Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Lunde

#240
Kjørte hjem fra Tønsberg med min "hundrebil" fra TH!NK forleden. Tok Horten Moss ferja der bilen går gratis. Det ble en distanse på drøye 90KM og det ble ikke spart på noe egentlig. Holdt over 100 fra Moss til Ryenkrysset og hadde faktisk et lite knepp over 50% ved ankomst i Nittedal. Kan trygt si at de 180Km de lovet på denne bilen absolutt ikke er en overdrivelse. Skulle jeg cruiset rundt på Jæren i 40-50-60 tipper jeg 250Km + er innen rekkevidde en god dag  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Focus

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å holde meg unna denne diskusjonen med think og miev rekkevidde som ser ut til å spre seg over flere tråder. Jeg forstår veldig godt at noen er veldig glade i sine egne biler og valget av dem.

Det jeg ikke forstår er hvilken glede eller morro noen har av å rakke ned på noen biler i mange forskjellige tråder og komme med sarkastiske uttalelser om andres meninger eller valg av bil.

Hva har feks informasjon om hvor langt en think teoretisk ville kommet hvis den purka rundt på jæren i 40,50,60 kmt i den tråden som skulle fortelle om rekkevidden til I-MIEV.
Jeg kan ikke se på den uttalelsen som noe annet enn en sarkastisk bermerkning til meg personlig. Jeg vet ikke hva jeg har sakt eller gjort for å gjøre meg fortjent til det.

Hvordan skal dette gå når det kommer flere og flere nye elbiler på markedet. Skal da alle de og settes opp mot hverandre, og alle som kjøper dem må lese om hvor dumt valg de har gjort som ikke valgte et annet merke.
Min mening er at des flere forskjellige biler det kommer på markedet des bedre er det. Hvis alle som ønsker seg en elbil skal kjøpe think ville det jo ikke vært mange elbiler på markedet.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Lunde

oisann det var ikke sånn ment faktisk. Jeg om noen har "purket" mye rundt med TH!NK og da spesielt min gamle som jeg en god dag med stor tolmodighet klarte å kjøre Nittedal Hamar 126Km på en lading.

Alle har ulikt behov og ikke alle har behov for så stor rekkevidde at de ikke klarer seg utmerket med en iMiev. IMiev er en helt super bil det, men ikke for alle. Det samme kan sies om TH!NK.  ;)

Tror bare det ble litt feil formulert i forrige tråd, beklager  :-[  Jeg har nemlig også "purket" cruiset på Jæren og det kan anbefales  ;D Det har alltid vært litt "tema" blant elbilister om hvor langt man kan komme uansett hvilke triks man benytter seg av å sånn skal det vel være med et glimt i øyet  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Focus

#243
Det var godt å høre at det ikke var så galt.
Men jeg mener fortsatt at hele formen denne diskusjonen har tatt ikke er bra. Jeg har ikke noe imot at alle fremhever sin bil og forteller om alle fordelene den har. Det jeg er imot er at for å fremheve sin egen bil eller for å forsvare sit eget argument skal snakke nedsettende om andre eller andres bil.
Da jeg startet med en buddy var det for å finne ut av hvordan det var å leve med en elbil. De jeg jobber med kunne ikke forstå hva jeg tenkte på, men jeg sa at jeg ikke kunne argumentere eller si min mening om noe jeg ikke hadde forsøkt.
Det hadde jo og noe med bommring å gjøre som jeg er like stor motstander av som elektrolux.
Buddyen hadde en rekkevidde på "hvis jeg purka" ;D på max 6 mil. Det var godt nok for det meste, men når mieven kom så jeg muligheten til å få det litt mer komfertabelt samtidig som jeg fikk litt mer rekkevidde. Jeg var veldig klar over før jeg kjøpte den at den ikke kom til å gå 160 km.Jeg klarer meg med 3 til 4 mil for det meste og litt mer noen få ganger i året.
Jeg har ingenting imot think, men jeg trenger ikke rekkevidden og synes at mieven var fin og helt god nok til meg.

Jeg håper at denne kranglinga om think og miev og eventuelt alle andre biler kan stoppe for det gagner ikke elbilsaken i det heletatt.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Ladefabrikken

Sitat fra: I-MIEV på fredag 29. april 2011, klokken 19:33
Jeg håper at denne kranglinga om think og miev og eventuelt alle andre biler kan stoppe for det gagner ikke elbilsaken i det heletatt.

Godt sakt I-Miev og det på ditt 100 innlegg ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Focus

Takk for det 2el. Takker og info om 100 innlegg det hadde jeg ikke merket. :D
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

MortenH

Jeg kjører min grå i-miev fra Bryne til Lista i morgen tidlig. Det er en tur beregnet til 150 km. Jeg skal prøve å klatt-lade på bensinstasjonene undervegs. Jeg tror det blir en fin opplevelse både for Lara og meg. 
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

commiesoft

#247
SitatMen jeg mener fortsatt at hele formen denne diskusjonen har tatt ikke er bra.

Enig, men hvordan ble det slik?

For meg blei det slik fordi jeg oppfattet at en selger, og kunder av en japansk
liten elbil valser inn her i entusiastland og idiotforklarer oppegående folk og elbilentusiaster.

Men, la oss for all del begrave stridsøksa og se framover mot et samfunn uten
fossilbiler, med grønne enger og blå himmel.. osv. :)

I den sammenhengen er vel (kremt) iMiev en grei 'warrior' som peker framover mot bedre tider.

Sjæl ville jeg ikke bli sett dau i noe annet enn en Think elbil, men folk er folk, så neste gang jeg ser en iMjau på veien blir det en 'high five', akkurat som MC folket gjør. :)

Focus

Det var hyggelig commiesoft. Jeg kommer nok aldri til å  'high five' deg i elbil. Men det kan jo hende at jeg durer den veien med dukatien og da kan jeg 'high five' deg selv om du er i en think.

Jeg hilser på alle elbiler når jeg møter dem og får nesten altid en hilsen tilbake. Det gjeller både med buddy og miev.
Det samme ifølge min bror ommfatter også alle i båt og ifølge en kompis alle i bobiler. Så det er bare folk i fosilbiler med matpakke på passasjer sete som ikke hilser på hverandre.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

MortenH

Mange av oss imiev-eiere har ikke peiling på elbiler, men vi er entusiastisk interessert i hva vi kan få ut av vår nye bil. Jeg synes denne tråden skal forbeholdes diskusjon av bilens rekkevidde. Jeg føler noen av innleggene går ut på å fremheve andre bilmerkers overlegenhet når det gjelder rekkevidde. Det er upassende i denne tråden. Tonen i noen av innleggene virker direkte sårende. :'(

All respekt til erfarne elbileiere med andre bilmerker, men please: La oss få ha denne tråden og diskutere våre biler i fred. 

Når det gjelder hilsing: Beklager jeg ikke har hilset tilbake (deg i en hvit i-miev på Ullandhaugveien). Jeg har tydeligvis ikke en slik gruppetilhørighet som forventes av elbilsjåfører. Kan vi snakke om et lite paradigmeskifte på gang her? ???
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

elektrolux

#250
Noe jeg savner i diskusjonen om rekkevidde er praktisk rekkevidde / dag; ev tur.

Da blir plutselig ladehastigheten en faktor som må tas med i beregningen.

Skal en f.eks t/r Stavanger-Bergen, eller Stavanger-Odda, som er aktuelle turer for meg, ser jeg at Lunde sin 100 serie Think kommer til kort grunnet ekstrem ladetid.

Det samme gjør I-miev, og alle andre Elbiler bortsett fra Tesla'en, som har den nødvendige rekkevidden, om enn veldig lang ladetid når den tilslutt må lades den også.

Behovet for rekkevidde og hurtiglademulighet er selvfølgelig individuell, men jeg foretrekker muligheten til å raskt fylle på 5-10 mil framfor 5-10 mil ekstra rekkevidde. Selvfølgelig er stor rekkevidde kombinert med hurtiglading det ideelle.

Derfor kan et booster batteri være løsningen for mange. Et slikt batteri kan plasseres ut på strategiske plasser, og byttes underveis. Hurtigladekontakten i bilen kan så brukes for å koble til 4-5 mils boosterpakken.

Løsninger der hele batteripakken byttes er demonstrert, men jeg har ikke sett løsningen "min" der en kun bytter en booster enhet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Sitat fra: MortenH på fredag 29. april 2011, klokken 22:44

Når det gjelder hilsing: Beklager jeg ikke har hilset tilbake (deg i en hvit i-miev på Ullandhaugveien). Jeg har tydeligvis ikke en slik gruppetilhørighet som forventes av elbilsjåfører. Kan vi snakke om et lite paradigmeskifte på gang her? ???


Tror jeg husker situasjonen. Du i en sølvgrå svingte av på motorvei retning sør. Hvis man ikke er vant med slike hilsninger skal det noe til å reagere. Det har hent meg og det. Har flere ganger truffet psa biler og ikke oppdaget det før det var for sent.

Elektrolux Jeg forstår ikke helt hva du mener med et booster batt.
Skal det plasseres ut på forhånd langs den ruta du skal kjøre. eller skal du ha det med som en "reserve kanne"
Dette vil vel itilfelle kreve litt skruing og med garantitider på 5 år er det jo lenge til en slik kan settes på en miev.
Du får jo ikke koblet det til hurtigladekontakten, fordi du må ha en komunikasjon mellom bil og strømmkilde. (chademo)
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bobakka

Angående rekkevidde med min imjau.

Jeg har nå kjørt Oslo - Kongsberg - drøye 90 km 2 dager. Første dagen kjørte jeg forsiktig, ikke over 90 og forsiktig i oppoverbakkene. Ingen problem å komme frem med god margin.
Andre dagen kjørte jeg på vanlig måte. Gjerne i venste fila og opp i godt over 100 når det var nødvendig.
Jeg startet på 16 streker, ut av tunellen ved Drammen 8 streker, oppover 3 felten 4 streker og vel fremme 3 streker. Jeg beregner 6-8 km per strek+ 10 km "reserve". Reell rekkevidde med normal kjøring på motorvei uten egg under pedalen er da for meg 120 km.
Dette er uten varmeapparat.
Så jeg er fornøyd med rekkevidden.
Jeg innser at Hamar, Gjøvik, Sørlandet og fjellet er utenfor rekkevidde, men ellers kan jeg nå mye bare jeg får ladet før jeg drar tilbake.
Har kjørt over 2000 km i mine 2 første måneder som elbileier, unngått å brenne opp 200 liter diesel og "spart" rundt regnet 5000 kroner i driftutgifter som finansierer imauen.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elektrolux

Sitat fra: I-MIEV på lørdag 30. april 2011, klokken 08:56
Sitat fra: MortenH på fredag 29. april 2011, klokken 22:44
Elektrolux Jeg forstår ikke helt hva du mener med et booster batt.
Skal det plasseres ut på forhånd langs den ruta du skal kjøre. eller skal du ha det med som en "reserve kanne"
Du får jo ikke koblet det til hurtigladekontakten, fordi du må ha en komunikasjon mellom bil og strømmkilde. (chademo)

Rent praktisk må dette bli privatlogistisk system. Det er velkjent blandt motorsyklister, og også blandt pionerene innen elbil. Jeg har f.eks ovarlatt egen elbil til trengende som ikke hadde nok strøm, og fått samme service tilbake en gang jeg ikke hadde fått ladet nok, og trengte bil på Tananger. Da stilte One more opp med sin bil, slik at jeg fikk gjort det jeg skulle.

Boosterbatteri kunne på samme måten blitt lånt mellom venner.

Når det gjelder tilkobling til bilen, tror jeg ikke det trenges komunikasjon. Komunikasjonen til en lader er noe annet. Regner med at full driftspenning er tilgjengelig på hurtigladekontakten slik den er på PSA classic.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mai 2011, klokken 10:25

Når det gjelder tilkobling til bilen, tror jeg ikke det trenges komunikasjon. Komunikasjonen til en lader er noe annet. Regner med at full driftspenning er tilgjengelig på hurtigladekontakten slik den er på PSA classic.

Jeg har nå vært ute å målt i chademo kontakten og det er ikke batteri spenning i den, voltmeter viser 0.
Når jeg testet ladestasjonen på lura var det en del komunikasjon før den startet å lade.
Jeg tror ikke bilen åpner for inn strøm før den har snakket med kilden.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA