Lade E-golf med 400v 32A 3 fase i garasjen

Startet av mauglend, onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50

« forrige - neste »

Sandpusher

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:26
Sitat fra: zbk på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:13
Noen som kan henvise til hva som egentlig er lovlig her? Hvorfor skal dette være verre enn feks. å koble en 10A panelovn til en 16A strømkurs, eller enda "verre", min 0.5A mobillader?

Godt spørsmål, spesielt angående mobilladeren, men en skal altså sikre seg mot at en senere bruker f.eks 32A til Schuko overgangen på en skjøteledning med 3 uttak i andre enden tilkoblet hver sin 2kW vifte ovn.

Da blir det plutselig 6 kW strømtrekk gjennom en usikret overgang. Med Kirkebo sin overgang vil ikke dette kunne skje.
Det var det jeg tenkte måtte være forklaringen når jeg ble korrigert. Regler er regler. Et annet kompenserende tiltak kunne da vært å lage en rød etikett på overgangen som beskriver nøyaktig hva den kan brukes til. Når det er sagt forstår jeg selvsagt at en elektriker ikke kan anbefale en slik løsning, og at det er greit å opplyse om dette på et offentlig forum, og at man vil kunne få problemer med forsikringsselskapet dersom noe skulle skje.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sele

Hadde elektrikere hatt en standard som de fulgte hadde dette vært lett.

Hentet fra en annen tråd:

For øvrig syntes elektrikeren det var tull å gjøre noe i garasjen når jeg likevel skal lade på 10A og det var 16A kurs. Han ladet selv en e-golf på vanlig stikk i garasjen. Ble positivt overrasket :D

For øvrig kan jeg ikke forstå at denne skulle være ulovlig:  http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/28-adapter-32a-cee-til-schuko

Sandpusher

Sitat fra: Sele på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:49
Hadde elektrikere hatt en standard som de fulgte hadde dette vært lett.

Hentet fra en annen tråd:

For øvrig syntes elektrikeren det var tull å gjøre noe i garasjen når jeg likevel skal lade på 10A og det var 16A kurs. Han ladet selv en e-golf på vanlig stikk i garasjen. Ble positivt overrasket :D

For øvrig kan jeg ikke forstå at denne skulle være ulovlig:  http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/28-adapter-32a-cee-til-schuko

Ikke ulovlig, men den koster 900kr
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

elektrolux

En av våre naboer, men ikke en av våre kunder, fikk en 32A Cee til Schuko bygget av elektrikkerfirmaet som monterte en 20A kurs med B vern hos han.

Så lenge han lader den bilen han har vil aldri strømtrekket bli mer enn 10A, men skulle jeg komme med en ny e-Golf og en 32A ladekabel med overgang til Schuko. ( Fremdeles lovlig da en slik overgang forutsetter at den er tilkoblet en schuko med maks 16A sikring ) vil jeg kunne trekke 20A fra dette uttaket, og 32A om jeg tar overgangene med til en 32A kurs.  :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

moby666

Kia Soul EV 2016  får du for 220.000. Soul har lengre rekkevidde og kan lade på 32 amp (1 fase) uten tillegg.
Den har tillegg batterivarmer og varmepumpe.

Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:14
Sitat fra: moby666 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:26
Med den lademuligheten i garasjen hadde jeg valgt en mer moderne elbil som kan lade raskere.

Skulle jeg gjerne gjort, men har ca 220 000 til rådighet, så kommer litt til kort. Liker dessverre ikke Leaf og Zoe

elektrolux

Med budsjett på 220... er kanskje 2x e-Up enda bedre. Da kan en lade, mens den andre kjører.  e-Up nærmer seg nemlig 110 K i bruktpris.

Raskere enn hurtiglading og batteribytte, og superpopulære på nabobil.no om du som regel kun trenger den ene bilen.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

mauglend

Den har muligens sjel, men den mangler en GRILL! Sliter virkelig med å like en bil uten grill. Men det er likevel et særdeles godt poeng med tanke på rekkevidde og ikke minst lading. Skal bearbeide meg selv litt og se om det ikke er en mulighet likevel  :)

Sitat fra: moby666 på onsdag 08. februar 2017, klokken 12:02
Kia Soul EV 2016  får du for 220.000. Soul har lengre rekkevidde og kan lade på 32 amp (1 fase) uten tillegg.
Den har tillegg batterivarmer og varmepumpe.

Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:14
Sitat fra: moby666 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:26
Med den lademuligheten i garasjen hadde jeg valgt en mer moderne elbil som kan lade raskere.

Skulle jeg gjerne gjort, men har ca 220 000 til rådighet, så kommer litt til kort. Liker dessverre ikke Leaf og Zoe

ReneM

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. februar 2017, klokken 12:09
Med budsjett på 220... er kanskje 2x e-Up enda bedre. Da kan en lade, mens den andre kjører.  e-Up nærmer seg nemlig 110 K i bruktpris.

Raskere enn hurtiglading og batteribytte, og superpopulære på nabobil.no om du som regel kun trenger den ene bilen.  ;)

Liker tanken. Menn 110.000 er kanskje litt for optimistisk. Vi kjøpte akkurat en e-up som bil nr 2 og betalte 130.000 (etter litt pruting). Skal du ned til 110.000 må du finne en bil med mer km / noe dårlig kosmetisk tilstand.

Det blir moa fort 250.000-260.000 for 2 e-up ;)

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Homecast

her tar det av som vanlig ja, ser flere grunner er her.

Men som nevnt her før, utstyr kan kobles til utilsiktet, samt at ved en feil i utstyret kan medføre kortsluttninger som ikke liker energien en 32A slipper igjennom (mye mye mer enn 16A kurs) så er man riktig uheldig kan tilkoblet utstyr også eksplodere (krisemaksimering)

Og som dere nevner, offentlige forum syntes jeg man skal være veldig forsiktig med å anbefalle "smarte" løsninger på.

Jeg kan fint lade 32A trygt på en 2,5 kvadrat under de korrekte forutsettningene for meg selv, men leverer aldri noe annet enn 6 kvadrat til kunde (også fordi det er sånn forskiften er bygd opp) man tar hensyn til at det skal være tilnærmet umulig å skade seg selv eller andre.

=)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ReneM

Litt topic kapring men jeg ser at det er en del elektrikere her.

Jeg fikk i går "kjeft" fra en nabo at jeg ladet golfen gjennom vinduet. Hadde regnet med noe kommentarer pga snublefare men han nabo mente det var farlig og ulovlig lading.

Mitt spørsmål: er det ulovlig å lade med kladden (maks 10A) gjennom vinduet? Vi bor i et nytt blokk og jeg merker ingen varmegang. Regner med t kladden kutter lading ved uregelmessigheter (for eksempel kortslutning pga regn. Og at huset i worst case tripper sikring dersom det oppstår feil i huset.

Eventuelt kan jeg sette maks ladestrøm til 6A. Mener hans uttalelse var veldig merkelig og skulle gjerne sett hvor i loven det står at det er ulovlig. (Hvis det er sant). Til all tross står vaskemaskin også på hele døgnet ;-)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elektrolux

Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. februar 2017, klokken 15:10
Det er ingen lov mot å lade på en slik måte.

Nja, det er en gråsone. Det er forbudt å trekke skjøteledninger gjennom fører og vinduer, de skal kobles til i det området/rommet de skal brukes. Så er spørsmålet om man definerer en ladekabel som en skjøteledning eller ikke. I praksis er det jo bare en smart skjøteledning med forskjellige plugger i hver ende.

Jeg ville ikke tenkt for mye på dette om jeg trengte å lade slik en sjelden gang men som fast ladested ville jeg helt klart lagt opp en kontakt eller ladestasjon på utsiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rasmus.B

[/quote]

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!
[/quote]
Jaha.
Hvor går grensen da. Dette må da være behørlig dokumentert siden du går så hardt ut?
Det er veldig vanlig å anbefale 20A kurs til en 16A ladestasjon. Kan du referere til en forskrift som beskriver at 20A sikring er greit men ikke 32A. Og hva om man ønsker å bare lade med 10A. Skal man da sikre med max 16A, eller er 20A greit det også. Og i såfall hvorfor.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

zyp

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 08. februar 2017, klokken 17:01
Sitat
Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Jaha.
Hvor går grensen da. Dette må da være behørlig dokumentert siden du går så hardt ut?
Det er veldig vanlig å anbefale 20A kurs til en 16A ladestasjon. Kan du referere til en forskrift som beskriver at 20A sikring er greit men ikke 32A. Og hva om man ønsker å bare lade med 10A. Skal man da sikre med max 16A, eller er 20A greit det også. Og i såfall hvorfor.

Fast tilkoblet går det nok greit å ha en 16A ladestasjon koblet til en 32A kurs. Det er derimot heller ikke lov til å ha en adapter fra 20A kurs til schuko. Det handler altså ikke om 20A vs 32A, men fast tilkobling vs schuko.

Poenget her er vern mot overbelastning. Schuko er kun godkjent for maks 16A, og hvis den kobles til en større kurs så vil den ikke være sikret mot overbelastning i og med at hva som helst kan plugges i den. Mode-3-ladestasjoner vil selv forhindre overbelastning ved å ikke tillate bilen å trekke mer strøm enn det kablingen er dimensjonert for.

I tillegg til overbelastningsvern kommer kortslutningsvern, men her er det vanskeligere å gi et fasitsvar på hvor grensa går, siden det regnestykket også avhenger av bl.a. hvor lange kabelstrekk du har.

Rasmus.B

Ok. Som vanlig så leste jeg ikke hele tråden og missforsto kritikken din.
Helt klart at ett shuko stikk ikke skal sikres med mer en 16A. Det er det ingen vei rundt, og litt pussig at man selger overganger fra 32A stikk til shuko.
Jeg tolket inlegget ditt som om all lading ved 16A var forbudt på en 32A kurs.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA