Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Umulig å slokke brann i el-bil?

Startet av pendleren88, tirsdag 14. februar 2017, klokken 06:17

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. mars 2017, klokken 18:49

Som nevnt på forrige side så brenner det ca 2 elbiler og en 6-700 fossilbiler i året.
Det vil da si at ca hver 50 000 nde elbil brenner og ca hver 4000 nde fossilbil.

I forhold er det over ti ganger risiko for brann, og det er ingen som tenker på å forby fossiler i garasjeanlegg ol

Knut Røe

Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. mars 2017, klokken 21:57
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. mars 2017, klokken 18:49

Som nevnt på forrige side så brenner det ca 2 elbiler og en 6-700 fossilbiler i året.
Det vil da si at ca hver 50 000 nde elbil brenner og ca hver 4000 nde fossilbil.

I forhold er det over ti ganger risiko for brann, og det er ingen som tenker på å forby fossiler i garasjeanlegg ol
Elbilfolk får virkelig vann på mølla når det blir snakk om fossilbiler som brenner.
Når det først er snakk om dette, hva er gjennomsnittalderen på biler som brenner, hhv fossil og el?
En annen ting som kunne vært interesant, men vanskelig, å finne ut av, hvor mange av brannene er egentlig reelle. Jeg tror ikke man kan se bort fra at både 20 og 30 % av slike branner er suspekte, og lite annet enn "fraud", selv om noe sånt blir bare spekulasjoner. Forsikringsselskapene blir mer og mer oppmerksomme på dette dog. Med sånn statistikk på elbilbranner må man jo bli virkelig mistenksom når en elbil brenner på hva årsaken er.


cra

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:37
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/03/21/Kan-ha-avdekket-viktig-funn-om-brann-i-elbiler-14475748.ece

tl;dr:

«Konklusjonene fra testene er at om battericeller knuses vil dette gi en elektrokjemisk reaksjon som etter noen minutter starter en bilbrann. Den andre testen viste at det er svært vanskelig å tenne på batteriet med en ytre varmekilde.

Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler.».
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 22. mars 2017, klokken 11:00
«Konklusjonene fra testene er at om battericeller knuses vil dette gi en elektrokjemisk reaksjon som etter noen minutter starter en bilbrann. Den andre testen viste at det er svært vanskelig å tenne på batteriet med en ytre varmekilde.

Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler.».
Konklusjon:
Jo flere elbiler jo sikrere fellesgarasje, forutsatt et sikkert og godt elektrisk anlegg for lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA