Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplassmangel på Gardermoen

Startet av Silkefot, tirsdag 21. august 2007, klokken 20:40

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Nå er problemet rundt hurtigladere at disse kun virker på PSA biler, som er gått ut av produksjon. Å sette opp mange hurtigladere på "fellesskapets" regning, til disse bilene er lite gjenomførbart.

Hadde det vært et felles system for hurtiglading, hadde det vært mulig.

Imidlertid er det ikke noe problem å lade via vanlig kontakt, også på andre steder enn offisielle ladeplasser. Stort sett alle bensinstasjoner er etter min erfaring i møtekommende (Bortsett fra Shell ved Valle Hovind, og Esso On the Run på Lierstranda).

Dermed er det ikke noe problem å dra fra by til by, hvis man har tid nok.

Noen som vet om nye think får mulighet for hurtiglading?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

pilt

Er det noen som har vært på Gardermoen med elbil i det siste? Er det alltid fullt på de seks plassene?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

ilmarw

LOL, skulle til å stille nøyaktig det samme spørsmålet selv...

ilmar
Polestar i bestilling

ost

Har stått der et par dager de siste ukene, og det har gått helt fint.  Jeg har riktignok kommet tidlig på dagen (før 0730), men da har det vært 2-3 ledige plasser.
Man skal være oppmerksom på at det ikke alltid er strøm i alle ladekontaktene. Muligens pga sikringer som går. Sjekk at bilen lader før du går!
Bosattt i Oslo og kjører rundt i en knallblå Peugeot 106E 99-modell...

ilmarw

Og så er det bare å håpe at de ikke går mens mar er borte, f. eks. ved 10% lading eller noe, det hadde jo vært krise.

Lapper er en fin ting. Man kan legge lapp i vinduet og be andre elbilsjåfører sjekke at alt er i orden. Evt. instrukser for når bilen kan frakobles strømmen slik at andre kan benytte kontakten.

ilmar
Polestar i bestilling

Ken

#20
Det er god folkeskikk det. Hva med en urskive til når lading er ferdig. Evt. spør Ravn om en SMS varsling system til bilen din.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ilmarw

Funker dessverre dårlig med dagens carcontroller i Buddy'en, den er avhengig av at noen trykker på tripteller-knappen for å få ut info.

ilmar
Polestar i bestilling

Ken

Hvis man kan ring hytta varm så kan det gå an å slå in tripptelleren. Men hvor mye tid å penger man legger i en prosjekt har en begrensning. Min motto: if it ain`t broke, don`t fix it.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tom

Det er enkelt å se om en Buddy er ferdig ladet. Er det ikke lys i displayet er det bare å koble seg på med en dobbeltkontakt og lade en annen elbil. Når jeg parkere i Gardermoen,  skriver jeg alltid når jeg skal hente bilen slik at andre Buddyer/Reva kan parkere bak meg. 

/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Eller så er det frodi sikringen har gått... Da er det litt verre. Dobbeltkontakt går vel greit når den andre bilen bare står til vedlikeholdslading?

ilmar
Polestar i bestilling

Ken

Det er litt dumt å montere doble kontakter når de tåler bare 16A. Det ser ut som det går an å lade to Think biler på en dobbel kontakt når de er stilt inn til å lade på 10A hver. Hvis noen prøver å lade på 16A (litt over 13A egentlig) så går sikringen. I dette tilfelle lurte jeg inn til sikringskap og slo på sikringen etter å ha koblet fra en av bilene. :-X
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA