Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

mariowing

#45
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 11. juni 2017, klokken 13:57
Sitat fra: mariowing på lørdag 10. juni 2017, klokken 16:40
Jaguar er jo en liten produsent av biler selv sammenlignet med Tesla så tror pr effekten er langt større en et eventuelt køproblem.

Hva bygger du dette utsagnet på?

Bygger det på at i Norge så var det siste offisielle tallet jeg har lest 400 betalte reservasjoner av i-Pace og 13 000 registrerte Model S og X. I tillegg til at Jaguar pr i dag naturlig nok har levert nøyaktig 0 elbiler. Så jeg tror ikke det vil påvirke de (påståtte) ladekøene nevneverdig om Jaguar får tilgang til Superladerne til Tesla.

Jeg tror også at siden Jaguar er en produsent som står på utsiden av de store tyske og japanske produsentene øker sjansene for at de ser det som en smart ting i forhold til oppmerksomhet om i-Pace å gå sammen med Tesla på ladesiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Jeg har hørt 800 reservasjoner uten at det svekker argumentet til Mario

mariowing

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. juni 2017, klokken 17:28
Jeg har hørt 800 reservasjoner uten at det svekker argumentet til Mario

Hvis like mange trekker seg som man får inntrykk av fra tilhengerfeste tråden så er vi snart tilbake til 400 igjen ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. juni 2017, klokken 17:28
Jeg har hørt 800 reservasjoner uten at det svekker argumentet til Mario

Argumentet hadde vært riktig om han skrev at Jaguar er en mindre elbilprodusent enn Tesla. Slik han har skrevet det er det helt feil. Salget av Jaguar økte for øvrig med 77% fra 2015 til 2016.

Kristian O

Sitat fra: mariowing på lørdag 10. juni 2017, klokken 16:40
Betalingssystem eller mangel på behovet for det egentlig er det som gjør Tesla genialt. At CCS kommer med høyere effekt er egentlig ganske uinteressant så lenge ikke "alle" eksisterende ladere i Norge oppgraderes samt at det blir en omfattende "roaming" mellom alle/de fleste operatørene i utlandet. Pr i dag må man sette av første ferieuke til research og nedlasting av apper hvis man ønsker å kjøre elektrisk ikke-Tesla sør for Danmark.

Enig! Kjørte Tesla til La Manga i Spania sommeren 2016. Einaste som vart planlagt på forhånd var båt Norge - Danmark, samt en backup-plan i tilfelle superlader i Valencia ikkje var ferdig i tide (det var den ikkje).
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

mariowing

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 11. juni 2017, klokken 19:16
Argumentet hadde vært riktig om han skrev at Jaguar er en mindre elbilprodusent enn Tesla. Slik han har skrevet det er det helt feil.

Beklager at jeg ikke presiserte at jeg mente elbiler når jeg skrev at Tesla er større enn Jaguar. For meg var det åpenbart siden vi skriver på elbilforum om den elektriske bilen i-pace og diskuterer hurtigladning av denne. Virker også som flere andre i tråden har skjønt hva jeg mente. Skal uansett være mer presis neste gang!

Og for å komme med en ytterligere presisering; min argumentasjon dreide seg ikke om hvilken bilprodusent som var størst, men hvorvidt det å slippe til Jaguar på Tesla sine ladere ville skape et stort køproblem for Tesla (eiere). Og det tror jeg altså ikke det vil gjøre.

Utdyp gjerne hvorfor du mener at dette argumentet blir helt feil fordi Jaguar selger flere fossilbiler enn Tesla selger elbiler.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2017, klokken 15:00
Slo meg plutselig at Tesla ikke bare lager biler, men de kan faktisk være et ladefirma (hvis de åpner opp) for å konkurrere med Fortum, Clever etc. Bortsett fra at Tesla har transeuropeisk nettverk, noe ingen andre har. De har vel tenkt dette selv også.

Jeg tror innføring av betaling er første skrittet de tar mot nettopp å inngå avtaler med andre produsenter og således bli en energileverandør. Jeg tror ikke noen andre bilprodusenter vil være interessert i å betale for kundenes energibruk slik Tesla har gjort frem til nylig og dermed er det viktig å ha infrastruktur for betaling på plass.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

Sitat fra: mariowing på søndag 11. juni 2017, klokken 20:02
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 11. juni 2017, klokken 19:16
Argumentet hadde vært riktig om han skrev at Jaguar er en mindre elbilprodusent enn Tesla. Slik han har skrevet det er det helt feil.

Beklager at jeg ikke presiserte at jeg mente elbiler når jeg skrev at Tesla er større enn Jaguar. For meg var det åpenbart siden vi skriver på elbilforum om den elektriske bilen i-pace og diskuterer hurtigladning av denne. Virker også som flere andre i tråden har skjønt hva jeg mente. Skal uansett være mer presis neste gang!

Og for å komme med en ytterligere presisering; min argumentasjon dreide seg ikke om hvilken bilprodusent som var størst, men hvorvidt det å slippe til Jaguar på Tesla sine ladere ville skape et stort køproblem for Tesla (eiere). Og det tror jeg altså ikke det vil gjøre.

Utdyp gjerne hvorfor du mener at dette argumentet blir helt feil fordi Jaguar selger flere fossilbiler enn Tesla selger elbiler.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Fordi jeg regnet med at størrelsen på selskapet(omsetning og fri kapital) skulle indikere finansielle muskler til eventuell satsing. Er ikke det en åpenbar relasjon mellom disse faktorene?

mariowing

#53
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 11. juni 2017, klokken 20:25
Sitat fra: mariowing på søndag 11. juni 2017, klokken 20:02
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 11. juni 2017, klokken 19:16
Argumentet hadde vært riktig om han skrev at Jaguar er en mindre elbilprodusent enn Tesla. Slik han har skrevet det er det helt feil.

Utdyp gjerne hvorfor du mener at dette argumentet blir helt feil fordi Jaguar selger flere fossilbiler enn Tesla

Fordi jeg regnet med at størrelsen på selskapet(omsetning og fri kapital) skulle indikere finansielle muskler til eventuell satsing. Er ikke det en åpenbar relasjon mellom disse faktorene?

Jeg argumenterte som nevnt for antall i-pace i forhold til antall Tesla på veien/laderne for å underbygge min påstand om at det ikke ville føre til så stor pågang at det var et argument i seg selv til at en slik avtale ikke kunne bli noe av.

Om Jaguar skulle ønske å bygge et eget nettverk av ladere så har finansielle muskler noe å si.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

daktari

Sitat fra: mariowing på søndag 11. juni 2017, klokken 20:12
Jeg tror innføring av betaling er første skrittet de tar mot nettopp å inngå avtaler med andre produsenter og således bli en energileverandør. Jeg tror ikke noen andre bilprodusenter vil være interessert i å betale for kundenes energibruk slik Tesla har gjort frem til nylig og dermed er det viktig å ha infrastruktur for betaling på plass.

Nei, det er mulig men kan jo tenkes at f.eks. Jaguar vil forhåndskjøpe xxx antall kWh fra Tesla superchargere, og bundle det i diverse pakker med bilen som standard eller tilvalg. Og så kommer et eget "Jaguar skin" på Tesla sin webside for å registrere kort og kjøpe rabatterte pakker eller trekkes pr kWh. Alt ligger til rette teknisk tror jeg, eneste jeg er usikker på er hvordan systemet skal registrere akkurat din Jaguar på den superladeren. Hvordan teller Tesla dette i dag egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mariowing

Sitat fra: daktari på mandag 12. juni 2017, klokken 10:41
Alt ligger til rette teknisk tror jeg, eneste jeg er usikker på er hvordan systemet skal registrere akkurat din Jaguar på den superladeren. Hvordan teller Tesla dette i dag egentlig?

Jeg antar at det sendes en Id fra bilen til ladestasjonen (VIN nummer for eksempel) som er unik pr bil og så sjekker superladeren opp om denne bilen har tilgang, skal betale eller ikke får lade i det hele tatt. Dette er vel en av utvidelsene de har gjort av Type 2 standarden tror jeg for å unngå at man manuelt må identifisere seg. En annen er å kunne levere 135 kwh over Type 2 pluggen, noe som er veldig kjekt. Veldig synd at ikke det samme systemet ble lagt inn i Chademo/CCS systemet, så hadde vi sluppet med sms, rfid og apper for å starte ladingen (hvis du hadde forhåndsregistrert bilen din hos en gitt ladestasjon operatør)

Så skulle Jaguar inngå en avtale med Tesla om dette så måtte de levere bilen med Tesla-tilpasset Type 2 kontakt samt kommunikasjon av en unik id.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

LA-Thing

Sitat fra: mariowing på mandag 12. juni 2017, klokken 10:48
Så skulle Jaguar inngå en avtale med Tesla om dette så måtte de levere bilen med Tesla-tilpasset Type 2 kontakt samt kommunikasjon av en unik id.

Dette blir dobbel spekulasjon, men jeg vil gjette på at europeisk Tesla Model 3 får en CCS kontakt som selvsagt også fungerer på Tesla's superladere. Dvs. alle muligheter for hurtiglading. Dersom Jaguar monterer samme kontakt, som jo Tesla ikke stopper noen i å benytte, er det ingen tekniske hindre for å bruke Tesla's superladere. Da er det kun kommersielle og strategiske hindre fra Jaguar og/eller Tesla som må overvinnes.

Personlig vil jeg tro Jaguar har mest å tjene på et slikt samarbeid, mens Tesla neppe har veldig mye å tape. En iPace med slike lademuligheter vil bli svært attraktiv, mens salget av Tesla S, X, 3 og etterhvert Y neppe vil lide. Er jo ikke slik at Audi ikke selger en eneste Q5 fordi du kan få BMW X4 og nå også Alfa Stelvio.
Drammen, Tesla Model S #2510

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tesla

Daktari, Tesla registrerer all aktivitet via sitt OtA system, over the air, over wifi, inklusive software oppdateringer av bilenes egenskaper, i dag er det kun Tesla som har dette som et integrert konsept...Model 3 fri 400 kwt, deretter til kr 1,40,- per kwt blir rimeligere enn det mange har i egen garasje. Andres hurtigladere tilgang som feks iPace med 7,4 kw In board lader gir kostbar lading

Pilot

Antyder du at I-Pace lader kun saktelading og ikke 100? Da bør du lese litt spesifikasjoner, med mindre du med vilje sprer feil info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA