I et TN-nett (400V) så har man fire ledere; nøytral (N) og tre faseledere (L1-3). Grunnen til at man kaller det 400V er fordi det er 400V mellom to faseledere, men man henter fortsatt ut 230V enfase mellom nøytral og hver faseleder. Laderen i bilen består av tre delladere som hver er koblet mellom N og en faseleder.
I et IT-nett (230V) så har man ingen nøytralleder, kun tre faseledere, og her henter man ut 230V enfase mellom to faseledere. «Den der koblingen» fungerer ved at man kobler en av faselederne til N i kontakten til bilen og de andre to til L1 og L2. Bilen vil dermed kunne benytte de to delladerne som er koblet mellom N-L1 og N-L2, men delladeren som er koblet N-L3 forblir ubrukt.
I et TN-nett så er det 120 grader mellom hver faseleder i forhold til nøytral, og på grunn av dette så vil det aldri gå en høyere strøm i nøytrallederen enn i den mest belastede faselederen, og hver fase kan derfor belastes fullt ut i forhold til hva kursen er sikret for.
I et IT-nett så er det bare 60 grader mellom to faseledere i forhold til den tredje og strømmen i den tredje lederen blir derfor en vektorsum: c=√(a² + b² + ab). Ved lik belastning på begge fasene (a=b) kan man forenkle det til c=a√3, og setter man c til 16A kan man løse a til ca 9.25A.
Man bruker altså to faser som hver er belastet 9.25A og 2x9.25Ax230V = 4.2kW.