Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3

Startet av Rolf Gjerdsjø, fredag 17. februar 2017, klokken 16:01

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Jeg har fulgt litt med på forumet her i det siste, og fått veldig mye nyttig informasjon. Vi skal etterhvert bytte ut den ene bensinbilen vår med en elbil, og jeg skal gladelig innrømme at det kommer pga. bomring og trussel om kollektivfelt i Drammen først og fremst. Årsaken er at bilen som skal skiftes ut går ikke mer enn 6-7000 km årlig, motorvei er forøvrig en del av kjøringen. Vi vurderte først Hyundai Ioniq med 2018-batteriet, men det at Tesla tilsynelatende kommer med hengerfeste på Model 3 vipper i motsatt retning. Pluss det at Model 3 oppleves som mer spennende.  ;)

Men jeg ser det er veldig variabelt der ute med konkret informasjon på denne modellen, og Teslamotors.com er ikke akkurat informativ. Hvor er det beste stedet å søke pålitelig informasjon, evt. er det noen som vet når Tesla selv har tenkt å være mer konkrete? Vurderer jo sterkt å legge inn reservasjon, men med to små barn på tidspunktet den cirka kan leveres (da 1 og 4 år) gjør jo at praktiske egenskaper vektlegges.  :)

Jeg er også utstyrt med firmabil, men jeg ser vel for meg at en elbil vil brukes mer enn den på private turer i nærmiljøet. Det blir jo litt idealisme over det også akkurat der, trenger jo ikke å gjøre luftproblemene verre enn nødvendig, selv om problemet ikke er kjempestort her.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

GOS

@Rolf.

Du finner ikke noe særlig info noen plass, bortsett de linkene du finner her inne på forumet, men mye er spekulasjoner.  Kommer muligens noe mer info i neste uke da Tesla kommer med noe info før kvartalsrapport.

Men det er først ved 'unweil part 3' som  Musk sa for nesten 2 måneder siden ville komme "om 3-4 måneder at reell info faller på plass.

Folk flest gjør regning med/håper at månedskiftet mars/april er tidspunktet vi vet noe særlig mer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

HCO

Det kan kanskje være lurt å legge inn en reservasjon før part 3. Litt avhengig av hva som vises da, kan det fort bli (enda lenger) kø i døra. Om bilen ikke passer, kan man trekke reservasjonen. Det eneste man taper er noen rentekroner.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Rolf Gjerdsjø

Takk for svar. Gode sjanser for at jeg legger inn en reservasjon ganske kjapt da, for jeg har skjønt at den ikke er bindende om man ombestemmer seg? De få kronene forrenter seg jo ikke rare greiene i banken likevel.

Skal bli veldig interessant å se hva vi får vite om 1-2 måneder.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 17. februar 2017, klokken 19:38
... for jeg har skjønt at den ikke er bindende om man ombestemmer seg?

Helt korrekt.

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-reservation-deposit?redirect=no
Sitat
Note that the reservation payment is fully refundable if you cancel your reservation.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Ja, den er ikke bindende. Man kan riktignok tape pengene om Tesla skulle gå konkurs, men det er ingenting som tyder på at det vil skje.

Mest trolig vil vi få vite ganske mye i ganske nær fremtid. Om leveransene skal starte i juli bør vi vite "alt" ca mai/juni. Man kan forvente at konfiguratoren vil åpnes for Tesla ansatte først, men det vil være veldig rart om ikke all informasjonen fra konfiguratoren blir lekket til media.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

YouTube er en god info kanal

De Canadiske gutta her har god info og er realistiske selv om de er hardcore fans

https://youtu.be/GNcIrFmaaNs

Ben Sullins er en jeg synes er ryddig og har veldig gode filmer med grundig analyse av data , også M3

https://youtu.be/qf0O7UN8Vk8

Espen Hugaas Andersen

#7
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HCO

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 19:49Man kan riktignok tape pengene om Tesla skulle gå konkurs...

Ikke om man betaler med kredittkort, sies det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bullfinch

Betal med kredittkort som gir bonuspoeng. :)  elon musk på twitter er også god kilde. Han har bekreftet hengerfeste der. Levering ikke så lenge etter opelen,  og dette kan jo ende opp med å være en kul bil. Det har ikke opelen sjans til. Jeg er i kø og skriver denne meldingen fra hotellrom dekket delvis av bonuspoeng fra reservasjonen.  :)

Sent from my E5823 using Tapatalk


Rolf Gjerdsjø

#11
Sitat fra: HCO på fredag 17. februar 2017, klokken 19:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 19:49Man kan riktignok tape pengene om Tesla skulle gå konkurs...

Ikke om man betaler med kredittkort, sies det.

Det er riktig, da beskyttes du av kredittkortselskapet (betalt for en vare du ikke har fått).
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: bullfinch på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Betal med kredittkort som gir bonuspoeng. :)  elon musk på twitter er også god kilde. Han har bekreftet hengerfeste der. Levering ikke så lenge etter opelen,  og dette kan jo ende opp med å være en kul bil. Det har ikke opelen sjans til. Jeg er i kø og skriver denne meldingen fra hotellrom dekket delvis av bonuspoeng fra reservasjonen.  :)

Jepp, kredittkort som gir poeng er slett ikke dumt!  ;)

Jeg har også lest meg frem til at levering blir forholdsvis kort tid etter både AmperaE og Ioniq med større batteri, sånn sett er det ganske greit. Vi får barn nummer to i juli i år, hvilket innebærer at denne vil være ca ett år gammel når Model 3 leveres. Da er det ikke så farlig lengre med barnevogna og om denne går igjennom den litt lille lukeåpninga.  8)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Da gjorde jeg som dere sa og reserverte bil, kjenner jeg ble straks litt mer spent nå.  8)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA