Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finne spår Tesla konkurs

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 07. februar 2017, klokken 20:58

« forrige - neste »

AmocoCadiz

En finsk bensinstasjonseier, milliardær Mika Anttonen har slengt med leppa.

Godt gjort når bensinstasjonseieren (som også har ladestasjoener) har skjønt hva elbileiere gjør i vente på lading:
"– Hva tror du de gjør når de stanser og lader bilen i 20 minutter på én av våre stasjoner? De kjøper kaffe og pølser, sier Anttonen."

Her kan ikke poletten helt ha fallt ned riktig plass......


http://e24.no/boers-og-finans/elbil/finsk-bensinstasjon-gr-nder-tesla-kommer-til-aa-gaa-konkurs/23918432

Avh

Det hadde jeg også sagt når jeg solgte bensin. Tynn suppe han kommer med: ..." De har lovet for mye" ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

JorgenM

Jeg spår Finland konkurs, hvem skriver artikkelen? :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

sylwester

En slik spådom før S-en ville vært mer sannsynlig, men nå skal det godt gjøres at det feiler.
Selv politiske miljøet kan vel ikke trekke tilbake forpliktelser så fabrikken blir nok ferdigstilt og da kan ingen slå de på kapasitet siden flaskehalsene til bilene med større batteripakke i dag er leveringskapasitet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Det går sikkert bra for de tapte ikke mer enn rundt 900 millioner dollar i 2016.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

 Ha,ha jeg antar at mannen har inngående kjennskap til Teslas regnskaper, likviditeten og markedets bevegelighet framover + at han er synsk ?
Siden jeg også mangler alt det ovenfor hva angår General Motors vil jeg herved spå GM's snarlige konkurs!  :laugh:

arthur

Vel, her er noen tall fra resultatene for 2016 for GM;


   
    EBIT-adjusted of $12.5 billion, up 15.9 percent
    EBIT-adjusted margin of 7.5 percent, up 0.4 percentage points
    EPS-diluted of $6.00, up 1.5 percent
    EPS-diluted-adjusted of $6.12, up 21.9 percent
    Revenue of $166.4 billion, up 9.2 percent
    Automotive-adjusted free cash flow of $6.9 billion, up $4.7 billion
    North America EBIT-adjusted of $12.0 billion.


Så kan du selv vurdere hvor det står best til økonomisk!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Om jeg måtte vedde på om enten GM eller Tesla skulle gå konkurs i de neste ti årene, så hadde jeg glatt valgt GM. Nå er det 8 år siden sist gang de gikk konkurs, og ja, det går tilsynelatende bedre nå, men de baserer fortsatt inntektene sine til stor grad på fossilbiler. At de får problemer igjen så snart utfasingen av fossilbilene starter skikkelig ville ikke vært veldig overraskende.

Til motsetning til GM slipper Tesla forsøke å holde liv i et døende marked samtidig som de må utvikle nye produkter for morgendagen. De fokuserer 100% på fremtiden, og de har ett betydelig forsprang i forhold til konkurrentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

@arthur Men de har en egenkapital som er en god del ganger det resultatet der så de tåler et slikt tap i flere år fremover. Resultatet er avhengig av investeringer og Tesla har gjort investeringer som påvirker resultatet. Hadde det vært krise at de gikk 900MUSD underskudd ville det blitt merket på aksjen. GM er jo et veldig etablert som er et annet sted på livssykluskurven og har sikkert år hvor deres investeringer gjorde resultatet negativt, men det var sikkert for jeg ble voksen :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Espen Hugaas Andersen

Bare for å nevne det - det finnes to amerikanske bilselskaper av nevneverdig størrelse som aldri har gått konkurs. Det første er Ford, og det andre er Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#10
Det er forbausende mange som ikke forstår langsiktig verdi av tunge sentrale investeringer. Tesla kunne for lengst generert store overskudd, men det ville vært idiotisk. Og ikke minst katastrofalt for fremdriftsplanen :)

For øvrig tror jeg ikke GM går konkurs igjen med det aller første.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: sylwester på onsdag 08. februar 2017, klokken 15:03
@arthur Men de har en egenkapital som er en god del ganger det resultatet der så de tåler et slikt tap i flere år fremover. Resultatet er avhengig av investeringer og Tesla har gjort investeringer som påvirker resultatet. Hadde det vært krise at de gikk 900MUSD underskudd ville det blitt merket på aksjen. GM er jo et veldig etablert som er et annet sted på livssykluskurven og har sikkert år hvor deres investeringer gjorde resultatet negativt, men det var sikkert for jeg ble voksen :-)

Ja, de har vært nødt til å hente inn ny egenkapital stadig vekk for å mæte store investeringer og små salg, klar over det. Hvordan det hele ender vet vi vel egentlig ikke så mye om? Man kan jo også kikke litt på "fenomenet" Nokia og hvordan det der står til i dag.
Aksjekursen er et syn på fremtiden, og den må man stadig spå om. Statoil gjorde jo det da de investerte tungt i Nordamerika på oljeproduksjon med en B/E på 90 dollar, ikke så lurt, men han som stod ansvarlig for det var jo landets wonderboy.
Før eller siden må Tesla tjene penger hvilket de vel ikke har gjort enda og en dag blir det kanskje også slutt på diverse former for økonomisk støtte fra stater i USA. Uansett blir det spennende å følge med.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

 Jepp,spennende! Den som skal overbevise meg om Tesla's snarlig konkurs bør jaggu ha noe mer substansielt
å fare med enn at han eier noen bensinstasjoner !!! ;D
For de som ennå ikke har fått det med seg : Tesla anno 2017 kan ikke sammenlignes med noen nåværende
bilprodusent noen plass i verden! Tesla bærer mye mere preg av å være en folkebevegelse, jeg vil gå så langt
som å påstå en folkebevegelse med "religiøse" undertoner !!!
Tesla inc. er det eneste foretak i verden som etter en evt. konkurs kan refinansieres på 1 min. med en
twittermelding .....!!

AmocoCadiz

GM viste vel for 8 år siden at de tilhører kategorien " To Big To Fail",
skal Trump gjøre America Great Again er det vel enda mindre sannsynlig han lar GM faile med tilsvarende tap av arbeidstakere som har stemt han frem.

Og med nye CEO Marry Barra's tydelige satsing på Bolt og nye utvidede batterilaboratoriet har også langt på vei sikret GM fremover.

Chrysler derimot og t.o.m Ford med tullehybridene kan derimot gå på en karamell fremover.

doldis1

 At E24 lager reportasjer om en finsk pølseselger allerede i februar er betenkelig.... Kan det skyldes den
globale oppvarmingen at agurknyhetene kommer styggtidlig i år ....?  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA