Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig lading til 90%?

Startet av Aalsen, søndag 12. februar 2017, klokken 13:56

« forrige - neste »

Aalsen

Jeg finner ingen poster om dette, men jeg lurer på om noen har satt ladegrensen til 90% i stedet for 80%? I lademenyen til Tesla står daglig lading fra 50 - 90% der man skal sette ladegrensen (og langtur 90 - 100%), mens Tesla servicetelefon anbefaler å ikke lade til mer enn 80% på daglig basis...

AppleKnocker

Før ekspertene kommer på banen, kan jeg dele min enkle forståelse av dette.
1) Batterier liker seg best på "midten" dvs SOC 50%
2) Det som typisk sliter på et batteri er SOCxTIDxTEMP
3) I tillegg er det noen som mener at man bør lade raskt heller enn sakte, gitt at ikke temperaturen blir for høy.

Vet ikke om forskjellen på 80-90 er så stor, men det virker å være konsensus om at det er bedre å lagre batteriet på 50% enn på 90%.

Jeg har brukt timere og ladeplanlegging som en munk rer sengen for å holde bilene mine mest mulig rundt 50%. Det eneste jeg vet sikkert, er at min forrige bli (en Leaf 2014 med 60 000 km i mitt eie gjennom 2.5 år) kun tapte mellom 0-1% batterikapasitet mens jeg hadde den.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RaBalder

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 12. februar 2017, klokken 14:27
:
1) Batterier liker seg best på "midten" dvs SOC 50%
2) Det som typisk sliter på et batteri er SOCxTIDxTEMP
:

Kjører samme optimalisering på en Tesla. Batteriet ligger stort sett rund 50-60% mesteparten av tiden.
Etter 3 år og 60000 km har jeg ikke merket noe tap av betydning.

Aalsen

Ok, satte på timer på ladingen for første gang i dag. Starter den slik at den nesten er full (80%) da jeg drar på jobb i morgen tidlig. Har litt over femti prosent batteri nå.

Takker for svar :)

Muffinman

Er bug`en som gjør at lading slår inn og ut og ikke kommer i gang når det er kaldt fikset i nyeste software? Skjedde igjen i går på ene bilen vår (den med eldst software). Et minutt med forvarming og det kom i gang, men greit å være obs på for den som planlegger å utsette lading. Jeg våknet til uladet bil på grunn av dette i høst.

gigafactory

Ut fra det jeg har sett av tall så øker antall sykluser før en gitt degradasjon inntreffer gjerne med 5+ ganger hvis du cycler 25% av batteriet på midten av SoC i forhold til fra 100% til 0%. Denne effekten bør bli noe dempet av den begrensede utnyttbare kapasiteten av elbilbatterier. Vi beveger oss dog inn i runkepelleterritorium av batterioptimalisering, men noen av oss liker sånt  :o

Syns det er teit at Leaf fjernet den 80%-muligheten. Greit nok at en uansett greier garantikravet med god margin, men det gjør det jæskla mye mere stress å holde tvangstankene i sjakk.

Muffinman

Nå er jo ikke 100% på Leaf 100% reelt, mens på Tesla er eneste marginen i topp det du velger å sette begrensningen til. Unntaket er softwarebegrensede batterier.

gigafactory

Hva er det på en 30 kWh Leaf da? 95% reelt eller noe? LMO-batterier skal være hardføre de, men jeg tror ikke de har frigitt seg helt fra Li-ions begrensninger. Som sagt, dette er nok ikke viktig nok til at normale mennesker gidder å bry seg, men jeg tror at en bil som til vanlig står lagret på 75% SoC vs 95% SoC kan ha en betydelig høyere SoH ettersom årene går. Nå bor vi i en fryseboks så hvor mange prosenter det blir snakk om kan nok diskuteres, men hvis batteripakken i en elbil skal holde i 15+ år, så skulle jeg gjerne sett at biler ble levert med mulighet for en slik ladebegrensning.

Espen Hugaas Andersen

Forskjellen på å lade til 90% vs 80% er neppe noe man legge merke til over tid. Hovedutfordringen ved å lade fullt går på lagring i høye temperaturer. Lader man fullt hver dag og bilen står ute i 40C, så er det ganske ødeleggende for batteriet. Her i Norge har man ikke like store utfordringer med høy utetemperatur, så jeg tviler sterkt på at det vil være noen målbar forskjell over tid.

Det beste er så klart å ikke lade mer enn du har behov for. Det kan være så enkelt som at man trenger litt mer energi på vinteren, så man lader til 90% på vinteren, men man bare lader til 70% eller 80% på sommeren. Da reduserer man (den ganske ubetydelige) slitasjen på batteriet en god del.

Her bør det også nevnes at det er ikke gunstig for batteriet å tappes helt ned heller. Benytter man 80% av kapasiteten til batteriet regelmessig, så er det bedre å benytte området 10-90% enn 0-80%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Kanskje greit å ta med at degraderingsraten øker eksponensielt med økende soc. Da kan det faktisk være en del forskjell på 80 og 90% over tid.

gigafactory

Hvis et li-ion-batteri cycler konstant, så bør et batteri hvor øvre cellespenning holdes på 4,10V oppnå ca dobbelt så mange sykluser som et med øvre cellespenning på 4,20V. Tommelfingerregelen er at det er en dobling i antall sykluser for hver tidels Volt under 4,20V. Nå har jeg ikke stålkontroll på hvordan Tesla SoC korrelerer med cellespenning, men mener å ha lest at 100% er 4,20V og at 90% er ca 4,10V? Det betyr ikke at 80% er 4,00V, men kanskje heller litt under 4,05V. Viktig å merke seg at dobbelt så mange sykluser ikke er dobbelt så mye energi da hver syklus gir en lavere energimengde, og at dette bare er en av flere faktorer som påvirker degradasjon.

Kort oppsummert ville jeg også ha lagt meg på 80% med de forbehold Espen tar om hvor dypt batteriet utlades.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA