Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Det spøker i bilen min..

Startet av Hyperstress, lørdag 04. februar 2017, klokken 20:06

« forrige - neste »

Hyperstress

Har hatt et par spooky opplevelser nylig:

1. Jeg kjørte på motorveien uten autopilot, og plutselig kom «rød bil lyden», men ikke noe bilde av rød bil, samtidig som det kom motstand i rattet. Tror bilen prøvde å svinge meg mot høyre (Jeg lå i venstre fil). Alt skjedde i løpet av et sekund eller to. Var ingen grunn til at dette skulle skje, men det var regn/sludd vær. Har aldri opplevd at bilen har overtatt styring uten at AP har vært tilkoblet før.

2. Bilen hadde stått lenge på lading på jobben (usikker på om den var ferdig ladet). Jeg gikk forbi bilen på en avstand på ca 30 m (skulle ikke til bilen), og plutselig blinket frontlysene en gang.  Blinklysene lyste ikke, og håndtakene gikk ikke ut, så det var ikke vanlig Fob kontakt.

Andre som har lignende opplevelser?
Får meg til å tenke at de som påstår at bilen på egenhånd har kjørt gjennom husvegger o.l. kanskje ikke forteller skrøner. Tesla har i flere tilfeller sagt at gasspedalen var trykket 100% inn - hvem trykker så hardt/langt inn på bremsepedalen når de skal stoppe at det ville gitt 100% utslag på gasspedal dersom de tråkket feil..(?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#1
Alt under punkt en hender jevnlig her. Ekstra spennende når man skal smette forbi en trailer og det er et autovern på andre siden, og bilen vil styre inn i traileren. Bilen har også villet til venstre mot motgående trafikk, uten at det var objekter i nærheten på høyre side. Har hatt lugging i bremser og pipelyd uten at det er noe foran, og kollisjonsvarsel uten at det var i nærheten av noen situasjon på gang. Rød bil har jeg også sett glimt av når jeg var alene på veien. Og nå har bilen lært seg å "se" forbi første bil slik den helt ulogisk bremser kraftig når den foran der igjen har svingt av veien (med tacc aktivert)  :-\

At man trykker pedalen i bunn om man tråkker feil er nok naturlig når man forventer bilen skal bremse og det motsatte skjer. Ryggmargsrefleksen vil nok tilsi å trå hardere. Legg for eksempel merke til at bilen skyter fart akkurat når  føreren skulle trådd på bremsen her:


https://www.youtube.com/watch?v=DHOEu2gbNWw

Jeg har tro på at Tesla har rett når de hevder at wattpedalen var i aksjon i slike tilfeller.

spirrevipp

Noe lignende med motstand i rattet og en-eller-annen-lyd har jeg også opplevd.

Kjørte på E-18 uten autopilot. En tunnel var stengt og all trafikken ble sluset gjennom det andre tunnelløpet. Tunnelen var avsperret med barriere der man ble sluset over, og idet jeg startet å svinge til venstre så kom det pipelyd, motstand i rattet og dreining mot høyre. Jeg oppfattet det som om bilen ville korrigere tilbake og rett frem inn i barrieren. Fikk ikke med meg meldingen som kom fordi jeg da plutselig fikk ekstra fokus på veien / svingen. Hadde hatt bilen mindre enn en uke når det skjedde så ble litt paff i og med at autopilot var av...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Lynet

Det med at lysene blinket var nok fruen som ville ha kontakt med deg  ;D (hun brukte appen)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thor2014

Nr 1 skjedde meg for litt siden for første gang. Kom svakt på skrå mot autovern på bilens venstre side i en forbikjøring. Bilen dro forsiktig til høyre vekk fra autovern. Pep et par ganger også.

TB

#5
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 04. februar 2017, klokken 20:06
Har hatt et par spooky opplevelser nylig:
2. Bilen hadde stått lenge på lading på jobben (usikker på om den var ferdig ladet). Jeg gikk forbi bilen på en avstand på ca 30 m (skulle ikke til bilen), og plutselig blinket frontlysene en gang.  Blinklysene lyste ikke, og håndtakene gikk ikke ut, så det var ikke vanlig Fob kontakt.
Mulig det er Christine  ;D

https://youtu.be/I98L5imvTh4?t=83

(Kva måte skal ein sette inn video direkte i tråden, slik Muffinman har gjort?)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tuxedo

#6
Du bare skriver inn url'en (men bruk www.youtube.com, og ikke noe "youtu.be" eller tilsvarende.)


https://www.youtube.com/watch?v=I98L5imvTh4

Hyperstress

Sitat fra: Lynet på lørdag 04. februar 2017, klokken 21:21
Det med at lysene blinket var nok fruen som ville ha kontakt med deg  ;D (hun brukte appen)

Hun kan ingenting om teknologi. Tror ikke hun vet at bilen har en app en gang. Tror knapt hun vet hva en app er.  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TRM

#8
Har også opplevd skremmende episoder hvor bilen forsøker å styre oss rett ut i Sørfjorden...!  Har skjedd flere ganger på samme strekning (RV13).

Se video fra dashcam.

Frontkamera
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=-AewBxzFwjU

Bakkamera

https://m.youtube.com/watch?v=HEdW1J51Es4
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Hodetelefoner

Bilen redder deg (svinger unna) uten at autopilot er koblet inn. I noen tilfeller kan den bli lurt ja.
De som har kjørt en del volvo vet hvordan det er når bilen plutselig står på bremsen fordi den har oppdaget en parkert bil :P
Litt av samme greia. I sommer så kom det noe plast over i vårt kjørefelt. presenning rester eller noe sånt. jeg så / kjente at bilen ville gjøre noe. men den lot være. tittet i speilet og så mercedesen bak stod på bremsen. jeg så at mannen ble kjempe overasket. litt artig.

At folk trykker inn "gass"pedalen fult er ikke unormalt faktisk. er veldig "mange" som står så hardt på bremsene i vaskehaller at noe blir ødelagt ( tar et dårlig rør eller slange . pumpen også). de skvetter til når automaten kommer mot dem.

Heldigvis har moderne biler elektroniske pedaler med 2 sensorer. Skulle en sensor gå ifra 0-100% så skjer det nada. "check engine light" etc.  Mener de har 0-100% på en sensor og 100-0% på  den andre. så en kortslutning etc vil aldri sende bilen av gårde.

En annen ting er at bilen ikke er utstyrt med sensorer som leser folks alder. 
Dette skjer kun med eldre folk..


TRM: Jeg håper du la ut den videoen for moroskyld. Hvis du lar autopiloten kjøre på de veiene der. med barn i bilen. så håper jeg du blir tilstrekkelig jult opp av barna senere. når de skjønner hva du har drevet med her

TRM

#10
Sitat fra: KristofferH på søndag 05. februar 2017, klokken 16:23
TRM: Jeg håper du la ut den videoen for moroskyld. Hvis du lar autopiloten kjøre på de veiene der. med barn i bilen. så håper jeg du blir tilstrekkelig jult opp av barna senere. når de skjønner hva du har drevet med her
Autopiloten var selvsagt ikke aktivert. Det er nettopp det som var skremmende.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Chlangum

Nå skal jeg ikke uttale med om AP bil siden jeg har veterantesla men slike ulykker skjedde med pre-AP biler også før lansering av AP. Og min bil har aldri foretatt seg noe den ikke har fårr beskjed om å gjøre-

Det med å trykke på gasspedalen i stedet for bremsen er en helt plausible hendelse som kan skje. Bare å ta seg en runde på youtube så ser du flere biler som bykser dit den vel under forsøk på rolig parkering

Jeg har faktisk klart det selv en gang da jeg var fersk sjåfør med en gamme Suzuki Swift jeg hadde. Den hadde manuell gir så heldigvis i samme refleks så trakket jeg også inn clutch'en også. Og jeg klarte å styre unna det jeg egentlig prøvde å bremse for så det ble ikke noe kollisjon.

Men det var nok i forfjamselsen at turtallet buttet på sperren i et sekund eller to før jeg fikk summet meg og trakke på rett pedal
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Soala

Men her burde jo ap-sensorene komme til sin rett. Når bilen ser at du gir fullt pådrag mot en barriere burde den jo ikke etterkomme ordre, men anta at sjåføren mener å bremse.

aness

Sitat fra: Soala på fredag 17. februar 2017, klokken 20:08
Men her burde jo ap-sensorene komme til sin rett. Når bilen ser at du gir fullt pådrag mot en barriere burde den jo ikke etterkomme ordre, men anta at sjåføren mener å bremse.

Nei, bilen skal anta at fører vet best.

cra

Sitat fra: aness på fredag 17. februar 2017, klokken 23:16
Sitat fra: Soala på fredag 17. februar 2017, klokken 20:08
Men her burde jo ap-sensorene komme til sin rett. Når bilen ser at du gir fullt pådrag mot en barriere burde den jo ikke etterkomme ordre, men anta at sjåføren mener å bremse.
Nei, bilen skal anta at fører vet best.

Jepp. Alltid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA