Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I Sandvika fylles ladeplassene opp av elbiler

Startet av Griffel, lørdag 18. februar 2017, klokken 11:23

« forrige - neste »

Griffel

 :) Artig kombinasjon av bilde og tekst i Budstikka.

SitatParkeringsplasser okkuperes av elbiler

SMEKK FULLT: – Man må komme tidlig til parkeringsplassene under Sandvika Storsenter for å få plass. Og de aller fleste plassene brukes av elbiler siden de står gratis, konstaterer Morten Estensmo i parkeringsavdelingen i Bærum. (Foto: EVA GROVEN)

Det kan se ut som problemet er at elbilplassene fylles opp av elbiler,
men leser en hele artikkelen ser en at bildet kanske burde vært tatt et annet sted, der hvor andre må betale, mens elbiler står gratis hele dagen.
https://www.budstikka.no/parkering/elbiler/sandvika/parkeringsplasser-okkuperes-av-elbiler/s/5-55-441875
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arthur

Det er vel ikke ladeplasser, men plasser forbeholdt elbiler som fylles opp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Har aldri betalt en krone i parkering under Sandvika storsenter med fosilbil.

Nabo kommunen min (har innført betaling for parkering av elbil) , arbeidsgiver har også innført (7200kr PR år).

Er det slik at politikere vil ha vekk elbilene ,som parkerer? Og vi heller skal kjøre rundt i dieselbil , og kjøre nest mulig?

* feilparkerte biler (diesel eller elbil) er jo bare å bøtelegge eller taue bort, hvis de bryter dagens parkeringsregler.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Mye av dette er vel "pendelparkering", som jo er bra da selv en elbil forurenser litt - som veistøv.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fredag

Det hadde vel vært en større skandale hvis ladeplassene ble fyllt opp av eksosbiler.

Når elbiler og ladbare hybridbiler står for 30-40% av nybilsalget, så er det jo også en skandale at det er så få parkeringsplasser i Sandvika som har lademulighet.

Det er fullt mulig å skilte med 3 timer max-tid, eller kreve betaling for lading.

Det er også mulig å oppgradere ladestolpene til noe litt mer moderne, med mode3 type2, trefase og lastbalansering. DSB har anbefalt mode3 for fast biloppstillingsplass i ganske mange år allerede, og EU krever at type2 benyttes på alle nye offentlige ladestolper om et år.

De opprørte journalistene kan jo forøvrig også tusle under E18 og bort til den alltid tomme hydrogenfyllestasjonen til YX, som har fått ca like mange millioner i statsstøtte som det finnes hydrogenbiler i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nr1rayner

Ble nylig innført P-avgift i Trondheim, fra 1/1-17.
Betaler da like mye for elbil som fossilbil.

Mange P-plasser i sentrum har vært okkupert av elbiler. Maks P-tid før var vel 5 timer, men de forsøkte å løse problemet med å ha maks 3 timer. Før kunne de ut å flytte bilen i lunsjen, nå måtte de da ut 2 ganger pr dag å flytte. Det gjorde de selvsagt.
Har ikke sjekket selv, men ryktene sier at det nærmest er tomt for elbiler i sentrum på dagtid nå, merkelig nok  :P
Selvsagt finner folk andre alternativer til jobbtransporten når det plutselig koster 200 kr å stå parkert en arbeidsdag.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Trådtittel er misvisende siden artikkelen handler om at elbiler tar de andre plasser som er ledige for alle biler. De får sikkert stå der uten 8 timers tidsbegrensning og kan stå det så lenge de vil.

Hvis det blir så ille at de som skal handle på Sandaker senter ikke får plass så bør enkelte plasser ha innført en tidsbegrensing på f.eks. 3 timer. Det løser problemet uten å gjøre det for "alle" plasser. De plassene med tidsbegrensning kan være de nærmest senterinngangen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

@sylwester
Som jeg skrev i mitt innlegg over, tidsbegrensing på 3 timer holder ikke for de som kjører elbil til jobb.
For noen kanskje, men langt fra alle.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Sitat fra: sylwester på tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:23
Trådtittel er misvisende siden artikkelen handler om at elbiler tar de andre plasser som er ledige for alle biler.

Trådtittelen viser - så vidt jeg har forstått - til at de valgte å illustrere artikkelen med ett bilde av elbiler på ladeplasser. Man må da forutsette at det er disse parkeringsplassene det er snakk om ;)
Model S 85D

nr1rayner

Det var nylig streik blant bussjåfører i Trondheim.
Her er det 4 selskap som kjører for fylkeskommunens selskap "AtB".
Bildet i avisen viste sjåfører med 5-6 busser i bagrunnen.
Kun 1 av de bussene tilhørte et av de selskapene som hadde streikende sjåfører, resterende tilhørte det selskapet som IKKE hadde streikende sjåfører.
Fargen på bussene er forskjellige, så de skiller seg godt ut.

De sier at et bilde sier mer enn 1.000 ord. Men det hjelper jo lite når mer enn 999 av de er feil  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:40
@sylwester
Som jeg skrev i mitt innlegg over, tidsbegrensing på 3 timer holder ikke for de som kjører elbil til jobb.
For noen kanskje, men langt fra alle.

Det er vel det som er poenget. Jeg foreslo at noen plasser ble tidsbegrenset slik at de som skal handle i senteret kan parkere der - HVIS det var et problem for de å få plass.

Jeg er litt imot å gjøre det med hele. F.eks. så jeg de gjorde det med senteret i nærmiljøet mitt. Før parkerte folk der å tok T-banen inn til sentrum, men etter at de overlatet hele plassen til privat regulering så ble det altså 2 timer gratis - og hele parkeringsplassen er så og si tom siden folk nå kjører inn til byen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

I mitt nærmiljø så hadde Liertoppen kjøpesenter i Lier samme "problem", uten at jeg tror det begrensede antall biler som gjorde dette utgjorde noe problem borsett fra et par dager i forkant av Jul.....

Kommunen tok grep og bygde en gratis pendelparkering - et bra og positivt tiltak oppe i alle avgiftene  :+1:

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nr1rayner

@sylwester
Uheldig at det skal bli sånn ja, målet må vel være at flere parkerer bilen, eller at man kjører så kort som mulig.
Kan ha egne pendleparkeringer på steder hvor det er aktuelt, max P-tid 10 timer f.eks.
Det har vi noen av i Trondheim, "Park & ride", men de er nok for få og alt for små til å utgjøre noen forskjell.
Skal man benytte seg av slikt må man være garantert å finne plass og lett overgang til kollektivtilbudet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA