Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød

Startet av keepitsimple, fredag 10. februar 2017, klokken 11:50

« forrige - neste »

keepitsimple

Elektrikern var akkurat her og installerte en 4-pin blå kontakt. Ser nå at Tesla ikke støtter den typen (230V 3-fase).

Er det muligt og installere en rød kontakt (5-pin 400V) på et 230 V nett? Elektrikern mente det var mulig men han ville ikke anbefalle det (då skulle kontakten merkes med advarsel om maks 230V). Kommer Tesla og brinne opp nær den ikke får 400V 3-fase uten bare 230 V 3-fase?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Man kan koble L1-L1, L2-L2 og L3-N på rød kontakt. Går helt fint, men får ikke full effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 12:13
Man kan koble L1-L1, L2-L2 og L3-N på rød kontakt. Går helt fint, men får ikke full effekt.
Forstår ikke helt gresken.. :)

Mener du at jeg kan be elektrikern å installere et rødt uttak (Rød 5-pin IEC 60309, 3P+N+E, 6h ) også kan jeg bruke rødt adapter fra tesla?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på fredag 10. februar 2017, klokken 11:50
Elektrikern var akkurat her og installerte en 4-pin blå kontakt. Ser nå at Tesla ikke støtter den typen (230V 3-fase).

Du kan også bruke en adapter (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla) men det beste er å sette opp en fast ladestasjon tilkoblet dette uttaket. Da slipper du både adaptere, UMC og vegguttak som ikke er koblet etter standarden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Hvilken av disse løsningene gir mest kraft?

1. Rødt uttak.
2. Blått 4-pin uttak med adapter til teslas røde adapter.
3. Ladestasjon med type 2.

Som sagts tidligere det sitter nå en 230V 4-pin blå kontakt der. (Vi har bare 230V i huset)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Sitat fra: keepitsimple på fredag 10. februar 2017, klokken 17:06
Hvilken av disse løsningene gir mest kraft?

1. Rødt uttak.
2. Blått 4-pin uttak med adapter til teslas røde adapter.
3. Ladestasjon med type 2.

Som sagts tidligere det sitter nå en 230V 4-pin blå kontakt der. (Vi har bare 230V i huset)
1 & 2 er like. 3 kan gi mere gitt at du har dobbeltlader i bilen og en 32A kurs.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

#7
Tusen takk for svar. Finnes det noen beskrivelse på hvordan den dær koblingen fungerer (læser på hjemmesiden til ladespesialisten at det er 2x9.25A hvilket for meg blir veldig rart med 3x16A inn)?

Edit. Jeg mener det gir mer mening med 3x133Vx16A = 6.3kW da nå tesla 3-fase egentlig er tre parallellkoblete 1-fase ladere. Om nå 4.2kW er riktig er jo det 2x133Vx16 = 4.2 kW 2-fase. Forstår som sagt ikke hva man får 9.25A i fra. Er det målt?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

zyp

I et TN-nett (400V) så har man fire ledere; nøytral (N) og tre faseledere (L1-3). Grunnen til at man kaller det 400V er fordi det er 400V mellom to faseledere, men man henter fortsatt ut 230V enfase mellom nøytral og hver faseleder. Laderen i bilen består av tre delladere som hver er koblet mellom N og en faseleder.

I et IT-nett (230V) så har man ingen nøytralleder, kun tre faseledere, og her henter man ut 230V enfase mellom to faseledere. «Den der koblingen» fungerer ved at man kobler en av faselederne til N i kontakten til bilen og de andre to til L1 og L2. Bilen vil dermed kunne benytte de to delladerne som er koblet mellom N-L1 og N-L2, men delladeren som er koblet N-L3 forblir ubrukt.

I et TN-nett så er det 120 grader mellom hver faseleder i forhold til nøytral, og på grunn av dette så vil det aldri gå en høyere strøm i nøytrallederen enn i den mest belastede faselederen, og hver fase kan derfor belastes fullt ut i forhold til hva kursen er sikret for.

I et IT-nett så er det bare 60 grader mellom to faseledere i forhold til den tredje og strømmen i den tredje lederen blir derfor en vektorsum: c=√(a² + b² + ab). Ved lik belastning på begge fasene (a=b) kan man forenkle det til c=a√3, og setter man c til 16A kan man løse a til ca 9.25A.

Man bruker altså to faser som hver er belastet 9.25A og 2x9.25Ax230V = 4.2kW.

keepitsimple

Sitat fra: zyp på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:13
I et TN-nett (400V) så har man fire ledere; nøytral (N) og tre faseledere (L1-3). Grunnen til at man kaller det 400V er fordi det er 400V mellom to faseledere, men man henter fortsatt ut 230V enfase mellom nøytral og hver faseleder. Laderen i bilen består av tre delladere som hver er koblet mellom N og en faseleder.

I et IT-nett (230V) så har man ingen nøytralleder, kun tre faseledere, og her henter man ut 230V enfase mellom to faseledere. «Den der koblingen» fungerer ved at man kobler en av faselederne til N i kontakten til bilen og de andre to til L1 og L2. Bilen vil dermed kunne benytte de to delladerne som er koblet mellom N-L1 og N-L2, men delladeren som er koblet N-L3 forblir ubrukt.

I et TN-nett så er det 120 grader mellom hver faseleder i forhold til nøytral, og på grunn av dette så vil det aldri gå en høyere strøm i nøytrallederen enn i den mest belastede faselederen, og hver fase kan derfor belastes fullt ut i forhold til hva kursen er sikret for.

I et IT-nett så er det bare 60 grader mellom to faseledere i forhold til den tredje og strømmen i den tredje lederen blir derfor en vektorsum: c=√(a² + b² + ab). Ved lik belastning på begge fasene (a=b) kan man forenkle det til c=a√3, og setter man c til 16A kan man løse a til ca 9.25A.

Man bruker altså to faser som hver er belastet 9.25A og 2x9.25Ax230V = 4.2kW.

Tusen takk for svar. Alle paragrafene gav god mening :).

Dette betyr altså at om jeg hadde hatt 32A IT nett hadde jeg fått 18.5A (da jeg har oppgradert lader som klarer 24A). med belastningen 18.5A på to av ledene og 32A på en av ledene (den som faker som neutral i teslan).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

strips

Vær så snill å beholde korrekt kontakt. Altså den blå du har og heller lage en adapter-kabel. Man bør kunne stole på en kontakt i fremtiden at den følger normene.

Sent from my LON-L29 using Tapatalk


zyp

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 11. februar 2017, klokken 14:58
Dette betyr altså at om jeg hadde hatt 32A IT nett hadde jeg fått 18.5A (da jeg har oppgradert lader som klarer 24A). med belastningen 18.5A på to av ledene og 32A på en av ledene (den som faker som neutral i teslan).

Det er korrekt. UMC er dog begrenset til enten 3x16A eller 1x32A avhengig av om du bruker rød eller blå adapter, så for å kunne lade med 2x18.5A på IT trenger du en annen løsning, f.eks. Tesla Wall Charger eller en annen ladeboks som støtter å kobles slik.

Sitat fra: strips på lørdag 11. februar 2017, klokken 16:32
Vær så snill å beholde korrekt kontakt. Altså den blå du har og heller lage en adapter-kabel. Man bør kunne stole på en kontakt i fremtiden at den følger normene.

Jeg er enig, men ennå bedre enn en adapterkabel er en fastmontert ladeboks.

strips



Sitat fra: zyp på lørdag 11. februar 2017, klokken 17:08

Jeg er enig, men ennå bedre enn en adapterkabel er en fastmontert ladeboks.

Absolutt enig

Sent from my LON-L29 using Tapatalk


fredag

Sitat fra: strips på lørdag 11. februar 2017, klokken 16:32
Vær så snill å beholde korrekt kontakt. Altså den blå du har og heller lage en adapter-kabel. Man bør kunne stole på en kontakt i fremtiden at den følger normene.

Det anbefales ikke å bruke adaptere eller overganger for daglig lading. EVSE bør kobles rett på stikkontakten, uten overgang.

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil/Lade+elbilen

Dersom elektriker har koblet på feil type blå kontakt, så få den byttet ut med feks en blå 32A enfasekontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på lørdag 11. februar 2017, klokken 23:55
Sitat fra: strips på lørdag 11. februar 2017, klokken 16:32
Vær så snill å beholde korrekt kontakt. Altså den blå du har og heller lage en adapter-kabel. Man bør kunne stole på en kontakt i fremtiden at den følger normene.

Det anbefales ikke å bruke adaptere eller overganger for daglig lading. EVSE bør kobles rett på stikkontakten, uten overgang.

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil/Lade+elbilen

Dersom elektriker har koblet på feil type blå kontakt, så få den byttet ut med feks en blå 32A enfasekontakt.

Det er ingen god løsning på en 16A kurs da det hender at bilen ikke husker innstillingen og dermed prøver å trekke 32A.

Det er synd at Tesla ikke har kommet med et blått 16A adapter, det burde helt klart vært på plass for lenge siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA