Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da er min tid som trilling-eier snart over..

Startet av psyfoon, mandag 13. februar 2017, klokken 21:59

« forrige - neste »

psyfoon

Kjøpte min i-miev ny i nobember 2015, min aller første elbil. Har vært strålende fornøyd med bilen tross noen feilmeldinger som har kommet og gått. Har virkelig fått øynene opp for elbil med denne. Bilen har vært lettkjørt og praktisk, fungert til både jobbkjøring og lengre turer. Rekkevidden har stort sett holdt fint til vårt bruk og rekkeviddeangst har vært en sjelden opplevelse. Bilen har fraktet både IKEA-flatpakker, gressklipper, møbler og mye annet uten å klage.

Men, alle ting må ta slutt en gang. Vi flytter innen et par mnd ca. 10mil lengre nord i Trøndelag, til fruens hjemplass, faktisk på en øy med fergeforbindelse. Dette vil forandre vårt bilbehov ganske mye og jeg føler at vi ikke får nok "innsparingspotensiale" ut av i-miev'en pga begrensninger i plass og rekkevidde. Det er også mindre/ingen bomringer i området vi vil ferdes i til daglig. Det blir derimot behov for kjøring av lengre avstander hit vi nå bor i dag for å holde kontakt med slekt, familie og venner. Og her i Trondheimsområdet er det tett i bomringer, så en elbil med bedre plass og lengre rekkevidde vil gjøre at familiens hovedbil fortsatt kan være en elbil.

Etter at i-miev'en nå var inne på verksted fra torsdag i forrige uke og til i dag, fikk jeg en Ioniq som leiebil og jeg må si at jeg har blitt veldig imponert over denne. Så imponert at jeg faktisk skal signere kontrakt på en ny i løpet av denne uka.

Etter mye veiing frem og tilbake har jeg landet på at dette er fornuftig, og den "lille blå" blir solgt til en kollega av meg til en pris vi begge er fornøyd med. Etter et eierskap på knappe 1,5år så synes jeg ikke et verditap på ca. 25.000kr er avskrekkende, vi har spart masse penger på den tiden, så bilen har vært gratis å eie. Er litt mer usikker på videre verditap på i-miev nå når det kommer flere og flere kurrante elbiler med god rekkevidde og fin pris på markedet. I-miev er også vanskeligere å selge på landsbygda utenfor de store byene.

Jeg er også klar over at Ioniq kommer med lengre rekkevidde i løpet av 2018, men i 2018 kommer det sikkert flere biler og bedre rekkevidde hvis man venter enda et år osv osv.. Ioniq skal nok holde fint rekkeviddemessig for vår del.

Men, jeg har fortsatt en måneds tid igjen som trilling-eier og får nyte det. Så får jeg kjøre fossilbil i mellomtiden til ny Ioniq kommer en gang rundt juni-juli  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Beamer Screamer

Det er jo bare å innse at stort sett det eneste som taler for Trillingen vs. andre elbiler er prisen. Pluss kanskje at den er liten og oversiktlig og smidig i bytrafikk.

Jeg leide BMW i3 for en tid tilbake. Den koster det dobbelte av en Trilling og har ca like mye innvendig plass og gjør egentlig samme nytten som en Trilling. Var i3'en verdt det dobbelte? Ja det var den. En annen verden hva opplevd kvalitet, ytelser og luksus angår.

Men jeg beholder likevel Trillingen da den gjør jobben helt greit til en billigere penge, og delvis også fordi jeg ikke gidder å styre med kjøp og salg av bil etter såpass kort eierskap.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Ja, jeg ser den. Skulle også gjerne beholdt trillingen i tillegg til ioniq men når vi flytter på landet og skal bygge nytt hus er det kjekt med en stor bil, så vi har også byttet ut fossilbilen, som var stasjonsvogn, med en eldre VW Caravelle. Behovene endrer seg raskt når man flytter.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

PionerThink

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. februar 2017, klokken 23:38
Det er jo bare å innse at stort sett det eneste som taler for Trillingen vs. andre elbiler er prisen. Pluss kanskje at den er liten og oversiktlig og smidig i bytrafikk.

Jeg leide BMW i3 for en tid tilbake. Den koster det dobbelte av en Trilling og har ca like mye innvendig plass og gjør egentlig samme nytten som en Trilling. Var i3'en verdt det dobbelte? Ja det var den. En annen verden hva opplevd kvalitet, ytelser og luksus angår.

Men jeg beholder likevel Trillingen da den gjør jobben helt greit til en billigere penge, og delvis også fordi jeg ikke gidder å styre med kjøp og salg av bil etter såpass kort eierskap.

:+1:
Helt enig med BS da jeg også prøvde en i3 94Ah i forrige uke. Totalopplevelsen er helt av en annen verden og med den rekkevidden kunne man i realiteten nesten ha kjørt Kr.sand-Stvg på en hurtiglading ved plussgrader ;D
Men er det verdt 3 ganger prisen jeg vil få for i-Miev'en som fungerer suverent i hverdagen? Som kan forvarmes på morran så man kommer ut til en varm(les; lunken i -10) og isfri bil ;)
Nei jeg tror ikke det, og det kommer drøssevis av alternativer fremover, samt at bruktmarkedet vil flomme over av brukte med rekkevidde rundt 150-200km i løpet av året og neste. Disse er mer enn gode nok til vårt daglige behov og er vel dobbelt så komfortable som Trillingene :P
Her er det bare å glede seg for den som ikke "må ha" 300-400 km rekkevidde på en lading ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

goggo

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. februar 2017, klokken 23:38
Det er jo bare å innse at stort sett det eneste som taler for Trillingen vs. andre elbiler er prisen.
Husk at  for mange er nettopp prisen/totaløkonomien det viktigste av alle kriterier når man kjøper bil, så det burde være stort behov for slike biler også i framtiden.  Jeg har selv tatt meg råd til å oppgradere fra trilling til Soul nå, og det er nesten så jeg har dårlig samvittighet...  Husker at jeg hadde omtrent samme følelsen når jeg gikk fra  VW boble til Ascona på 80 tallet

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA