Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Stikkkontakt

#180
Det er vel først og fremst noe galt med bilen.
Jaguar leverer pr idag kun ved sjeldne unntak den lovede hastigheten på 100kw(og da over svært kort tid og kun på et visst SOC) og de leverer ikke under noen omstendigheter den lovede ladetiden på 0-80% SOC på 40 minutter.
Så pr idag bør man holde seg borte fra I-Pace om man kjører mye langt og hurtiglader mye. Det virker heller ikke som om Jaguar har tenkt å gjøre noe med problemet. Dvs de ser ikke på det som et problem.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:45
Så pr idag bør man holde seg borte fra I-Pace om man kjører mye langt og hurtiglader mye. Det virker heller ikke som om Jaguar har tenkt å gjøre noe med problemet. Dvs de ser ikke på det som et problem.
Du høres veldig skuffet ut, og det er ikke så vanskelig å forstå. Sånn situasjonen er i dag (og det gjelder i og for seg alle elbiler) så må en kunne leve med oppgitte minimumspesifikasjoner for at en ikke skal bli skuffet!
Nå er 100kW lovet av Jaguar, men som maks under optimale omstendigheter.

Husker foresten godt en selger som sa til meg i fullt alvor at Jaguar ville lade minst like hurtig som T***a, bare første oppdateringen kom

Sarepta

#182
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:45
Det er vel først og fremst noe galt med bilen.
Jaguar leverer pr idag kun ved sjeldne unntak den lovede hastigheten på 100kw(og da over svært kort tid og kun på et visst SOC) og de leverer ikke under noen omstendigheter den lovede ladetiden på 0-80% SOC på 40 minutter.
Så pr idag bør man holde seg borte fra I-Pace om man kjører mye langt og hurtiglader mye. Det virker heller ikke som om Jaguar har tenkt å gjøre noe med problemet. Dvs de ser ikke på det som et problem.

Enig, bortsett muligens fra de siste to setningene. Det kan tenkes at Jaguar innser og ønsker å gjøre noe problemet, men at de ikke fikser det. Desto større er problemet. Med mine behov, kunne jeg ikke tenke meg å bytte Jaguar med Audi, Mercedes eller Tesla, men det finnes mange med andre preferanser enn meg. Og uansett har vi betalt for noe som vi så langt ikke har fått. Jeg har tålmodighet, men Jaguars taushetsstrategi tærer på.

geear

Cluet er enkelt og greit at de har solgt noe de ikke har levert. Klassisk tabbe for å skaffe seg misfornøyde kunder og dårlig rykte på tross av et godt produkt. Dessverre ikke de første som går i den fellen..

Ingeniøren

Nå ryktes det at de ser på å juster kjøling og varming av batteriet da dette kan være årsaken til at man ikke når den ladefart man ønsker. For kaldt batteri = lav lade hastighet, for varmt er ikke bra for levetiden. Dette vil nødvendigvis ta litt tid da man må teste det ut først slik at man ikke får for varme celler mm. Gi de et halvt år eller så så har de kanskje løst det.

Så et par video på Youtube i går som omhandlet Tesla sine batterier det har skjedd en hel del endring fra de første de slapp (TMRoadster) til dagens TM3 batteri så et batteri er ikke bare et batteri...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Men de må jo ha visst hva de klarte å hurtiglade med før de solgte og leverte bilen? Jeg så live-videoen under lansering, og det var igrunnen ganske åpenbart at de hadde problemer med ladefarten selv der. Og Jaguar MÅ også vite hvorfor de ikke får opp farten, om det er BMS som reduserer på grunn av temperatur eller andre ting. Nekter å tro at det er et mysterie for de. Er det bare ikke å gå ut til kundene og fortelle litt mer? Utrolig hva slags toleranse og velvilje man får av å være ærlig og fortelle om planene videre.

JohnPGriff

Ladet på Ionity Vikk Hole på tirsdag 11%SOC - 92%SOC levert kW var 64,116kW total tid for en SOC okning av 81% hva 57,3minuuter som ga en beregnet kW/Timer av 67,13kW/Timer

Merkelig nok, effekt når jeg begynt å lader hva 93kW men etter 20 sekunder den gikk ned til 79kW. Som du vil ser, maks effekt hva 82kW fra 36% - 49% SOC og som vi er klar over effekt var struppet fra 50% SOC.

Det tok 7,1 minutter å lade fra 36%SOC til 49% SOC og leverteffekt for en økning av 13% SOC hva 10,3kW

Jeg tok en bilde for vært 1% økning i SOC og graff under vises ladereffekt Ionity så hva levert.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg har ladet på Ionity strømstad og Fortums 150kW lader i Oslo og Rygge og tirsdag det hva det høyest effekt jeg har sett så langt. Har sett under 50 KW og opp til 69kW for tirsdags test. Batteri temperaturen er syndebukken, og noen form for brukerstyrt batteri oppvarming er en Must Have for oss her i norge.

Hva denne test øgsa har vist er at levert kW beregnet av Ionity er ikke sammenligbart når jeg regne ut økning i SOC% mot bilens batterikapasitet.
SOC økt med 81% og Ionity vist en total leverteffekt av 64,116kW Hvis brukbar batteri kapasitet er 85kW en økning av 81% skulle har vært (85*0.81) = 68,85kW. Har stilt spørsmal til min forhandler om har bilens batteri begynt å mister kapasitet. Jeg fikk bilen i oktober og har ladet till 100% rundt 15 ganger.

Jaguar har lovet 0-80% SOC i 45 minutter. Hvis vi få 90-100kW fra 0-50% og ingen forbedring fra 50-80%SOC ladetid til 80% er muligens litt raskere en Jaguar lovet. Å være helt ærlig hvis jeg hadde vært klar over utfordring med manglene 100kW ladereffekten spesielt i vinter, jeg vil har beholdt min Tesla model S inntil Jaguar hadde kommet med en lader hastighet som kunne konkurrere med både Tesla og Audi.

Til slutt, mål for Jaguar i min mening er så snart som mulig å få lading 0-80% ned til rundt 30 minutter, uansett årstid. Ladertid er en akilleshæl for Jaguar fremover og jeg er bekymret at dette kommer til å har en stor negativ betydning på bruktbil prisen, spesielt når folk begynne å forstå hvor viktige raskest mulig lading er for en elbil. Så at nye E Corsa har en 11kW on-board lader men vi har bare 7.4kW.

Jeg vil kommer tilbakke senere med en nye graff etter H216 oppdatering. Fingers krysset jeg endelig ser en ladereffekt av 100kW.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

fantonsen

Takk for arbeidet med å lage en flott oversikt.
Dette viser veldig tydelig denne bilen sitt lade-problem.
Det er vanskelig nok å få til lading opp mot de lovede 100KW, og når det først skjer, så detter den alltid ned til 80KW uansett hvor lav SOC er. Og dette er ikke holdbart.
Jeg tror ikke H216 gjør dette noe bedre, men det ryktes om en kommende oppdatering som skal gjøre dette noe bedre. Vi er mange som har store forhåpninger til dette, men jeg tror ingen ting før jeg ser det.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Tellus

Batteriprosenten rapport fra I-Pace er IKKE lineær.

100% - 90% er gedigen sammenlignet med 90%-80%, 80% - 70% osv.
Sannsynligvis er også 10% til stopp også svært stor.

Jeg har f.eks. målt 100% til 99% til rundt 3 kWh flere ganger.

Neste gang dere lader helt fullt så noter forbruk og kjørte km når batteriprosenten når 90%. Dere vil da se godt over 10kWh  :)

Fra 90% til 80% vil dere måle godt under 10 kWh.

RayBomb

Sitat fra: snoemann på søndag 22. juli 2018, klokken 00:19
Håper Jaguar kommer med oppklarende og forhåpentligvis beroligende informasjon ganske raskt.
Du kan drømme.
Jaguar har valgt å holde en "lav profil" når det kommer til kommunikasjon ut til kjøpere.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Noe av problemer er at om du setter ut deler av produksjonen til underleverandører som LG Chem og Panasonic får du heller ikke kunnskap om denne delen av bilen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jaro

Sitat fra: Tellus på fredag 07. juni 2019, klokken 11:47
Batteriprosenten rapport fra I-Pace er IKKE lineær.

100% - 90% er gedigen sammenlignet med 90%-80%, 80% - 70% osv.
Sannsynligvis er også 10% til stopp også svært stor.

Jeg har f.eks. målt 100% til 99% til rundt 3 kWh flere ganger.

Neste gang dere lader helt fullt så noter forbruk og kjørte km når batteriprosenten når 90%. Dere vil da se godt over 10kWh  :)

Fra 90% til 80% vil dere måle godt under 10 kWh.
Jeg har erfart det samme som du viser til. I alle fall at 80-100% er rundt 20kwh.  Er dette noe Jaguar har publisert noe om?
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Sarepta

Sitat fra: Jaro på søndag 09. juni 2019, klokken 17:45
Sitat fra: Tellus på fredag 07. juni 2019, klokken 11:47
Batteriprosenten rapport fra I-Pace er IKKE lineær.

100% - 90% er gedigen sammenlignet med 90%-80%, 80% - 70% osv.
Sannsynligvis er også 10% til stopp også svært stor.

Jeg har f.eks. målt 100% til 99% til rundt 3 kWh flere ganger.

Neste gang dere lader helt fullt så noter forbruk og kjørte km når batteriprosenten når 90%. Dere vil da se godt over 10kWh  :)

Fra 90% til 80% vil dere måle godt under 10 kWh.
Jeg har erfart det samme som du viser til. I alle fall at 80-100% er rundt 20kwh.  Er dette noe Jaguar har publisert noe om?

Samme her, 90-100 % = 11 kwt. I tillegg stusser jeg på at vanlig hurtiglading noen ganger gir 30 kwt ved 96-97 %.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA