Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

PTC Varmer vs. orginal varmekolbe

Startet av Marsto, søndag 05. februar 2017, klokken 09:42

« forrige - neste »

Marsto

Ombygging til PTC varmer kan absolutt anbefales. Denne jobben gjorde jeg fra en beskrivelse jeg fant i en annen tråd her på Elbilforumet. Mange Takk til Stromskap378V. Her er den tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24391.msg466996.html#msg466996

Den originale vannvarmeren streiket for andre gang siste uke. Å kjøre bil midt på vinteren uten varmeapparat er ikke spesielt trivelig så jeg kom i kontakt med to tidligere Think ansatte som fremdeles har originale PTC varmere for salg. De sa at jeg måtte skru ut en liten enhet som heter CDCM og sende den til dem for omprogrammering, så skulle de sende den tilbake sammen med PTC settet. CDCM sitter under dashbordet på passasjersiden og er litt kronglete å skru ut, men med en enkel torx 15 nøkkel går det greit.  Startet jobben med å demontere hele vannvarmer kretsen som i motorrommet er vannvarmeren, sirkulasjonspumpa og tilhørende slanger inn og ut fra vannvarmer og de som går inn til varmeapparat registeret under dashbordet. Det er litt trangt å komme til slangeklemmene i gjennomføringene inn til cupèen men det går hvis man har ei lang nebbtang for å åpne fjærspennet i slangeklemma. Før jeg demonterte slangene inn til cupeèn brukte jeg den lengste enden til å suge ut vannet i registeret. Der brukte jeg ei stor plastbøtte med lokk hvor jeg skar et hull stort nok til å få en støvsuger stuss gjennom. Deretter skar jeg hullet på motsatt side av lokket for slangeenden. Så la jeg lokket på bøtta, puttet slange enden ned i bøtta og startet støvsugeren på svært lavt turtall. Når man setter støvsuger stussen ned i bøttelokket oppstår det et kraftig vakum i bøtta som suger alt vann ut av registeret. Så må man demontere t-stykket rett under ekspansjonstanken å bytte dette med et rettstykke. Jeg brukte de gamle stussene fra inn og utløp på den gamle vannvarmeren og koblet dem sammen med ei rettmuffe R15 med innvendige gjenger. Dette blir tett og fint med litt gjengetape. Så kan ekspansjonstanken fylles opp igjen med frostvæske. Deretter starter jobben innvendig med å montere CDCM og ta ut det gamle vannregisteret. Det er trangt og kronglete men det starter med å lufte bremsepedalen så den bunner. Fikk fruen til å trampe på pedalen, så åpnet jeg lufteskruen for bremsevæske på høyre bakhjul. Med bremsepedalen helt bunnet ble lufteskruen satt fast igjen for så å stemple pedalen av med en 45cm. lang 2"x4" plankebit. Så måtte u-stykket som kobler sammen rattstammen med styresnekka løsnes. Her er det viktig at rattlåsen er innkoblet. Disse punktene er helt nødvendig for å greie å trekke ut det gamle vannregisteret fra viftehuset. For å få ut registeret må rørstussene trekkes litt inn i motorrommet. Når registeret er ut kan rørstussene trekkes ut fra innsiden. Så må gjennomførings hullet i torpedoveggen modifiseres litt for at gummitetting til ledingene fra ny PTC varmer kan monteres. Der bruke jeg en kraftig metallfil for å file hullet fra motorromssiden så det ligner mest mulig på gummipakningen. Nå er det klart for det nye PTC registeret. Det er viktig å lirke det på plass uten å bruke for mye kraft. Det går greit med litt tålmodighet og skrues fast med skruene fra det gamle vannregisteret. Så trekkes høyspenning og lavspennings ledninger fra PTC ut i motorrom og gummitetting skyves på plass så det blir tett og fint i gjennomføringa. Deretter må relè konsollet under dashbordet på passasjersiden trekkes frem for å fjerne relè på plass 24. Den tynne røde ledningen fra PTC termineres som beskrevet i arbeidsbeskrivelsen og medfølgende jumper ledning termineres også som beskrevet. Den gule ledningen som er beskrevet er ikke lenger i bruk og følger ikke med i settet. Så er det bare å fjerne plankebiten og montere rattstammen til styresnekka så alt er klart for prøvekjøring. Det ble kjempesuksess og god å fin varme strømmer nå ut av alle ventilåpninger.       
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

elektrolux

PTC ombygging gjør at varmeapparatet blir like godt som det var på Think Classic.

Får en til å lure på hvem i huleste som syntes en varmekolbe i motorrommet som kortsluttet en sikring i motorkontrolleren når den røk var en god ide' ?  Lurer også på hvor mye ombygging til vann kostet Think. Har alltid ment dette var siste spikeren i kisten for bilprodusenten. Tror alle vannkolbene røk før eller senere, mens bilen fremdeles hadde garanti.

Med PTC er det varm og tørr luft etter få sekunder, og all varmen havner der den trenges, nemlig i kupe'en.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marsto

Yes Sir Elektrolux. Håper virkelig at flere oppdager dette gode alternativet til varme i kupèen og at de tar kontakt kanskje med deg eller folkene fra Think for å få jobben gjort. Når det er sagt så går det an å gjøre dette selv også hvis du har en god mekkefinger og tid til å gjøre jobben i egen garasje. :+1: ;D
 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Hvordan kan man komme i kontakt med de som omprogramerer CDCM og selger PTC-elementer?

Marsto

Bare ta kontakt med Nemsesk her på forumet eller send meg en PM.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA