Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Mollerup

Sitat fra: TantePose på onsdag 05. januar 2011, klokken 09:35
Kom frem med måleren på en prikk under halv (omtrent som vanlig). Bilen erstimerte at resterende rekkvidde var 36 cm (litt rart), så jeg endte opp med ca 80 km i dag også uten bruk av kupevarme.

Så konklusjonen av denne testen er overraskende nok at kupevarme har null innvirkning på kjørelengde? Her må det være noe muffens :)

Venter spent på min C-Zero, så jeg kan teste selv :)
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

froland

Hei igjen! Ja, jeg synes det er trist at ikke  i-Miev ikke går lenger. Hvis det blir den fremtidige kjørelengden, må jo folk føle seg lurt. Kan det være at noen har skutt seg i foten av de som selger denne bilen? Så er det folk som kan greie seg med 2 seter eller 2 + 2  ;D barneseter ser det jo faktisk ut til at Think med zebra er tingen i Norge. Har prøvd å kjøre uten varmapparat og jeg mister nesten ingenting i forhold til sommeren. Så hvis salgstallene til   i-Miev  stemmer vil det bli mange misfornøyde elbil eiere etterhvert. De hadde jo solgt ca 500 biler leste jeg en plass. Det skal bli moro å følge utviklingen etterhvert. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Walker

Over tid vil jo temperaturen i kupeen påvirke temperaturen i batteriene.

Alpinist

Jeg opplever også at rekkevidden med Think Zebra drivssystem gen. 2 er mer eller mindre den samme uansett omgivelsestemperatur.

Jeg merket en redusert rekkevidde med overgang til vinterdekk. Dette kompenserte jeg delvis med mer økonomisk kjøring.
Når varmeapperatet sluttet å virke opplevde jeg samme rekkevidde som før jeg begynte å kjøre med varmeapperat tross ca. 10minusgrader.
Nå er jeg tilbake med varmeapperat og det reduserer kjørelengden med min.  30%

Mao:
Med minus 10 grader, 10 timer utenfor garasjen, fire kjørestrekninger, forskjell høyde 300 høydemeter  varmeapperat på og pigger:  80km (i praksis har jeg bare kjørt 70km og da hadde jeg 20% igjen - men man bør vel ikke kjøre Zebra mye lenger ned enn 5-10% - derfor bør man vel ikke regne mer enn 80km - tror jeg.

Synes det er helt OK
Think Mountain 2010 modell

froland

Hei igen! Det var da veldig lite du greide å kjøre, 80 km. Da hadde jeg virkelig vært forundret. Jeg kjører 46,3 km til jobben. Når jeg kommer frem har jeg fra 65 til 70% igjen. Da ligger jeg i 80-100 km i timen. Men jeg har ikke piggdekk da. Og varmt har jeg det også. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Carl Anton Stenling

#50
Sitat fra: TantePose på onsdag 05. januar 2011, klokken 09:35
Kom frem med måleren på en prikk under halv (omtrent som vanlig). Bilen erstimerte at resterende rekkvidde var 36 cm (litt rart), så jeg endte opp med ca 80 km i dag også uten bruk av kupevarme.

Fint at du har utført denne testen TantePose! Setevarmer bruker vel om lag 50 W, dvs. marginal innvirkning på rekkevidden.

Hvis resultatet reproduseres av andre så betyr dette at i-MiEV har vesentlig kortere rekkevidde enn ny-Thinken.

Rekkeviddemessig er i-MiEV dermed mer sammenlignbar med Buddy NiMH, men topphastigheten er høyere.

For mange vil dette holde greit - spesielt dersom man lader på jobben. Imidlertid skal man regne en viss margin da det neppe er lurt å tømme batteriet hver dag. Inntil 50 km mellom ladepunktene bør fungere greit hele året.

Samtidig er det viktig at selgerne av i-MiEV ikke gir falske forhåpninger til potensielle kunder. i-MiEV er definitivt ingen hytte- eller feriebil for hele familien. Riktig marked er bynær pendling - gjerne med motorvei - og helst med lademulighet på jobben. Bilen bør være fint egnet som bil nummer to for familier som skal levere i barnehage o.l. og har behov for mer enn 2 seter.

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lanber

Å nevne Buddy i samme setning som Miev er drøyt ;-)  Det ene er en moped og det andre en bil.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Lanber på onsdag 05. januar 2011, klokken 20:13
Å nevne Buddy i samme setning som Miev er drøyt ;-)  Det ene er en moped og det andre en bil.

De er sammenlignet rekkeviddemessig. Øvrige egenskaper er forskjellige, bl.a. annet toppfart, akselerasjon, antall sitteplasser og komfort. Sikkerhetsforskjeller vet vi lite om pga. at vi ikke har sammenlignende kollisjonstest. Buddy har stiv stålramme, mens i-MiEV har en moderne vanlig karosserikonstruksjon. Hva som er best sikkerhetsmessig for en småbil er ikke nødvendigvis enkelt å konkludere med.

Mitt poeng er altså at hvis rekkevidde er viktig for brukeren så må man kanskje sammenligne i-MiEV mer med Buddy NiMH enn med Think.

Buddy er forøvrig ingen moped, men er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Tidligere generasjon av Buddy var krasjtestet som bil.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lanber

Jeg har prøvesittet en Buddy med mine 1,86m og 90kg og jeg står for benevningen "moped"

Thomas Parsli

Jeg er 191cm (veier litt over 100kg) og fikk mer radiobilfølelsen når jeg kjørte Buddy for noen år siden. Knærne fikk nesten plass og jeg fikk backflash til Mini Morris og Autobianci (eller hva den nå het).

Hvis jeg bare kjørte korte strekninger i sentrum ville jeg allikevel vurdert Buddy.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 06. januar 2011, klokken 06:57
Sitat fra: Lanber på onsdag 05. januar 2011, klokken 20:13
Å nevne Buddy i samme setning som Miev er drøyt ;-)  Det ene er en moped og det andre en bil.
Sikkerhetsforskjeller vet vi lite om pga. at vi ikke har sammenlignende kollisjonstest.

Det blir kanskje flisespikkeri, men vi trenger vel ikke noen stor statistikk over kolisjoner for å si litt om sikkerhetsforskjeller på motorsykler og biler under en kolisjon. ;)

Og bare for å sveipe innom topic så tror jeg også at leverandørere på sikt ville ha mer igjen for å "underselge" rekkevidden og la brukerne få en positiv overraskelse heller enn en negativ.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Walker

Her er Mitsubishis egen grafiske fremstilling av rekkevidde under forskjellige forhold. Ved 0°C og normal bruk av varmeapparatet er rekkevidden oppgitt til mindre 90 km. Med varmeapparatet på fullt (5000W) og 0°C, er rekkevidden bare 55 km.


Granheim

Heisan alle sammen

Jeg er helt ny på forumet og helt fersk som elbil sjåfør. Jeg jobber som selger for Mitsubishi på Kongsberg og synes det er flott å kunne kommunisere med dere som brukere på denne måten. Masse spennende lesning og en fantastisk mulighet til å få synspunkter og tilbakemeldinger.

Jeg har sammen med familien brukt bilen i julehelga mens det var ned mot -20 grader her på Kongsberg og har gjort noen erfaringer allerede. Min erfaring er at bilen med 4 pers, bagasje og varmeapparatet på maks klarer 60 km med variert kjøring.
Jeg har også erfart hvor stor forskjell det er på å kjøre økonomisk (innenfor ECO grensen) og når man bruker den kraften som er tilgjengelig.
Mitsubishi har hatt mange testkilometer på denne bilen før den ble sluppet, også i Norge, og rekkevidden oppgis til å være fra 55-180 km helt avhengig av hvordan man kjører, temperatur osv.
Ellers kan jeg nevne at det ikke lar seg gjøre å sette på varmeapparatet mens bilen lader. Kupevifta vil starte og blåse luft, men det er driftsbatteriet som gir strøm til varmekolben som varmer opp vannet som igjen går gjennom varmeregisteret og dette koples først inn når bilen "startes" (det vil da stå ready i instrumentpanelet). Det lar seg ikke gjøre å kople inn driftsbatteriet og driftsmotoren mens bilen lader.
Når det gjelder sikkerhet synes jeg det kan være greit å nevne at bilen har 6 kollisjonsputer (altså puter både foran og bak), indikator som sier i fra hvis setebelter ikke er festet (både foran og bak), mulighet for å skru av passasjerairbag foran. Den har dessuten moderne sikkerhetskarrosseri og stålbjelker i dørene.
For barnefamilier som vår er det en klar fordel med bakdører slik at man slipper å krabbe inn i bilen hver gang man skal feste setebeltet, og da vi resite fra julefeiring fikk vi plass til både unger, tre søplesekker med gaver, klær og sengetøy. Innvendige mål er ikke ulike Nissan Leaf selv om den vil ha fordelen av å kunne frakte fem personer. Dessuten leveres bilen med både elektriske vinduer, varmeseter (som allerede er nevnt) A/C og Pioner navigasjonssystem (meed Bluetooth) hvor alle landets ladestasjopner er lagt inn.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

mohpet

Ja, det var det med reklameinnslag da!

P

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Granheim

Jeg har ikke til hensikt å drive med reklame så hvis dette oppfattes i den retning beklager jeg.
Samtidig kan det bli vanskelig å balansere mellom reklame og informasjon. Jeg gjorde et forsøk på å dele min erfaring og svare på noen av de spørsmålene som er blitt stilt tidligere i tråden.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA