Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av batteri i3

Startet av jknap, torsdag 16. februar 2017, klokken 10:55

« forrige - neste »

jknap

Er det noen her inne som har erfaring med bytte av batteripakke på i3 ? (60 Ah -> 94 Ah)
Hadde vært interessant å høre om prisnivå, da jeg er usikker på om batteribytte i det hele tatt har noe for seg.

Autowinder

Jeg ble fortalt av en representant hos forhandler, at BMW ikke hadde kommet med offisielle priser på denne oppgraderingen da de foreløpig var mest interessert i å selge nye biler.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Mokken

BMW har vel ikke rullet ut batteriskiftprogrammet i Norge?

Dette blir vel kanskje mer aktuelt for 1 gen i3 når 400 km batteripakke kommer til høsten.
Ut fra priser der batteriprogrammet til BMW er rullet ut eller informasjon er tilgengelig tipper jeg det vil komme på rundt 70 000 NOK

Olemann


Med dagens FINN priser på 2014 modeller og dagens nybil priser med rabatter så ser det ut som batteribytte koster omtrent det samme som å skaffe seg ny bil (med nytt batteri,dekk etc).
Så det lønner seg nok bare for dem som har en sterk indre driv ift. å ta vare på miljø og gjenbruke gammelt,  de som tenker personlig økonomi vil nok foretrekke helt ny bil og ikke bare nytt batteri, dersom det koster det samme :D

Autowinder

Vel, "30Kw" batteriet passer i rammen, men det er det ikke sikkert at et større 40Kw batteri gjør. Men tviler ikke på at dette på 30Kw ville være interessant og aktuelt for mange, om prisen kommer ned rundt 40 000,-
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Trond.m

Sitat fra: Mokken på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:17
Dette blir vel kanskje mer aktuelt for 1 gen i3 når 400 km batteripakke kommer til høsten.
Litt på siden av temaet, men det er vel ikke bekreftet  400 km til høsten ?

Autowinder

Det er helt riktig TM, kun spekulasjoner så langt, selv om det er hintet litt om det noen steder  :o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

02jan

Skal ikke være Rakle/klunkelyder fra en forstilling hvis alt er i orden ?

Selv min jeep med bladfjærkonstruksjon gir ingen skranglelyder over farshumper/dårlig vei.

På en moderne bil bør man forvente at delene være ferdig innovert og skrudd sammen på rett måte ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Sitat fra: 02jan på torsdag 16. februar 2017, klokken 22:18
Skal ikke være Rakle/klunkelyder fra en forstilling hvis alt er i orden ?

Selv min jeep med bladfjærkonstruksjon gir ingen skranglelyder over farshumper/dårlig vei.

På en moderne bil bør man forvente at delene være ferdig innovert og skrudd sammen på rett måte ?

Har vel noe med smale dekk og lite luftvolum til å ta opp støt å gjøre. Se en annen tråd der det virker som det skal være sånn.  Blir litt som å kjøre racer kontra fatbike  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Tar opp denne tråden.

Ser av en diskusjon for annen elbil merke, at å oppgradere batteri ikke er tilrettelagt for. Det virker også ,som at eiere er enig med produsent, at oppgradering av et batteri om x antall år , ikke skal være mulig å gjøre.

Vil sjekke her med i3 eiere. Når jeg valgte å kjøpe elbil/i3 vinter 2013. Så var et av kriteriene mine, at batteripakka skulle kunne byttes ut i framtid.

Slik jeg har forstått det, skal dette være mulig for i3, den er konstruert med slik mulighet. Ikke det at jeg har behov for å fornye batteriet nå etter 3,5år og 80'km. Men hva koster en 40kw pakke om 5 år ? Vil min 22kw pakke da være moden for utskifting etter 200'km ?

Jeg har antatt at pris går ned og kapasitet går opp med årene, men tar jeg helt feil i at det skal være mulig (innen for kost/nytte) å få oppgradert i3 batteriet ? Har vi noe skriftlig fra produsent rundt en slik tjeneste.
Jeg er 100% sikker på at dette var lagt opp til og en del av "reklamen/info " om i3 høsten 2013.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Det er vel allerede mulig å oppgradere batteriet i i3, spørsmålet er om det er verdt kostnaden. Er ikke så veldig langt opp til ny bil da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Ja ser den , ny bil ville være smartere nå (hvis behov for lengre rekkevidde en 60ah gir).

Tenker heller om type 10 år, da sønnen min nærmer seg 18, og kan skaffe seg et brukt 94 eller 120ah, å få en grei ungdomsbil.

Regner da med at små batteripakker har sunket en del i pris.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Det er fordelen med i3. Samme kasse, samme mål, samme plugger.
M.a.o., det er bare å fjerne 60A batterikassen, og sette på plass 94A kassen, eller 120A pakken.
Kanskje man også trenger en SW endring...
Allerede nå finnes det bruktbatterier på markedet, antallet vil øke med flere år på baken. Om ti år finner kanskje BMW også markedet interessant, når langt flere trenger nye batterier...

Hansi

Bumper denne.
Hva har BMW offisielt uttalt om bytte av batteripakke?
Det kunne kanskje vært interessant å kjøpe en eldre i3 til ca. 160' og bytte til 120 Ah batteripakke hvis/når den kommer. Jeg mener å ha lest at BMW har uttalt at dette er mulig, men kan de nekte hvis en kunde kommer og ønsker det utført?

Jeg vet enkelte mener at det er bedre å kjøpe en ny bil i stedet, det er ikke det jeg ønsker å diskutere.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rosson

Vet ikke om du har lest denne tråden, men det er uansett relevant : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40308.0
BMW i3 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA