Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Fansypantsy

Fungerer Zoe på Zapcharger Pro (ikke portable), får dette installert der vi bor nå?

TB

Zaptec ZapCharger Pro er en standard ladeboks uten innebygget trafo, som portable har.

Har dere TN nett vil det fungere uten noen ekstra utstyr.

Men, har dere IT nett kreves en trafo.
Den kan stå foran ZapCharger, for hele anlegget. Lite trolig en slik blir installert, men teknisk mulig.

Du kan benytte ZapCharger portable etter ZapCharger. Trenger da en type 2 adapter til portable.

Eller en type 2 til Schuko og en ladebøtte som igjen kobles til bilen.

Så det er mulig, men ikke like enkelt som for de fleste andre merker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marzo

Vet ikke hvordan dere gjør med betaling for strøm, men pass på at ved bruk av trafo koblet til Zaptec pro så vil den ikke stoppe ladesyklusen bare ved å koble fra bilen. Man må også koble fra trafoen.

Og ved lastfordeling vil mange trafoer stoppe lading når spenningen faller under 7A.
Løsningen er derfor veldig ugunstig med mindre man betaler fastpris og kan få reservert kapasitet på feks 10A på egen kurs.

TB

Sitat fra: Marzo på mandag 06. mai 2019, klokken 16:31
Vet ikke hvordan dere gjør med betaling for strøm, men pass på at ved bruk av trafo koblet til Zaptec pro så vil den ikke stoppe ladesyklusen bare ved å koble fra bilen. Man må også koble fra trafoen.

Og ved lastfordeling vil mange trafoer stoppe lading når spenningen faller under 7A.
Løsningen er derfor veldig ugunstig med mindre man betaler fastpris og kan få reservert kapasitet på feks 10A på egen kurs.
Det stemmer som du skriver at ladesesjon ikke stopper. (Har ikke testa det selv, men fått det forklart av Zaptec.) Men, de fleste borettslag vil ta betalt pr. kWh, som en fordeling av kostnader (ikke salg av strøm) - og ikke antall til/frakoblinger. Da må en bare huske på at ta ut kabel "av og til" - slik at statistikken blir oppdatert. Om det glemmes kommer ikke noe forbruk i det hele i rapporten. (Det har eg testa med egen bil, står bilen koblet til så kommer ikke ladingen med i rapporten.)

Når det gjelder minimum 7A, det stemmer også, men det er Zoe som årsaken, ikke selve trafo. Kan løses ved å legge inn minimum 7 A - eller 10A som minimum. Med et fåtall Zoe vil ikke dette være noe stort problem.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kårepåsporet

Sitat fra: TorC på fredag 15. mars 2019, klokken 00:11
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:22
Trenger ikke bruke mer tid på dette, TorC. Jeg har fått mine svar. Det må være lov til å stille spørsmål uten at man skal bli anklaget for å krangle. :)

Nå gjør jeg det jeg beskylder dere for å gjøre, og ironien i dette går meg ikke hus forbi...

Dere to kunne tatt alt dette på PM. Det er ikke relevant for tråden, og gjør at denne tråden blir ekstremt lang og medfører at de som vurderer Zoe blir skremt. Zoe er en fantastisk bil til sitt bruk, men når en tråd med 4-500 innlegg med "Ikke kjøp Zoe før [...]" er sticky så skremmer det folk.
Som Kårepåsporet er eksempel på:

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:45
Denne tråden er virkelig et bevis på at det er helt betimelig å tenke seg om mange ganger før en velger Zoe, frem til bilen takler å lade på alle nett, samt får mulighet til hurtiglading.

Her vises det at vedkommende neppe har lest gjennom tråden, og har kommet til en konklusjon det ikke er dekning for.


Jeg skulle virkelig ønske at en moderator kunne tatt seg tiden til å fjerne alle tullete innlegg i denne tråden slik at kun relevante innlegg ble stående igjen siden det er en sticky.

Jeg har sett på Zoe flere ganger, først i 2014, så i 2017, kona ville bare ikke ha bilen, jeg var kritisk mtp ladebegrensning. Vi har IT hjemme, og er derved avhengig av trafo for å få akseptabel ladehastighet. Men da koster det enten skjorta eller veier mye for å være sikret lading langs veien.
Feks hvis denne kjekke dukker opp: «Battery charging impossible».
Hvorfor trekker jeg frem denne? Jo, på tross av ovennevnte utfordringer, som er reelle, så hadde vi nå bestemt oss for å kjøpe en brukt Zoe som bil nummer to, når vi nå får TM3 med hengerfeste så kan fossilen skrotes.
Jeg hadde funnet «drømmebilen», 2,5 år gammel Zoe med Zapcharger, nesten ikke kjørt. Tar fly til Oslo. Bruktbilforhandler hadde dagen før jeg kom forsøkt å lade bilen på laderen de lader alle andre elbiler på i butikken, men det gikk ikke, sikringen gikk visstnok.
Så når jeg skulle ta en liten tur rundt kvartalet før jeg betalte og skulle kjøre 450 km hjem, så viser ovennevnte feilmelding.
Jeg kjørte tilbake til forhandler, han sa det var en ladestasjon i nærheten, jeg kjørte opp og forsøkte, nei, funka ikke.
Googla, forsøkte trikset med å stanse og låse bil, fem minutt, brukte nedtelling på mobil, tre ganger uten resultat.
Fredag før pinse er det hektisk. På tross av dette snur Motor Forum på Lillestrøm seg rundt og tar inn bilen, oppdatere programvare, sjekker ut ladekabel (jeg prøvde 43 kW lader også), joda, bilen var ok nå! Yess!
Jeg hadde spurt om min forhandler kunne høre om de kunne ta status på batteri i tillegg, å det skulle de. Når bilen stod på lading eller ett eller annet (jeg veltet hos min forhandler) så etter en stund smalt sikringen igjen......
Min forhandler var selvsagt havnet uforskyldt oppi dette, men han ga meg returbillett og kjørte meg til Gardermoen.
Jeg synes det er kjipt, bilen ser nesten ny ut, kjørt lite, lang gjenstående garanti osv osv osv, men hvis de nå får reparert bilen, hvor lenge funker den? Hvis en er uheldig å lader på en gatelader feks, er da bilen ødelagt igjen?
Ønsket om å kjøpe Zoe fikk seg en gedigen knekk! Det eneste fornuftige er vel å droppe Zoe for all fremtid, alle andre elbiler kan jo lades problemfritt overalt, bare en har 230 volt sikret med minimum 10A.
Hva mår garantien er utløpt og Motor Forum skal bruke en halv dag eller mer for å feilsøke pluss (ti)tusenvis i deler?
Jeg er i tvil, jeg har ikke gitt opp, men jeg tror jeg bør....

Bil123


Jeg har 32A kurs som går til Tesla wall Connector i garasjen. Kan jeg bare dele det samme kurset med Zeo? Eller må jeg legge ny kurs for Zeo lader?

Jeg tenker at det enkleste blir vel å dele 32A kurset med både Tesla Wall Connector og Zeo Lader med trafo. Vil det la seg gjøre tro?

Har IT Nett. 230 volt.

Counterpointer

Sitat fra: Bil123 på søndag 13. oktober 2019, klokken 22:18

Jeg har 32A kurs som går til Tesla wall Connector i garasjen. Kan jeg bare dele det samme kurset med Zeo? Eller må jeg legge ny kurs for Zeo lader?

Jeg tenker at det enkleste blir vel å dele 32A kurset med både Tesla Wall Connector og Zeo Lader med trafo. Vil det la seg gjøre tro?

Har IT Nett. 230 volt.
Står i og for seg mange ganger i tråden. Zoe kan IKKE lade på IT nett.

Unntaket er når en har trafo eller dyr spesialisert lader (ikke TWC desverre).

TB

Ref andre tråder har Renault utviklet en egen ladekabel med innebygget trafo til siste modell Zoe. Den skal også kunne kobles til type 2 ladestasjon.

Dvs, ved å velge en ladestasjon med Type 2 utgang vil det la seg gjøre å lade Zoe uten fastmontert trafo ved å benytte denne kabelen med innbygget trafo.

Ladestasjon med fastmontert kabel vil kreve fastmontert trafo foran ladestasjon. (Fordel er at andre biler lader fint på 230 V TN nett som trafo lager.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bil123

Sitat fra: TB på mandag 14. oktober 2019, klokken 23:29
Ref andre tråder har Renault utviklet en egen ladekabel med innebygget trafo til siste modell Zoe. Den skal også kunne kobles til type 2 ladestasjon.

Dvs, ved å velge en ladestasjon med Type 2 utgang vil det la seg gjøre å lade Zoe uten fastmontert trafo ved å benytte denne kabelen med innbygget trafo.

Ladestasjon med fastmontert kabel vil kreve fastmontert trafo foran ladestasjon. (Fordel er at andre biler lader fint på 230 V TN nett som trafo lager.)

takk for svar, jeg tror ikke vi kjøper Zoe. Trafo og alt mulig annet minner meg om en bil produsent som ikke har tenkt på kunder i et av Europas største markeder.
Alt skal absolutt være så komplisert med ladere til 30 000kr. På tesla kostet det oss ca 16 000kr å få montert tesla lader med ny kurs etc. Orker ikke å betale det dobbelte for en billigere bil.


HCO

Som TB skrev, så holder det at man kjøper den nye kabelen med innebygget trafo, når den blir tilgjengelig å kjøpe løst. Denne vil kunne lade alle modeller av Zoe på alle Type2-uttak.

Det er mange som problematiserer dette mer enn nødvendig. Særlig de som aldri har eid Zoe.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Trine2

Jeg har sett den nye ladekabelen i virkeligheten, og det er ikke noe kabel. Det er en enorm metallboks med to bærehåndtak, nesten som en liten støvsuger.

Wibla

Spesifikasjoner
Størrelse og vekt:
Beskyttelses enheten:
33cm x 10cm x 7cm
0.7kg

Isolasjonsenheten:
54cm x 12cm x 12cm
3.7kg​

... sakset fra Zaptec sine sider. Den veier hvertfall mindre enn den gamle ladebøtta?
2018 Tesla Model S 75D

Speeder

Sitat fra: Wibla på søndag 10. november 2019, klokken 21:59
Spesifikasjoner
Størrelse og vekt:
Beskyttelses enheten:
33cm x 10cm x 7cm
0.7kg

Isolasjonsenheten:
54cm x 12cm x 12cm
3.7kg​

... sakset fra Zaptec sine sider. Den veier hvertfall mindre enn den gamle ladebøtta?
Men det er vel ikke Zaptec som leverer den nye enheten?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Wibla

Sitat fra: Speeder på mandag 11. november 2019, klokken 09:13
Sitat fra: Wibla på søndag 10. november 2019, klokken 21:59
Spesifikasjoner
Størrelse og vekt:
Beskyttelses enheten:
33cm x 10cm x 7cm
0.7kg

Isolasjonsenheten:
54cm x 12cm x 12cm
3.7kg​

... sakset fra Zaptec sine sider. Den veier hvertfall mindre enn den gamle ladebøtta?
Men det er vel ikke Zaptec som leverer den nye enheten?

Dét er jo isåfall et godt poeng, trodde (hei og hå for antakelser...) at de kjøpte Zaptec sin. Har ikke funnet så mye info om den Renault har kommet med selv, men tipper den ikke er noe mindre isåfall...
2018 Tesla Model S 75D

HCO

@Elbilforum admin

Jeg mener det er på tide å fjerne "festepinnen" på denne tråden, og eventuelt etablere en ny festet tråd som forklarer hva som er spesielt med ladeløsningen til Zoe sammenlignet med andre biler.

Dette mener jeg fordi det har skjedd en del viktige endringer i det siste:

  • Nye Zoe 2020 har hurtiglading DC i tillegg til semihurtiglading AC som tidligere modeller
  • Nye biler blir ikke lenger levert med vegglader (PodPoint m/trafo) inkludert
  • Zapcharger Portable leveres ikke lenger, verken sammen med ny bil eller som separat produkt
  • Nye biler blir levert med en spesiell ladekabel som langt på vei eliminerer IT/TN-problematikken
  • Den nye ladekabelen kan også brukes på eldre Zoe, for de som sliter med å lade denne i fellesgarasjer o.l.

Edit: Takk til Admin og Lars for å ha endret overskriften på tråden og for å ha redigert første innlegg slik at det nå gir et mer nøytralt bilde av hva en kjøper av brukt Zoe må sette seg inn i.

Jeg drister meg til å oppsummere tråden i tre setninger:

  • Finn ut om du kan lade Zoe hjemme (gjerne med utgangspunkt i informasjon i denne tråden)
  • IKKE kjøp brukt Zoe (før 2020-modell) dersom du ikke kan lade hjemme, eller tenk deg iallefall nøye om
  • Ikke bekymre deg for lading av Zoe på tur, ladere som passer Zoe finnes "overalt".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA