Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ACC og forbruk

Startet av LMOR, søndag 12. februar 2017, klokken 21:00

« forrige - neste »

LMOR

Har endelig fått testet ut noe jeg har tenkt på lenge. Kjørte ca 50mil i helgen, og 12 av disse tur-retur med samme sted og høydemeter i start og slutt. Begge strekk med mellom 0 og minus 2 grader ute. Begge med godt oppvarmet bil inne ved start, og samme batteritemperatur. 3 personer med baggasje i begge retninger. Samme snitthastighet.

Begge veier med ca 95% ACC. (hadde kun to utkoblinger på 50mil  :))

Forskjellen er at den ene veien kjørte jeg EcoPro hele veien, og andre veien Comfort hele veien. Hvis noe skulle skille disse turene, så var det i Comfort disfavør fordi det var blitt mørkt og LED lysene var på, og det var nok i gjennomsnitt litt kaldere, men maks ca 0,5 grader, og varmeapparatet er litt mer effektivt med Comfort.

Poenget var å teste teorien om at forskjellen blir ubetydelig med ACC, fordi ACC ikke trykker like hardt på gassen som normale sjåfører gjør.
Resultatet ble at det ble nøyaktig samme gjennomsnitt 15,7 vs 15,8, der Comfort var 15,7. Antar at grunnen til at Comfort ble litt lavere selv ved litt dårligere forhold, kan være at bilene foran i gjennomsnitt kjørte jevnere.

Herved er det slutt på EcoPro for min del  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

mlello

Bra test :)

Har du kjørt samme rute uten bruk av ACC?
Jeg liker å tro at jeg er litt flinkere til å beregne terrenget enn ACC, men det er nok mulig at gassfoten blir så hard at jeg uansett bruker mer energi.

LMOR

Ja, flere ganger. Men ikke så tett oppi hverandre at alt er like sammenlignbart. Typisk må jeg det hvis ACC ikke virker pga dugg eller is. Men jeg er blitt flinkere til å forutse duggproblemer, og sjekke om det er is foran kamera fordi kupevarme kun har smeltet isen på glasset der ikke kamerahuset sperrer for varmen.

Men min erfaring ellers er at jeg ikke klarer å kjøre mer effektivt selv i Comfort. Klarer det bedre i EcoPro. Så hvis jeg må kjøre langt uten ACC, så vil jeg nok fremdeles velge EcoPro.
Uansett blir ofte regenereringen for brå og for mye når jeg slipper gassen, og jeg akselererer for fort. Ser det også gjerne på regenereringen. Ved manuell kjøring ligger jeg typisk på 3-4, mens jeg i går hadde 2, og det inkludert en dyp tunnel.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

elektrolux

#3
Alltid lurt å kjøre som om motoren yter 20 kW og ikke 100+, men mest sparer en ved å unngå bremsing og unødvendig regenerering.

Har lenge hatt lyst til å bygge en Autoseile kit til i3. Måtte koblet den til fartspedal, bremsepedal, batteri og retningsvelger, og programmert slik at den automatisk la bilen i neutral ved forsøk på regenerering. Deaktiveres automatisk om en trykker på bremsen.

Sikkert også mulig å bygge en slik sak som går rett inn på can buss linjen.

Ville gitt redusert forbruk, mer behagelig kjøreopplevelse og økt sikkerhet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mlello

Jeg pendler ca 9 mil hver dag. Jeg kjører stort sett i Eco pro uten eco pro instilling på klimaanlegget.
Har funnet ut at det er bedre å kjøre normal innstilling der og heller kjøre ned hastigheten på vifte og lavere temp. Bruker stort sett vifte på 1 og 20 grader.
Synes det er mer behaglig å kjøre med Eco pro, blir som du sier mindre brå endringer i hastighet da.
Har etterhvert også blitt flinkere til å la bilen "rulle".
Men blir ikke helt venn med ACC, det er ganske kupert strekning jeg kjører med en del svinger og endring av hastighet, så jeg føler jeg får bedre flyt selv.
Får vel prøve å teste litt jeg også.

LMOR

Trikset for å bli venn med ACC, er å bruke av/på knappen i slike svinger (ikke bremsen), ha foten svakt på gassen, og trykke RES så snart som mulig. Det er mye svingete vei der jeg kjører også.

Autoseiling høres gøy ut det, men det ville ikke hjulpet meg så mye, spesielt ikke i kombinasjon med ACC. Når først ACC virker, har den en helt annen kontroll på delta-endringen i hastigheten til bilen foran enn jeg kan klare, og den fordelen blir større jo fortere en kjører. Dermed vil jeg i gjennomsnitt måtte bremse mer enn ACC trenger å gjøre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Sitat fra: LMOR på mandag 13. februar 2017, klokken 12:31
Trikset for å bli venn med ACC, er å bruke av/på knappen i slike svinger (ikke bremsen), ha foten svakt på gassen, og trykke RES så snart som mulig.

Det er slik jeg bruker den også. Samme hvis jeg kommer litt fort fort mot rundkjøring, veikryss eller tar igjen biler som kjører vesentlig saktere.

Sitat
Når først ACC virker, har den en helt annen kontroll på delta-endringen i hastigheten til bilen foran enn jeg kan klare, og den fordelen blir større jo fortere en kjører.

Det er min klare oppfatning også. Manuell kjøring gir mye mer rykk og napp. Jeg slapper mer av med ACC, lar det kontrollere.

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2017, klokken 12:23
Har lenge hatt lyst til å bygge en Autoseile kit til i3. Måtte koblet den til fartspedal, bremsepedal, batteri og retningsvelger, og programmert slik at den automatisk la bilen i neutral ved forsøk på regenerering. Deaktiveres automatisk om en trykker på bremsen.

Du er like iherdig når det gjelder autoseiling som han som dreiv på her i lang tid og maste om 43 kW lading på Zoe ;) Jeg er dog ganske sikker på at i3 ikke kan settes i N under fart. Skal dobbelsjekke i kveld. Det er ikke meg imot om i3 hadde hatt autoseiling som valg. Det eneste lille motargumentet jeg har er at ting skal være så enkelt som mulig. Et ekstra valg kompliserer bruken bittelitt, men det er uvesentlig. Det kunne jo vært som en frivillig konfigurasjon litt nede i menyene.
Personlig liker jeg enpedalkjøring veldig godt, det føles helt riktig. Muligens har jeg med meg vaner fra radiostyrt utstyr som bil, helikopter m.m. Om noe skulle regen vært enda kraftigere, og dødsona mindre. Ved aktiv+ kjøring må jeg stadig bortpå bremsen, og det forstyrrer balansen.
Når det gjelder forbruk så er jeg litt tvilende til autoseilingens nytte. Hvis jeg har strøm nok, så spiller det ingen rolle om jeg bruker mer. Hvis jeg ikke når fram, så hjelper det antagelig ikke å autoseile. Det vil selvfølgelig kunne være situasjoner der jeg akkurat når fram vha. autoseiling. For a dra noen tall ut av lufta: Vanlig kjøring gir 15 mil rekkevidde, autoseiling gir 16 mil. Da vil alle turer kortere enn 15 mil og lenger enn 16 mil gå helt greit uten autoseiling. Det er kun på turer mellom 15 og 16 mil som autoseiling vil gi noen nytte.

Ferry

N kan ikke velges i fart, kun når bilen står tilnærmet stille. Og er den først i N, så må bremsepedalen inn for å velge D.

Klykken

N kan velges i fart, ja. Finn seilepunktet på fartspedalen og dra i girspaken. Og du trenger ikke holde bremsepedalen for å velge D igjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Kan det være forskjell på softwareversjoner? Jeg klarte ikke å velge N fart, hverken med pådrag, regen eller "midt på". Og når jeg kjørte sakte nok, sikkert mindre enn 3 km/t, fikk jeg valgt N, men det kommer opp i displayet at bremsepedalen må trykkes inn for å velge D. D til R i ett "jafs" går greit, men kun i veldig lav hastighet.

Klykken

Min software er vel fra juli i fjor. Likevel, å velge N har ingen særlig nyttefunksjon i og med at du har seilefunksjon på pedalen, eller (A)CC.
Men nå begynner vel tråden til LMOR å skli ut til noe annet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sør

Går fint for meg å sette bilen i N i fart. Jeg gjør dette innimellom for å slite av litt belegg på bremseskivene, og da er det i en bakke rett før jeg kommer hjem. Pleier å ha hastighet på 30 - 40 km/t når jeg gjør det. Bruker det for øvrig kun til dette formålet, og ikke for å seile. Trives godt med enpedalskjøring. Min bil var ny 30. november -16.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Ferry

Jeg har tatt feil, i3 KAN legges i N under kjøring. Tok meg kun 2,5 år å finne det ut  :o ::)
Fikk det til i dag. Det går ikke med et kjapt trykk/trekk i spaken, men når jeg bruker bittelitt lenger tid så fungerer det. Tviler på at jeg kommer til å seile i N så mye, men det kan være interessant å teste det.

LMOR

Tilbake til tråd-tema. På en gjennomsnittlig norsk vei, med en gjennomsnittlig norsk sjåfør, har jeg null tro på at seiling (innenfor fartsgrensen+x%) i kombinasjon med manuell en-pedalskjøring bruker mindre strøm enn ACC (brukt med fingerfølelse).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA