Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

elektrolux

Jeg klistret på en Max 150A lapp på Robometeret like over den indikerte batteristrømmen.

Tilbakemeldingen fra kona på det var overraskende positiv.

Nå følger hun faktisk med på strømtrekket og kjører deretter. Før var tallene Robometeret viste uforståelige for henne. (egentlig forståelig nok)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Granheim

Følgende svar når det gjelder utladning av batteripakka:

Batteripakken er beskyttet mot utladning. Selv om man kjører bilen helt til den stopper, er det allikevel en reservekapasitet tilgjengelig for ikke å ødelegge batteripakken.
Denne kapasiteten vises ikke på noe display, den ligger skult og dette overvåkes elektronisk.

forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

commiesoft

I media er iMiev liksom den første ordentlige elektriske bilen på markedet, men for noe tull.

Batteriet er for lite, og norske biljournalister bør sendes på kurs, så de kan formidle
salgspjattet på en mer edruelig måte.

Som sagt, lille Think City har et batteri på størrelse med Nissan Leaf og Ford Focus Electric, som begger er biler i et annet segment... ;)

froland

Hei venner! Jeg er sååå enig med deg commiesoft! Leste her i lokalavisen om dette vidundret, her står det at bilen går 15 mil. Jeg må si at det grenser til at konkurransetilsynet bør se på saken. Det er jo bare svada fra ende til annen. De lurer kundene med disse utspillene slik jeg ser det. Men jeg er jo ikke spesialist i slike saker. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Carl Anton Stenling

Jeg tenker at rekkeviddeproblematikken for i-MiEV begynner å bli godt utforsket gjennom denne tråden. Enhver oppegående potensiell elbilkjøper leser seg litt opp på Elbilforum og vil forhåpentligvis dermed oppnå innsikt i hvilke bruksområder i-MiEV er egnet for.

Mitsubishi skal ha all heder for å være første tradisjonelle bilfabrikk som faktisk leverer en elbil de senere årene. Som et skikkelig konsern regner jeg med at Mitsubishi etterhvert forstår at realistisk rådgivning rundt rekkevidde er viktig for omdømmet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på fredag 14. januar 2011, klokken 20:16
I media er iMiev liksom den første ordentlige elektriske bilen på markedet, men for noe tull.

Batteriet er for lite, og norske biljournalister bør sendes på kurs, så de kan formidle
salgspjattet på en mer edruelig måte.

Som sagt, lille Think City har et batteri på størrelse med Nissan Leaf og Ford Focus Electric, som begger er biler i et annet segment... ;)

Tja, for lite for hva da ? Hadde det ikke vært for hytta på fjellet hadde vi fint kunne klart oss med en slik som eneste bil, vi kjører omtrent aldri over 60km på en dag.

Men pga. hytta må jeg ha 350-400km rekkevidde så en iMiev er akkurat like god for oss som en Think eller Leaf som evt. nr. 2-bil. Skulle jeg kjøpt en av de så hadde det nok blitt en Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GoElectric

TantePose: Jeg jobber i Oslo! Hadde vært meget spennende å treffes etter jobb en dag! Som du foreslår kunne vi tatt en tur i din i-MiEV med fulladet batteri og sett hvor langt bilen din går med meg ved rattet! Du kunne da erfart min kjørestil og dermed fått noen tips om hvordan du ved å endre kjørestil kan øke rekkevidden! Hva er din epost-adresse? Som tidligere nevnt tror jeg nøkkelen også er å redusere bruken av varmeapparatet og i stedet kle seg i normalt vintertøy, samt hansker og lue de gangene man skal på langtur, inntil Mitsubishi tilbyr ettermontering av Eberspacher/webasto som oppvarming! Med dette på plass vil bilen etter mine erfaringer så langt kunne gi tilnærmet den rekkevidden den har lovet ved en defensiv kjørestil! :) (Når jeg starte bilen i dag med fulladet batteri indikerte bilen som vanlig en forventet rekkevidde på 134km)
i-Miev 2010

commiesoft

'Tja, for lite for hva da ? '

For lite for å skryte på seg samme rekkevidde som Think City.

elektrolux

Jeg syntes heller ikke at batteriet er for lite. Det er oppgitt rekkevidde som er for stor.

Tvert imot mener jeg Imiev har valgt en fornuftig batteristørrelse folk flest kan leve med.

Dette er og blir en bybil, og som sådan har den økt rekkevidden i forhold til både PSA og Think Classic. Med Mitsubitshi's 5 års garanti, kan en slik bil til og med svare seg for mange i forhold til en skranten PSA eller Think Classic.

Med lading innimellom tror jeg de fleste brukere vil ha mer enn nok rekkevidde for sine daglige gjøremål.

Til hytta må vi som før beholde fossilbilen. På den måten vil vi også beholde insentivene vi i dag nyter godt av.

Siden bilen har hurtigladeinntak, vil det sansynligvis være en enkel sak å sette en boosterpack i bagasjerommet for litt lengre turer også. Thunderteam utvikler slike pakker, som enkelt kobles til bilens originale batteri, og som er fullstendig selvstyrt, og selvbeskyttet. Prototypen kunne observeres under Elbilralliet i 2009. Det lades opp sammen med bilens originale batteri, og en kan parallelkoble så mange pakker en har plass/vekt til. Omtrent som en jerrykanne til fossilbilen. På f.eks en Think Classic gir en 40 Ahr pakke opp til 50 km ekstra rekkevidde. Dette kan være løsningen for dem som ønsker å dra på litt lengre turer med Imiev'en også. Her må selvfølgelig booster pakken være på ca. 330V/5-10A

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bobakka


Siden bilen har hurtigladeinntak, vil det sansynligvis være en enkel sak å sette en boosterpack i bagasjerommet for litt lengre turer også. Thunderteam utvikler slike pakker, som enkelt kobles til bilens originale batteri, og som er fullstendig selvstyrt, og selvbeskyttet.


Hei
Jeg har fulgt med på forumet en stund. Jeg kjøpte iMiev i november og skal etter planen få den levert i mars. For rekkevidden er det skuffende lesning det jeg ser i forumet. Jeg hadde regnet med å komme opptil 150 km - ihvertfall om sommeren.
Mitt behov er 30 km til jobb med lademuligheter, så slik sett er det ikke noe problem. Jeg hadde dog håpet å kunne kjøre til Kongsberg 100km eller Hamar 140 km - ihvertfall om sommeren.
I dag kjører jeg en Lancruiser til jobb og har regnet ut at jeg bruker 70-80 kr i diesel og 50 kr i bompenger per dag => 120 kr. Hvis jeg antar at iMiev bruker 10 kWh hver dag og 1 kr per stk er det 10 kr per dag! Jeg sparer altså mellom 25 og 30 000 hvert år på å kjøre elbil!
Det finansierer hele bilen! Det er før bonus som kollektivfelt og gratis parkering i Oslo kommer inn i bildet.
Jeg har lurt på om jeg skal ha et aggregat i bilen for å håndtere stopp. Jeg må si at muligheten for å kjøpe ekstrabatteripakke er vel så interessant. Skulle gjerne hatt mer info om den!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Lunde

Du ha skjønt det du også. Forutsettningen for lønnsomhet er at man kjører mye. Jeg kjører 30 000 i året pluss minus. Jobber endel i Elverum Hamar traktene å det går som en drøm enten det er sommer eller vinter. Lengste jeg har kjørt hjem fra Jobb var Seljord kommune til Nittedal sent på høsten i 2009. Fulgte normal trafikkflyt i 198Km og hadde vel minst 20Km igjen på batteriene  ;D

Bilen har rullet ca 50 000 på halvannet år og kan ikke registrere noen konsekvens av dette  :)
Frdag var det jobboppdrag i Rakkestad. Kjørte på realle vinterveier i minus 4-5 med passe varme på kupeen. Etter nesten 9 mil hadde jeg ca 45% igjen. Etter noen timer hadde jeg ladet til 80% og kjørte Motorveien hjem 100+ der det var mulig og i overkant av fartsgrensene resten av de ca 80kilometrene. Fremme i Oslo var det ca 20% igjen. Jeg trives veldig godt med ZEBRA  ;D
og 28,3kWh kapasitet sommer som vinter. Batterikapasitet koster flesk enn så lenge. iMiev har valgt å spare endel her, men for mange holder det sikkert ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Sitat fra: bobakka på lørdag 15. januar 2011, klokken 08:50
ekstrabatteripakke er vel så interessant. Skulle gjerne hatt mer info om den!

Prinsippet er utviklet.  Det er snakk om en 25 kg kasse med pluss og minus leder, og opsjon på en styreledning. Trenger å vite om hurtigladeuttaket er permanent tilkoblet traksjonsspenning. Eller i alle fall under kjøring og lading. Trenger også vite ladespenningsforløpet på Imiev, for å kunne beregne antall celler i boosterpakken.

Kanskje interresant for Mitsubishi Norge som ekstrautstyr?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lunde

Større batteri har alltid vært interessant, en jeg er redd det blir mye mekk og liten forståelse fra Mitsubishi på den der. Dessuten vil en pakke på 25kilo neppe utgjøre større forskjell på rekkevidden enn at du oppnår samme resultat med varmere undertøy eller 5-10kmt lavere snittfart på det batteriet de har.
Har du kjøpt imiev og allerede lefler med tanken om å utvide kapasiteten med noe sånt er det mulig du har kjøpt feil bil?  ::)
Er spent på levetiden når batteriet må lades såpass ofte for å oppnå anseelige kjørelengder over tid. Levetidsestimater bassert på antagelser og laboratorietester er ikke synonymt med det virkelige liv. Den erfaringen har andre gjort før, men vi får krysse fingrene å håpe de har rett  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ken

#148
You want range???? se på den Audi A2, om den noen gang kommer.

http://www.lekker-mobil.com/images/stories/pdf/technische-Daten-Audi-A2.pdf

1260kg i vekt og nesten 100Kw lagret energi gir 650 km rekkevidde.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lunde

Bedre batterier kommer mot alles spådommer. Batteriet her er vel neppe "online" med det første. Forøvrig er det morro å se at dette batteriet ikke veier mer enn blybatteriene i en buddy som vel neppe gir mer enn 10kWh i praksis  :)
Om vi fikk den kapasiteten i elbilene fremover kan de elegant skyte en hvit pil etter alle andre såkalte alternativer m ;D Med hybridløsninger og hydrogen hypen .

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA