sine ressurser i nemda. Da trenger du gjerne en god og dyr advokat, siden motparten har alle mulige ressurser tilgjengelig. Bare tanken kan oppleves ubehagelig for mannen i gata.
Dessuten er ikke forsikringsselskapene pliktig til å følge nemda`s utfall. Dermed kan det oppleves fånyttes for den uskyldige skadelidte.

Derfor mener jeg erstatningsspørsmålet og dens størrelse burde vært vurdert av en uavhengig 3.part.

Så det var min lille synsing. :)

o.b.lix

Forbrukerrådet hadde en svarteliste for 12 år siden. Denne har de lagt ned for "den virket for godt"...?

Men det er ingen tvil om at det finnes to former for forsikringssvindel - en der man prøver å få utbetalt noe man ikke har rett på og en der man prøver å ikke utbetale hva man har rett på.

Har en kompis som kjenner godt til det siste etter han ble påkjørt av en fyllekjører og måtte amputere ene foten, advokaten hans jobbet utelukkende med slike saker der forsikringsselskapet prøver seg på svindel.

Det finnes egen del i straffeloven mot forsikringssvindel, men den omhandler bare første formen for forsikringssvindel, for andre typen er det ingen sanksjoner. Enten går det, og da sparer man penger, eller så går det ikke, og da må man betale ut hva man har inngått avtale på. Ingen fengselsstraff på 6 år der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Går over fra Tryg til Codan:
TMS 100D 2017, Kjørelengde 20.000 km, Tryg: 20880, Codan: 13328
TM3 SR+, 2020, Kjørelengde 16.000 km, Tryg: 18064, Codan: 7950

Vanvittig forskjell synes jeg, spesielt på 3'ern.
Det lønner seg å ta jobben og sjekke/utfordre. Henvendte meg til Tryg og de kunne ikke gå ned, var svaret.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Klykken

#174
Codan er en god kandidat ja.
TOCNs CoverMe er som oftest enda billigere igjen. Men det sies at det er litt ymse dekning uten at jeg har sjekket "the fine print".

Codan ringte meg forleden og spurte om de kunne utfordre meg på forsikring. Spurte så hvem bilene våre stod på per nå, og sa TOCN CoverMe. Selgeren sa så at han ikke ønsket å kaste bort tiden min og ønsket meg en fin dag videre. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Coverme var langt unna å være konkurransedyktige på P85 for et år siden. Her var Codan dyre, men fremdeles rimeligst av alternativene. Når vi nå fikk en tredje bil i parken (Leaf) og kunne inkassere samlerabatt og Coverme økte årspremien fra 16.000  på 85D til 17600 for 40.000km tok vi alt til Codan. 85D endte da på kr.16.000 for ubegrenset kilometer, og etter litt oppjustering av egenandeler havnet P85 på knappe 10k for 16.000km. Her skal Coverme ha 17.500, langt fra konkurransedyktig altså. For litt over et år siden var premien enda høyere på denne hos Coverme. På Leaf`en havnet Coverme på knappe 8k, mens Codan endte på 5500 for hakket bedre dekning.

Så får vi se om bildet er endret til neste år.

Tiger123

Det klykken skriver, at Codan takket for seg kan jo være at Coverme har samarbeid med Codan, og selgeren derfor takket for seg.

Jeg betaler for S P100D 19650,- til Coverme.., 30 000km.

sigvaldsen

Hvilken egenandel velger dere og hvorfor?

Kjørelengede: 16 000km.

Klykken

Coverme har fast egenandel. 6k for første uhell. Så øker det med 6k per smell, om jeg ikke husker feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

streken

Jeg var tidligere fornøyd kunde i Tribe, og tilfeldighetene ville ha det til at de gikk konkurs dagen etter at jeg hadde fått varsel om en skade i «gruppa mi» med påfølgende økning i pris.
Det ble en spennende vinter med venting, før jeg endelig fikk oppdaterte priser fra etterfølgeren Yetz forsikring. De laveste prisene fra Tribe ble videreført, inkludert de ekstra fordelene fra mitt gamle forsikringsselskap.
1.mai hadde jeg hovedforfall og forventet en kraftig prisøkning, men nei, de samme gode prisene vil gjelde i enda et år. Det var faktisk ikke en krone i prisøkning  :o

Yetz har også vist seg like hyggelige og enkle og forholde seg til som Tribe (to ganger behov for veihjelp på min håndbygde mandagsmotorsykkel fra Østerrike - der er årsprisen 1132kr med full kasko og lav egenandel), så jeg er fornøyd så langt.

Årsprisen for min 2017 S75D med utendørs parkering på egen eiendom (postnummer 1540), 30.000km, 4000kr egenandel og 75% 3.år fortsetter å være 5995kr. Det lever jeg godt med.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA