Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger nye hjulmuttere

Startet av Jejl, mandag 06. februar 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Muffinman

Dra på et par runder elektrikertape før bruk, så riper man ikke felgen.

BMW850

No problem med disse. Plasthylse utenpå :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Så mye ser man altså på en mobilskjerm i sola :)

Uansett, disse er vel ganske tykke? Tror man kan få problemer å få dem inn i hullene til felger som har dårlig plass. Mener en her på forumet skrev at han endte med å flekke av plasten og dra på tape istedet.

Et eksempel på felger med små hull er en versjon av PH Turbin II. Det er minst to varianter. Den andre har god plass rundt mutrene.

BMW850

#18
På Tesla originalfelger fungerer de ihvertfall utmerket. Også på mine to andre biler  :+1:
Nå skal det sies at jeg kjøpte mine på Jula. Fant de ikke der nå men på Biltema. Men de ser identiske ut.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Hjulmuttere skal skrues på med 13/16"-pipe . Dette er en amerikansk bil og hjulmutterene er ikke i mm.
Bruker man mm.-verktøy er det ikke rart at hjulmutterene skades da det blir ca. 0,2 mm. til nærmeste passende mm.-pipe (som er 21 mm.)
En passende pipe finnes til tennplugger som har samme dimensjon. Ofte er slike piper 12-kant-piper. Bedre er det med 6-kantpiper - om man har noe valg. Er mutterene skrudd eller løsnet med 12-kantpiper med mm.-dimensjon, er det ikke rart at de skades?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

JorgenM

Jeg prøvde med 13/16 som krysset har, men klarte ikke å få den innpå.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bertin

Er du sikker på dette med 13/16. Jeg er ingen ekspert, men har lest flere steder 21mm er det korrekte. Har også fått litt erfaring med å skifte hjul på Tesla og har bare brukt 21mm

Jeg har skiftet over 20 ganger på flere Model S og Model X. Har god erfaring med 21mm fra biltema som bmw850 viser til. Eneste problemet jeg har hatt var en gang jeg hadde litt dårlig tid og ikke hadde pipen helt inne, da klarte jeg å ødelegge en av mutterene litt.

På nye Model X og S er det nå åpne mutre. Så setter du på plastkappe med forskjellig farge for pynt/beskyttelse utfra om du har sort, grå eller sølv felg.

Jeg kjøpte et sett hos Tesla forrige uke og betalte rundt kr 4-500 for 20 mutre og 20 sorte plastkapper

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Hjulmutterpiper-3-stk-2000021404/

Jeg har også momentnøkkel fra biltema.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-20210-Nm-2000016644/

Her er jekken jeg bruker.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000023478/

Like morro hver gang...



Sitat fra: nortrahof på lørdag 15. april 2017, klokken 11:30
Hjulmuttere skal skrues på med 13/16"-pipe . Dette er en amerikansk bil og hjulmutterene er ikke i mm.
Bruker man mm.-verktøy er det ikke rart at hjulmutterene skades da det blir ca. 0,2 mm. til nærmeste passende mm.-pipe (som er 21 mm.)
En passende pipe finnes til tennplugger som har samme dimensjon. Ofte er slike piper 12-kant-piper. Bedre er det med 6-kantpiper - om man har noe valg. Er mutterene skrudd eller løsnet med 12-kantpiper med mm.-dimensjon, er det ikke rart at de skades?

sjokomelk

Sitat fra: nortrahof på lørdag 15. april 2017, klokken 11:30
Hjulmuttere skal skrues på med 13/16"-pipe . Dette er en amerikansk bil og hjulmutterene er ikke i mm.
Amerikanerne har bygd biler med metriske mål siden tidlig/midten av 80-tallet. Tommer lever bare videre på gamle biler. Alt nytt er metrisk.
Boltsirkelen til Tesla er jo 5x120mm og ikke 5 x 4-3/4" som et eksempel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

nortrahof

#23
Jeg prøvde først en 21 mm. rørpipe - og denne var for slakk.
Deretter hentet jeg en 13/16"-pipe som er beregnet til tennplugger. Den passet akkurat! (Det bør ikke være belegg på mutteren.)
Begge piper jeg brukte er av "japansk presisjon" (TengsTool). Det er forskjell på presisjonen på "billigverktøy", så bruk skikkelig verktøy!

- Trodde at amerikanerne hadde gått over til metrisk system - for lengst? Det kan være at hjulmuttere "henger igjen" da tommesystem var vanlig der tidligere?

Det jeg glemte å si var at det er kun jeg som har "skrudd hjulmuttere" med dette verktøyet. For de som ikke får på plass annet enn en 21 mm. pipe, kan det være at hjulmutteren allerede er deformert?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Megleren

Jeg har brukt Biltema sine kraftpiper og det ender hver gang med at mutterne sitter fast i pipa så jævla at jeg må skru den litt inn igjen og dra som bare for å få av pipa. Dette skjer hver eneste gang på hver eneste mutter.
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

overlay

Sitat fra: Megleren på lørdag 15. april 2017, klokken 18:11
Jeg har brukt Biltema sine kraftpiper og det ender hver gang med at mutterne sitter fast i pipa så jævla at jeg må skru den litt inn igjen og dra som bare for å få av pipa. Dette skjer hver eneste gang på hver eneste mutter.

Har samme problem. Men etter at jeg begynte å ta pipa 1 mm ut så sluttet de å sette seg fast.

JorgenM

Ok, da har jeg i tillegg til noen nye muttere bestilt denne fra UK, etter tips fra et annet bilforum. Denne skal klare å få løs runde bolter:
http://www.ebay.com/itm/121857390352



Ikke så billig, men ser for meg det kan være kjekt å ha :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Knut Røe

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 15. april 2017, klokken 13:04
Amerikanerne har bygd biler med metriske mål siden tidlig/midten av 80-tallet. Tommer lever bare videre på gamle biler. Alt nytt er metrisk.
Boltsirkelen til Tesla er jo 5x120mm og ikke 5 x 4-3/4" som et eksempel.
Det er utrolig som de tviholder på sine spesielle mål amerikanerne og britene. Inch, gallon, foot, yard, mile, +++, alt dette lever i beste velgående.
Når det gjelder boltsirkel er det enkleste å bare følge noe som allerede finnes, som de har gjort her. 5x120 er BMW.
Lett å finne deler til, som nav, bolter, bremseskiver,  og faste mål som alle felgprodusenter enkelt kan produsere ut fra.

stiAn80

Fikk lappet høyre bakhjul da jeg fikk en skrue i dekket hos Dekk1 på Lade i Trondheim før påske. Når jeg nå skulle bytte til sommerdekk var det vanskelig å få 21 mm pipen på 4 av mutterne, og umulig på den siste. Klarte å få den siste av med å slå på en 22 mm pipe, men mutteren er ødelagt og bilen står igjen på jobbens verksted. Sinnsykt irriterende!

Byttet fra sommer til vinter selv med momentnøkkel for hånd, og resten av mutterne var fine. Tydelig at de har brukt slagverktøy. Siste gang de rører bilen min...

Noen som vet om de selges stykkvis hos Tesla?

Ljosdal

Her må jeg bare få uttrykke min misnøye til Tesla Service Senter,(Stavanger i dette tilfellet)

Utelukkene her har min hjul blitt tatt av og på(hundre ganger sikkert)?

Men jeg skulle skifte dekk i fjor, og fikk ikke min 21mm pipe over muttrene... I forergelse måtte jeg tighte dem jeg fikk løs og kjøre til Tesla å spør, what....? tf....

Fikk til svar at jeg kunne selvfølgelig kjøpe nye.... Men jeg sa at det var utelukkene her dekkene var tatt av og på, og at jeg selv bytte manuelt. Hadde t.o.m pipen min med meg for å vise at den ikke ville på...
En teknikker kommer ut med en rundslitt pipe fra Wurth tror jeg? Og den gikk på selvfølgelig, så jeg måtte fint kjøpe 16 nye muttre som da passet min 21mm pipe som blir brukt pent 2 ganger i året.

Neste gang skal jeg filler kjøre inn til Tesla å "låne" den pipa som passer..

Jeg skjønner selvsagt at dem ikke gidder å skru av dekkene til 10 biler hver forsiktig for hånd hver dag, meeeeen, jeg hadde satt pris på nye muttre uten diskusjon..! I Satavnger er det et venterom med svære glass ut mot workshopen, og det ser brutalt ut mye av det som foregår med bilene.. Tør ikke å tenke på hvordan bilene blir prøvekjørt etter service.. Logger blir slettet osv...
Svart P85 Signature #88

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA