Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Pilot

Jaguar Norge har bekreftet at høyt forbruk i den spanske testen er grunnet software.

«...As they explain in the article, the I-PACE that was tested here was a pre-production car and did not have the latest software update regarding battery management (this is something that we are aware of). The final production cars however will have up to 480 km range according to the new WLTP-cycle.»

Pingle

Sitat fra: Pilot på mandag 23. juli 2018, klokken 18:30
Jaguar Norge har bekreftet at høyt forbruk i den spanske testen er grunnet software.

«...As they explain in the article, the I-PACE that was tested here was a pre-production car and did not have the latest software update regarding battery management (this is something that we are aware of). The final production cars however will have up to 480 km range according to the new WLTP-cycle.»

Skeptisk. Men jeg hadde ikke trodd at softwareoppdatering kunne kutte bremselengden fra 46 til 40 m heller:
https://www.motor.no/artikler/2018/mai/snur-i-test-av-tesla-model-3/
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Eoniq

Tvilsomt at vi kan trekke en endelig konklusjon basert på disse rekkeviddetestene, men det gir jo en pekepinn.
Slik som jeg leser testen så kjører de samlet ett stykke, blant annet på motorvei før de skiller lag ved ElBruc, hvor de nevnte 4 tar en ekstra sløyfe på morvei som er 96 km lang, hvor de deretter kjører samlet med de andre 6 fra LeBruc og inn til Catalunya banen igjen, blant annet på motorvei. Det skulle jo bety at de 4 har kjørt ganske mange mil på motorvei, langt mer enn 96 km ihvertfall.

«Vi starter fra Circuit de Barcelona-Catalunya og utfører testen med temperaturer mellom 26 og 33 grader. Vi starter reisen i retning av Terrassa ved motorvei. Deretter kjører vi langs veien til Olesa de Montserrat, en by vi krysser og går med A2 mot El Bruc. Derfra laget gruppen bestående av de to Tesla, Jaguar og Opel en ekstra 96 ​​km ved motorveien. Vi fant mye trafikk, noe som er typisk i hovedstadsområdet til en stor hovedstad som det er, i dette tilfellet Barcelona og hvert 40 kilometer slutter vi å bytte bilister.
Fra El Bruc dro vi til motorveien i Barcelona, ​​og en gang i den katalanske hovedstaden sirkulerte vi gjennom rundene og inne i urbane stoffet i mer enn 50 kilometer, og besøkte blant annet kjente steder utformingen av den gamle kretsen av Montjuïc. Etter å ha fylt ACE Café de Barcelona, ​​som ligger i L'Hospitalet, og med perfekt parkering for flåten, dro vi tilbake til Circuit de Barcelona-Catalunya.»

Så jeg vil tro at hvis det er en plass mellom 14-18 mil med kjøring rundt 130km/t, så er det kanskje ikke så usannsynlig at Teslaene klarer seg mye bedre.
En med litt kjennskap til Barcelona og tilgang til Google maps kan vel kanskje finne ut hvor mye motorvei det er blitt kjørt på.

Tellus

Hvis det var mye kjøring i 130 km/t kan jeg garantere at Ampera-E ikke hadde logget forbruk på rundt 16 kWh/100 km

Tellus

Hvis de virkelig tømte batteriet til disse 4 bilene burde de tatt seg møyet til å måle hvor mye de fikk fylt på av kWh. Tipper dette ville gitt oss forklaringen.

Nordlands

Sitat fra: Eoniq på mandag 23. juli 2018, klokken 18:42
Slik som jeg leser testen så kjører de samlet ett stykke, blant annet på motorvei før de skiller lag ved ElBruc, hvor de nevnte 4 tar en ekstra sløyfe på morvei som er 96 km lang, hvor de deretter kjører samlet med de andre 6 fra LeBruc og inn til Catalunya banen igjen, blant annet på motorvei. Det skulle jo bety at de 4 har kjørt ganske mange mil på motorvei, langt mer enn 96 km ihvertfall.

«Vi starter fra Circuit de Barcelona-Catalunya og utfører testen med temperaturer mellom 26 og 33 grader. Vi starter reisen i retning av Terrassa ved motorvei. Deretter kjører vi langs veien til Olesa de Montserrat, en by vi krysser og går med A2 mot El Bruc. Derfra laget gruppen bestående av de to Tesla, Jaguar og Opel en ekstra 96 ​​km ved motorveien. Vi fant mye trafikk, noe som er typisk i hovedstadsområdet til en stor hovedstad som det er, i dette tilfellet Barcelona og hvert 40 kilometer slutter vi å bytte bilister.
Fra El Bruc dro vi til motorveien i Barcelona, ​​og en gang i den katalanske hovedstaden sirkulerte vi gjennom rundene og inne i urbane stoffet i mer enn 50 kilometer, og besøkte blant annet kjente steder utformingen av den gamle kretsen av Montjuïc. Etter å ha fylt ACE Café de Barcelona, ​​som ligger i L'Hospitalet, og med perfekt parkering for flåten, dro vi tilbake til Circuit de Barcelona-Catalunya.»

Så jeg vil tro at hvis det er en plass mellom 14-18 mil med kjøring rundt 130km/t, så er det kanskje ikke så usannsynlig at Teslaene klarer seg mye bedre.
En med litt kjennskap til Barcelona og tilgang til Google maps kan vel kanskje finne ut hvor mye motorvei det er blitt kjørt på.

Beskrivelsen av testen du har oversatt fortsetter under et bilde:

"Når vi kom dit, forlot noen av bilene som de to Tesla, Opel, Renault, Volkswagen og Nissan for å kjøre noen nye sløyfer med forskjellig kjørelengde for å komme tilbake til banen med mindre enn 50 km indikert rekkevidde. Da kjørte vi inn på banen hvor den spanske Grand Prix med Formel 1 ble feiret og kjørte i kolonne i ca 60 km/t i gjennomsnitt. Når bilene indikerte en rekkevidde på mindre enn 5 kilometer, kom de inn i paddocken der vi fortsatte å kjøre med dem alle sammen med lav hastighet til full stopp med tomt batteri."

Jeg leser dette slik at Ampera, TMX og TMS ble kjørt 20-130 km ekstra i vilkårlige løyper i ukjent hastighet. Det er også uklart hvor mye gjenstående rekkevidde I-Pace hadde ved start av banekjøringen i lav hastighet.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Jeg er usikker på om google oversetter "motorvei" rett, virker som landevei, motorvei og bilbane blir oversatt til motorvei.

Det kan jo tenkes at software blokkerer en stor buffer i bunn og topp, slik at man ligger på 75 kWh utnyttbart? Men hvorfor, og hvorfor denne klokketro på Wltp-tallene sine?

Samtidig er det verdt å merke seg at Tesla anbefaler skyhøyt lufttrykk i dekkene, 45 psi/3,1 bar på 19". Tror Jaguar har spesifisert mer normale verdier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pingle

Nå er ikke dette forskning, men de skal vel ha for å forsøke å svare på hvor langt man kommer på ett batteri. Glad det ikke er mine batterier.
To standardiserte sløyfer, ok. Eneste er at man svært plutselig kjører langsommere på motorveiene rundt Barcelona. Ideelt for påkjørsel bakfra.
Kjøre på bane fra 60 km igjen? Tja...
Kjøre langsomt i paddock fra 5 km igjen? Vel...
Uspesifiserte forskjellige ruter frem til 60 km igjen?
Det blir tre i utgangspunktet faste kjørelengder, to av dem med gitt fart, og noe helt ukjent "for å svi strøm" imellom der et sted.
Dette andre leddet gjør at jeg har vanskelig for å se at testen gir troverdig mål på rekkevidde, og hvilken bil som er best, og hvordan bilene oppfører seg i virkeligheten.
Da heller Trondheim Oslo Bergen, fylling før, etter og underveis, hastighet etter fartsgrenser iht gps, og estimert rekkevidde basert på batteristørrelse og forbruk.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Stikkkontakt

Jeg forventer ihvertfall at i-pace har mer rekkevidde enn Ampera-e 365 dager i året. Spesielt forventer jeg at den er mye bedre på vinteren. Da er Ampera-e under 300 km med vestlandske hastigheter.

Gordon Retriever

#174
Det gikk opp for meg at emnet for denne tråden er hurtiglading av i-Pace, så av respekt for de som finner denne tråden mens de søker etter informasjon om nettopp hurtiglading, tillater jeg meg å starte en ny tråd for diskusjon om forbruk og rekkevidde. :)

Link: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer




Orbit

Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 10:24
Det sirkulerer en tabell som skal være fra Jaguar som viser ladetider. Der står det ladetid ved 250 amp og både 100 kW og det de kaller maksimal (uspesifisert) kW. Siden amp aldri går over 200 i videoen så er enten bilen eller laderen «sperret» på 200 amp. Jeg lener mot at det er bilen og at den vil be om inntil 250 amp når software oppdateringen er på plass. Jeg håper og tror at Jaguar ikke lyver i markedsføringen sin på noe som er såpass lett å etterprøve.

En av kildene til video med 200A-begrensning har vært mer i kontakt med Jaguar, og fått bekreftet at 200A er en begrensning i SW på førprduksjonsbilene. Så da venter vi ennå på fasit.


https://www.youtube.com/watch?v=LABaQomNzso
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Norwegian Wood

Prisene på Ionity nettverket kan nå ses på Audis hjemmeside. Etter en introduksjon på NOK 80 per lading blir fordelsprisen 3,20 per kwt (30 øre under Fortum pris på 3,50 per kwt). "Fordelsprisen" krever imidlertid medlemsavgift på NOK 2268 per år. For å spare inn medlemsprisen, sammenlignet med Fortum, må du lade 7500 kwt i året (NOK 0,3 x 7500 = NOK 2250)- det tilsvarer 50kwt lading per gang 150 ganger i året!  Hva engangsbesøk vil koste for at medlemsskap skal være en fordel kan en jo bare gjette på, blir nok en heftig kwt pris for lading uten medlemsskap, hvis det er mulig. I Frankrike er "fordelsprisen" 0,65 Euro per kwt. Med en slik prisstruktur blir det nok mest 50 kwt lading med Ipacen og moderat behov for hurtig lading på 100kwt.

Land Cruiser 2007
Ipace S MY 2020

Sarepta

Sitat fra: Norwegian Wood på tirsdag 04. juni 2019, klokken 10:02
Prisene på Ionity nettverket kan nå ses på Audis hjemmeside. Etter en introduksjon på NOK 80 per lading blir fordelsprisen 3,20 per kwt (30 øre under Fortum pris på 3,50 per kwt). "Fordelsprisen" krever imidlertid medlemsavgift på NOK 2268 per år. For å spare inn medlemsprisen, sammenlignet med Fortum, må du lade 7500 kwt i året (NOK 0,3 x 7500 = NOK 2250)- det tilsvarer 50kwt lading per gang 150 ganger i året!  Hva engangsbesøk vil koste for at medlemsskap skal være en fordel kan en jo bare gjette på, blir nok en heftig kwt pris for lading uten medlemsskap, hvis det er mulig. I Frankrike er "fordelsprisen" 0,65 Euro per kwt. Med en slik prisstruktur blir det nok mest 50 kwt lading med Ipacen og moderat behov for hurtig lading på 100kwt.

Land Cruiser 2007
Ipace S MY 2020

Takk for info. Prøvde Ionity på Gol i helgen. Kom med 40% på batteriet, makset på 60 kw og ga snitt 45 kw opp til 80 pst. Så prøvde jeg Fortum i Kristinehamn i Sverige i dag. Snitt 63 kw fra 20 til 90 pst. Enten er det noe med bilen, Ionity, Gol,  eller alle tre.

Orbit

Sitat fra: Norwegian Wood på tirsdag 04. juni 2019, klokken 10:02
Prisene på Ionity nettverket kan nå ses på Audis hjemmeside. Etter en introduksjon på NOK 80 per lading blir fordelsprisen 3,20 per kwt (30 øre under Fortum pris på 3,50 per kwt).
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs

Fortums pris er per minutt, ikke kWt. Med 100kW netto ladeeffekt (dersom det blir fremtidig fasit), blir prisen der 2,10kr/kWt, altså langt under Ionity.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tellus

Sitat fra: Sarepta på tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:21

Takk for info. Prøvde Ionity på Gol i helgen. Kom med 40% på batteriet, makset på 60 kw og ga snitt 45 kw opp til 80 pst. Så prøvde jeg Fortum i Kristinehamn i Sverige i dag. Snitt 63 kw fra 20 til 90 pst. Enten er det noe med bilen, Ionity, Gol,  eller alle tre.

Antar du kan få maks 80 kw. I så fall vil du maksimalt  snitte ca 69 kW fra 40-80 og maks ca 67 kW fra 20-90. Du var godt under på Gol, men ikke så langt unna i Sverige.

Hadde du kunne få 100 så ville du kunne snitte noe høyere. Mer enn 80 får du vel kun i intervallet 0-50% hvis alt hadde fungert som det skulle.

Tipper du har hatt kaldt batteri på Gol. Hvis ikke er det noe galt med laderen der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA