Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

PSA debutant

Startet av Mr saxobeat, onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22

« forrige - neste »

Mr saxobeat

Aha !
Hurtiglading på denne kommer nok aldri på tale så det er nok lurt å koble den vekk ja. Det må jeg huske å gjøre når det blir sesong for bilskruing igjen  ;)

Elmo

Sitat fra: Helge på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:13
Men hurtigladere til denne typen elbil finnes det vel nå bare noen svært få av og alle i privat eie?
Jeg synes i alle fall ideen var god med å koble fra disse kablene så det ikke står 100 til 170 V på kontakter i ladeluka.

Jeg har laget (semi-)hurtiglader selv og bruker hurtigladekontaktene en sjelden gang.

Ang. hvordan frakoble. Her er bilde av tilkoblingene i Sagemboksen. Det er de to til venstre merket Charge +/- som går "åpent" ut i ladeluka.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elbil fundamentalist

Gratulere med "ny hobby"  ;) Hadde en Peugeot Partner PSA, og har vært gjennom det meste på den. Det positive er vel at nå er delene billigere (men kanskje vanskeligere tilgjengelig). Skaff deg en delebil og hold deg inn med PSA entusiastene. Pass på at 12V batteriet alltid er tipp topp, ellers går DC-DC konverteren til dundas. Jeg mener skikkelig ille, da den begynner å brenne og i værste fall tar med seg CPU'en i ulykka også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Helge

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 16. februar 2017, klokken 09:32
Ta en vaskejobb på ladeinntaket også. Her er det 120 V batterispenning konstant, og saltsprut kan gi jordfeil her også.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 10:33
Interessant. Takk for tips.

Mulig forklaring på jordfeil lokalisert til Sagem boksen på ene utleiebilen min. Siden den aldri hurtiglades blir den enkle fiksen å koble vekk ledningene til denne porten.

Vel... dette var i alle fall ikke årsaken til at el-feil lampen lyser opp på den ene Saxoen vår (skal teste på den andre også). Jeg koblet nemlig fra kablene (for hurtiglading) ut til ladeluka og gjorde dette under dekselet på toppen av Sagemboksen. Tredde to lag med krympestrømper over kabelskoene som isolasjon. Etter å ha fjernet feilkoden gikk det bare 2 dager så lyste el-feil lampen opp igjen  :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:03
Tredde to lag med krympestrømper over kabelskoene som isolasjon.
Føles alltid "godt" å isolere sånne ting, men det er ikke nødvendig. Etter frakobling er de "døde" ledninger siden ladehansken din ikke har noen ting der de ender i ladeluka.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mars 2017, klokken 11:46
Føles alltid "godt" å isolere sånne ting, men det er ikke nødvendig. Etter frakobling er de "døde" ledninger siden ladehansken din ikke har noen ting der de ender i ladeluka.
Krympestrømpene ble satt på kabelskoene for å være sikker på at ikke kabelskoene berører de gjengede boltene opp av Sageboksen med spenning på for da ville det jo fortsatt være spenning ut til ladeluka og salt/fukt der viile fortsatt kunne bidra til iso-feil... Jeg lot nemlig kablene/kabelskoene få bli igjen under lokket  :D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 06. mars 2017, klokken 20:38
Jeg lot nemlig kablene/kabelskoene få bli igjen under lokket  :D
OK, det forandrer saken. Jeg tenkte du tok dem helt ut fra under lokket jeg  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen

Hvordan ser en slik hurtigladekabel ut? Og hvor kan en kjøpe slikt? Hvor mye kan en lade med for å ikke skade batteriene?

Elmo

Hurtigladekabelen se lik ut som den vanlige ladekablene (utenpå), men den har to ekstra kontakter (se bildet).
Jeg har kjøpt min fra England, men jeg tror den kan skaffes i Norge. Men det finnes ingen PSA-hurtigladere i Norge lenger (det var en ved Torp flyplass), så for å kunne bruke den til noe så må du lage en hurtiglader selv (se her).

Batteriene tåler mye. Når du regenererer (bremser på gir) i bratt nedoverbakke så lader du batteriene med over 100Ampere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen

Men om en får tak i en ho koblin til å bruke som et adapter kanskje?

Elmo

Adapter til/mot hva ??
Hvis du tenker mot chademo eller CCS hurtigladere som nyere biler bruker så kan du nok bare glemme det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen

Så da er det ingen mulighet for å lade noen plass på ladestasjoner langs Norges land..

Elmo

#27
Ikke hurtiglading nei.
Bare maks 16A fra schuko (vanlig kontakt) eller 16A fra type2-stolpe med denne overgangen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen

Var innom noen ladestasjoner og så ingen vanlig kontakter der, så da kan en kjøpe en slik overgang som du viser på bildet.

Tenkte bare at når en har en ekstra kontakt som hører til bilen som har disse hurtigladekontaktflatene at en kunne laget en annen overgang til disse direkte kontaktene og til orginal laderen som sitter i bilen. Men det blir jo litt "mekkers"

Elmo

Sitat fra: Citrusen på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Var innom noen ladestasjoner og så ingen vanlig kontakter der, så da kan en kjøpe en slik overgang som du viser på bildet.
Ja ingen nyere ladastolper har vanlig kontakt. Men de fleste som er eldre enn 2-3 har det, feks på gataplan i Oslo

Sitat fra: Citrusen på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Tenkte bare at når en har en ekstra kontakt som hører til bilen som har disse hurtigladekontaktflatene at en kunne laget en annen overgang til disse direkte kontaktene og til orginal laderen som sitter i bilen. Men det blir jo litt "mekkers"
Hurtigladekontaktflatene i PSAene går rett på batteriet, ikke via noen ting. Ikke engang sikring. Så for å bruke dem må du altså ha ekstern DC-lader (som jeg linket til tidligere).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA