Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf uten å sjekke Leaf spy

Startet av Håkon77, mandag 06. februar 2017, klokken 18:14

« forrige - neste »

Håkon77

Har lenge vært i tvil om å kjøpe ny bil til min langpendling eller å bytte ut nr 2 bilen med en "gammel" Leaf og i dag gikk jeg på en smell. Kjøpte en svensk Leaf hos Veland auto i Fredrikstad. Den hadde bare noen mindre skjønnhetsfeil, vinterdekk av dårlig kvalitet og ingen 6,6kw lader som åpenbare negative punkter. Men ettersom den har gått som leasing-bil så frykter jeg nå, i etterpåklokskapens navn, at tidligere eier da ikke har vært så nøye med lading. Jeg har ikke Leafspy og heller ikke selger så da vet jeg ikke status på batteri. Kan dette bli en skikkelig tabbe? For øvrig var ikke dette den første Leafen jeg har sett på, og de har gått unna før jeg har fått tenkt meg om, så jeg følte jeg ikke hadde all verdens tid på meg heller. Bilen ellers lå vel greit i pris. 15-20000kr over privat solgte og nær 20000kr under merkeforhandler. Nå er det jo en euro med mindre garanti, men så mye feil er det vel ikke på disse.
Merker jeg gleder meg til å bli elbilist selv om elektriker må ordne stikk i garasjen og jeg må finne ut hvor jeg skal ta service ;) Ny tectyl tror jeg det blir også.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

magnemann

Årsmodell? km-stand? Da kan vi si noe om sannsynligheten for bra batteri, kanskje. :)
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--


leafnor

Har "maken" på jobb, ikke kommet seg 10.000km ennå.
Brukes av 120 stk potensielt.
Sjekket den med LeafSpy, og SOH på 92. Stått mye på 100% batteri.
Og 92 etter snart 3 år er normalt. Din er nok ikke "værre".
Tipper den er OK.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Den ser grei ut, denne.

Angående leasing, jeg har inntrykk at det er ganske vanlig i det store utlandet å lease elbiler da de er relativt sett dyre i forhold til sammenlignbare fossilbiler. Jeg vil tro at de aller fleste import-Leafene har vært leaset.

Håkon77

#5
Holder det å laste ned appen og kjøpe obd2 fra teknikmagasinet for å sjekke tilstanden? For øvrig syntes elektrikeren det var tull å gjøre noe i garasjen når jeg likevel skal lade på 10A og det var 16A kurs. Han ladet selv en e-golf på vanlig stikk i garasjen. Ble positivt overrasket :D
For øvrig rakk jeg så vidt skrive under på kontrakten før neste potensielle kjøper var på plass for å se på bilen. Søren meg hett marked på denne merkelig-utseende bilen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cornelius70

Jeg har en 2013 mod. 2.gen. US-import som hadde gått 39k når jeg kjøpte den, og da viste leafspy en SOH på 90%. Etter  3-4 hurtigladinger, så havnet SOH på 98%, og der har den ligget siden. (3 mnd. siden siste hurtiglading nå; lader stort sett til 80% med 16A.)

Din er sikkert helt ok, men det er jo alltids greit å få sjekket den med leafspy? :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

nr1rayner

Gratulerer med noe som må være landets eneste 3-dørs Leaf  :+1:  ;D
Makan til mye feil det er i annonser altså...

Hvor holder du til Håkon?
Sikkert noen her som bor ikke langt unna som har dette fra før, og kan lese av  ;)

Visste vel ikke at det fantes noe som het Leafspy da jeg kjøpte min, Norsk -13 demobil.
Aner ikke hvordan den er holdt før jeg fikk den, men ser ut som mine tall ligger under mange andre.
Da jeg skaffet Leafspy hadde jeg svært gode tall, men etter Nissans oppdatering og ny Leafspy-versjon falt det fort. Hva som gjør det aner jeg ikke, mener jeg har stelt pent med den.

Siste avlesing var:
Ahr 59,29 SOH 90% Hx 90,42%
34820km
Dårligere tall enn det bør du vel ikke ha..

Så lenge du har alle små batteribarer på plass kan man i det minste si at batteriet ditt har det greit.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

Sitat fra: Håkon77 på mandag 06. februar 2017, klokken 21:13
For øvrig rakk jeg så vidt skrive under på kontrakten før neste potensielle kjøper var på plass for å se på bilen. Søren meg hett marked på denne merkelig-utseende bilen.

Flaks at du skal sitte inni og kjøre den da, og ikke stå på utsiden og betrakte den :-)

Dnn .

Jeg hadde flaks når jeg kjøpte min 13 acenta med 45k km. Sjekket noen uker etter kjøp (ventet på dongle) og viste 100% SOH. Gjør det enda etter 4måneder/5k km :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Håkon77

Sitat fra: Goggen123 på mandag 06. februar 2017, klokken 22:21
Flaks at du skal sitte inni og kjøre den da, og ikke stå på utsiden og betrakte den :-)
Skal nok ikke sitte så mye i den da den ikke er tiltenkt meg hovedsakelig, men personlig liker jeg Leaf`s udde utseende. Kanskje helst i mørk grå eller brun.
Uansett hvordan ståa nå er med batteriet så har jeg kjøpt den og må leve med det ::) Blir vel å forsikre den med full kasko og motorskade og etc og håpe på det beste. 
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA