Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplassmangel på Gardermoen

Startet av Silkefot, tirsdag 21. august 2007, klokken 20:40

« forrige - neste »

Silkefot

Både kona og jeg har brukt ladeplassene på Gardermoen med jevne mellomrom siden vi kjøpte elbil. I det siste synes vi det er faretruende mange elbiler der slik at det i dag f.eks. var fullt når kona hadde parkert. Det er litt skremmende at det blir fullt på et slikt sted siden det er relativt langt unna større byer og muligheter for lading og vi og sikkert andre er avhengig av lading når vi kommer opp. Spørsmålet er da:


  • Hva gjør vi om det er fullt? Finnes det andre mindre offisielle steder å stå på gardermoen for å få ladet?
  • Hva kan gjøres for å øke antallet plasser?

Noen ideer?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

cra

For det første er det vel strengt tatt bare bra at det begynner å bli for lite ladeplasser? (Så lenge det ikke er fordi de fjernes, selvfølgelig.) Det betyr jo at el-bilen blir mer og mer populær, og det økte behovet for ladeplasser vil presse fram flere, både der de finnes fra før og på nye steder. (Jeg vet til dags dato ikke om noen i Ålesund?)

De første man skulle tatt kontakt med er vel de som drifter ladeplassene som allerede er der? De skulle ha gode forutsetninger for å vite hva som skal til for å få flere. (Kjøp av plass, utstyr osv)

Ellers er jeg ikke spesielt kjent med forholdene på Gardermoen - og jeg kommer neppe til å kjøre dit med Think'en - men hvis der er flere parkeringsselskaper kan det kanskje gå an å høre med disse? Eller med disse overnattingsplassene der man kan overnatte billig for å ta et morgenfly? Det kan jo være aktuelt for disse å tilby lading også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Hvor mange plasser er det på Gardermoen, og må man betale for å stå der?

Mente å lese en gang at det er en plass med strøm på Værnes, men at man må betale full pris og den er ikke resevert for elbil! Noen som kan bekrefte dette?
Da er det noe risikabelt å kjøre dit med elbil hvis man ikke greier å kjøre tur-retur....

Det er samme selskapet som drifter p-plassene for Avinor, så betingelsene bør være de samme.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ilmarw

Det er seks plasser (sto der selv fram til i går med Buddy'en), og så at det var fullt. Det er jo ekstremt kjipt å komme dit med 20% på batteriet til fulle ladeplasser og et fly som går om en time. Det beste er nok å kontakte Europark, jeg sender en mail til de nå, flere bør vel gjøre det (oslo.lufthavn[at]europark.no).

Ellers har jeg fått mail fra GuardPark.no tidligere, her er mailen (spurte om jeg kunne lade elbil hos dem):
Det er mulig, ta med egen skjøteledning – det kan være nødvendig med opptil 20 meter
Du må henvende deg i vår ekspedisjon for å få henvist plass, og da skal du samtidig betale kr 75,- for strømtilkoplingen.

Så man betaler altså 75,- i tillegg til det alle andre betaler, mye dårligere deal enn gratis parkering 20 meter fra terminalen :-/

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

På Værnes (Trondheim) kan man parkere på korttidsparkeringen helt  borte ved "parkerings-bua". Der er det et par parkeringsplasser med strømuttak som sitter på veggen mot bua. Man leverer da nøklene i bua og betaler vanlig p-takst (for langtid)  når man henter bilen. Det har fungert veldig greit, men det er riktig at de ikke er reservert for el-bil.

En gang jeg kom var det fult, og da sprang p-vakten hele p-huset rundt for å finne en plass med et strømuttak  ;D Han fant en plass i 2. etg, og da kjørte jeg inn på "langtid" som vanlige biler. Det er flere stikkontaker rundt om i p-huset så det bør ikke være noe problem å finne en som er ledig. Forøvrig kjempebra service at han tok seg bryet med å springe en tur 8)
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lynet

Sitat fra: ilmarw på onsdag 22. august 2007, klokken 11:27
Det er seks plasser.......
........, mye dårligere deal enn gratis parkering 20 meter fra terminalen :-/

Da forstår jeg det som at det er seks gratise plasser på Gardermoen?

Merkelig at Europark har annen ordning på Gardermoen enn på Værnes!!

Men kjempefin service Laban fikk da  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Silkefot

Det stemmer at det finnes seks ladeplasser reservert bare for elbil. Man kjører inn på korttidsparkeringen ved ankomst terminalen og i enden er det skiltet til elbil ladeplasser. Bare for å si det en gang for alle: Jeg synes tiltaket for elbiler på Gardermoen er aldeles fortreffelig  :) Skulle ønske det var så bra ordnet flere steder.
Problemet er altså at jeg snart ikke tørr å bruke elbilen til Gardermoen fordi jeg ikke vet om noe alternativ om det skulle være fullt.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Arild

Er det ikke en oppgave for Norstart å lobbe for nye plasser?
Jeg skulle gjerne likt å kjenne tiltak som gjennomføres for å få flere ladeplasser.

Det er faretruende få ladeplasser for Elbil i og rundt Oslo og utviklingen har vært så å si fraværende, om ikke negativ, siden jeg fikk meg Elbil. På tross av hva politikerne lover så ser det ikke bra ut spesielt med tanke på at snart ruller det mange nyproduserte thinker ut på veien.
Kewet Buddy

Lars C. Krogenæs

Nå jobbes og lobbes det veldig mye med ladeplasser fra Norstart sin side i disse dager, spessielt i Oslo og Bergen. Ettersom jeg ikke lenger er "aktiv" i Norstart, har jeg ikke den fulle oversikten, men jeg aner at det er noe stort på gang, så alle burde ha noe å glede seg til :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lynet

#9
Har Norstart glemt at det er en by nord for Sinsen som heter Trondheim?

Vi har 1 gratis ladeplass med 2 timers parkering, og 1 betalingsplass i P-hus.

I tilegg har Ikea plasser for elbil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Det burde også legges ut ladeplasser langs hovedveiene våre slik som E18, E6 ol slik at vi kan bevege oss mellom byene.
Brenselcelle tilhengere og andre alternative miljøer har til stadighet snakket om å etablere stasjoner langs hovedveiene slik at man kan kjøre fra Oslo til Stavanger, Bergen eller Trondheim.

Dette skulle da kunne være et fullverdig alternativ til bensin/diesel bilene!!!

Tja, da er det jo mye enklere å sette opp ladestasjoner langs hovedveiene.
Og vips er elbilene uten begrensninger....eller.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

cra

Tja. . . . Små moteller med gratis lading av EL-bil, da? Det tar jo tross alt noen timer å lade batteriene.

Savner ellers ladeplass i en annen by nord for sinsen; nemlig Ålesund. Noen plasser i byen, eller i alle fall noen på Moa (Handlesenter utenfor byen) der alle fra området rundt kjører til hadde virkelig gjort seg. Parkeringa på Moa er allerede gratis for alle, så det trengs egentlig bare ladeplasser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Silkefot

#12
Nå har jeg også skrevet mail til Europark, her er svaret:


Hei

Det er kun de seks plassene som er avsatt for el-bil som har gratis parkering og strømuttak. Det øvrige arealet på dette planet er bortleid til leiebil og forsvaret. Parkering utenfor oppmerket felt kan dessverre ikke aksepteres, og vil medføre kontrollavgift.
Hvis disse seks plassene er opptatt må parkering skje inne i P10 til gjeldende priser (kr 270,- per døgn). Det er innkjøring inn i P10 fra øvre og nedre korttid. Trekk billett eller benytt kredittkort for bomåpning. Ta kontakt med vår ekspedisjon på felt 1B så kan vi alltids ordne med en skjøteledning i nærheten av vår ekspedisjon.
Parkeringsavgiften kan betales i vår ekspedisjon når bilen hentes.

Med vennlig hilsen / Best regards,

Eirik Loftesnes
Regionsjef lufthavner

Phone: (+47) 64 81 19 99
Mobile: (+47) 907 25 700
Fax: (+47) 64 81 19 95
Post address: Pb 18, N-2061 Gardermoen
Address: Ekspedisjon P-hus P10, Oslo Lufthavn
Internet: www.europark.no




Han sa ikke noe om utvidelse av antallet selv om jeg spurte, men det er i hvertfall mulig å få ladet bilen ikke langt fra parkeringen.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

ilmarw

Kjipern... Synes det er dårlig. Han har forresten ikke tatt seg bryet med å svare meg ennå.
Polestar i bestilling

elektrolux

Sitat fra: Boogie på fredag 24. august 2007, klokken 12:12
Det burde også legges ut ladeplasser langs hovedveiene våre slik som E18, E6 ol slik at vi kan bevege oss mellom byene.

Så enkelt det hadde vært. En hurtiglader hver 50 km med utgangspunkt i Drammen, og med utbygging øst/ nord og vestover. Det blir kun  11 ladere til Stavanger.

Det trenges ikke nytt utstyr til 1 mill pr lader. Hvorfor ikke kjøpe opp ladere fra Frankrike til ca. 100 000 kr stk. Regjeringen kunne framstått som helgrønne for et par mill.

Problemet er nok at ingen kan ta en slik avgjørelse, og saker skal selvfølgelig utredes, noe som sannsynligvis koster mer enn hele ladehovedveien til sammen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA